El Servei d’Atenció al Consumidor gestiona 767 reclamacions durant l’any 2013

El ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha informat el Govern de la memòria sobre les activitats del Servei d’Atenció al Consumidor (SAC) durant l’any 2013, elaborada per la Unitat de Comerç i Consum. L’informe mostra un increment del 34% de nombre de consultes, fins arribar a les 1.670 consultes, queixes, reclamacions o denúncies derivades de controvèrsies en l’àmbit de les relacions de consum. Del total de consultes, 767 (el 46%) es converteixen en queixes, reclamacions o denúncies escrites.

La memòria també recull fets com ara que el 78% d’aquestes queixes, reclamacions o denúncies escrites es van solucionar satisfactòriament, amb un termini de resolució de les reclamacions mitjà de 6,74 dies. Les reclamacions relacionades amb l’àmbit de l’esquí són les més nombroses (el 29,3%), seguides per les prestacions de serveis d’allotjament turístic (12,4%), i en tercer lloc per l’àmbit de venda al detall de productes d’electrònica, foto imatge, multimèdia, etcètera, amb un 12% de les reclamacions.

Les conductes que poden haver infringit la normativa vigent en matèria de protecció de consumidors són trameses pel SAC al Servei d’Inspecció de la Unitat de Comerç i Consum, que al seu torn, si escau, proposa la incoació dels respectius expedients sancionadors. Així, durant el període 2013, s’han proposat 13 expedients sancionadors, xifra inferior a la registrada a l’any anterior, que va ser de 16. Dels expedients sancionadors del 2013, 6 van ser a agències de viatges (manca de prestació dels serveis contractats o prestacions deficients); 2 relacionats amb la compravenda de productes d’electrònica (informació deficient, incompliment de la garantia legal, etc); 2 a empreses de compravenda o reparació de vehicles; 1 per comerç electrònic; 1 hoteleria; i 1 a una empresa dedicada a l’altra venda al detall.

Les reclamacions que més afecten els consumidors nacionals són les relacionades amb l’habitatge suposen un 6,3% del total, mentre que en l’àmbit dels transports es registra un 3,3% de les reclamacions, un 1,8% en assegurances i oficines de banc, un 1,7% en el dels serveis públics i un 1% pel que fa als contractes de viatge.

Pel que fa a l’origen de les persones que han generat aquestes 767 reclamacions, més del 66% corresponen a queixes i reclamacions formulades per visitants, mentre que la resta les han formulat ciutadans del Principat. El nombre mig de reclamacions per mes es situa a l’entorn de les 42.

La manca de conformitat en la compra o en la prestació del servei és el motiu que causa més conflictes en les relacions de consum analitzades, amb un 41%. La manca d’eficiència o de suficient diligència en la prestació suposa un 36% de les reclamacions, i el retorn de l’import pagat, un 9%.

TOTES LES NOTÍCIES