Qui no ha sentit a parlar o fins i tot provat les begudes energètiques que tan de moda estan ara mateix en la nostra societat? Quin tipus d’energia proporcionen? És una energia beneficiosa per al nostre cos?

Hi ha moltes definicions per a begudes energètiques, però una de les meves favorites seria: “begudes analcohòliques, generalment gasificades, compostes bàsicament per cafeïna i hidrats de carboni, més altres ingredients com taurina, vitamines i extractes vegetals. Com podeu observar, l’energia aportada en quilocalories és molt semblant en totes elles. Aquestes quilocalories vénen fonamentalment per l’aportació de carbohidrats, en concret dels sucres (excepte les versions dietètiques), que no eliminen realment la fatiga muscular ni l’esgotament en general, només inhibeixen temporalment aquestes sensacions, per la qual cosa és normal un decaïment un cop que acaba el seu efecte en l’organisme.

La cafeïna és un estimulant del sistema nerviós central i, tot i que el seu efecte és temporal, pot fer que et sentis més ‘energitzat’. És la substància psicoactiva més àmpliament usada en el món. La cafeïna com a substància estimulant prohibida en altes dosis ja que pot elevar el nivell metabòlic de l’atleta, la temperatura corporal, la pressió sanguínia i el nivell de glucosa a la sang. Entre els efectes adversos d’aquesta substància es poden citar l’excitació, tremolors, irritabilitat, cefalees, nàusees, vòmits i taquicàrdia. Però siguem sincers, qui no ha passat algun dia de la dosi adequada?

La taurina és un aminoàcid que participa del metabolisme dels greixos facilitant l’absorció, transport i utilització dels àcids grassos com a font d’energia.

A la majoria d’aquestes begudes energètiques se li afegeix taurina per disminuir la sensació de fatiga i augmentar el rendiment muscular (interessant en la pràctica d’alguns esports).

Altres ingredients que s’afegeixen a les begudes energètiques són herbes com el guaranà, el component essencial és la guaranina, substància químicament idèntica a la cafeïna. La llavor de guaranà conté un 5,8% de cafeïna, és a dir, conté més cafeïna que el nostre estimat cafè. Els efectes adversos són: freqüència cardíaca elevada (ràpida), mal del cap, o insomni. També poden causar reaccions al·lèrgiques, i fins i tot pot produir interaccions amb medicaments.

El que sí que és veritat és que el consum està augmentant de forma estrepitosa. L’edat més propensa a consumir begudes “energètiques” és la dels adolescents (68% del total d’enquestats). I la meva reflexió és: no serà l’augment de consum d’aquestes begudes energètiques el resultat d’una gran inversió publicitària? (presència en grans esdeveniments, patrocini d’esportistes, promoció d’activitats extremes).

Adults (18-65 anys): Aproximadament el 30% dels adults són consumidors de begudes “energètiques”.

Els adolescents (10-18 anys): Aproximadament el 68% són consumidors de begudes “energètiques”.

Nens (3-10 anys) !: Aproximadament el 18% són consumidors de begudes “energètiques” (increïble però cert). Personalment no em puc imaginar a qui se li ocorre comprar o deixar comprar aquest tipus de productes a nens tan petits

Els especialistes en nutrició esportiva adverteixen que el consum de begudes energètiques com a complement alimentari no pot substituir una correcta hidratació i alimentació.

La majoria d’aquestes begudes estan compostes per aigua, hidrats de carboni i cafeïna (o una altra substància), per així estimular el sistema nerviós central i ocultar momentàniament la fatiga. ‘Això pot fer que l’esportista se senti energitzat i oblidi recuperar les seves reserves energètiques i fluids podent, a la llarga, perjudicar el seu rendiment’.

Les indicacions que apareixen en les etiquetes d’aquestes begudes fan que alguns esportistes les utilitzin com un substitutiu d’una dieta i hidratació adequada. No obstant  moltes d’elles no contenen suficient energia, sinó estimulants, o no estan formulades per poder consumir durant la pràctica de l’exercici pels possibles problemes estomacals.

S’han analitzat els ingredients d’aquestes begudes per determinar les seves contraindicacions i efectes secundaris. Així, han detectat alts continguts de carbohidrats, el que ‘impedeix la correcta absorció dels fluids per l’intestí fins a la sang’ i la correcta hidratació durant l’exercici.

A més, adverteixen que una sèrie d’ingredients no han pogut demostrar els seus efectes beneficiosos en el rendiment de l’esportista, com els triglicèrids de cadena mitjana, l’oxigen o l’anomenada saliva de vespa. Es recomana llegir sempre l’etiqueta d’aquests productes i evitar el seu consum si s’està seguint un tractament farmacològic.

D’altra banda, destaca la necessitat que aquestes begudes segueixin un procés de fabricació que garanteixi la seva puresa, continguin tot el que diu l’etiqueta i compleixin amb la legalitat vigent.

Els esportistes opten per prendre begudes energitzants per recuperar energies després d’una intensa activitat física.

Les begudes energitzants més consumides al món: Red Bull: Red Bull és la beguda energitzant que et dóna ales.

Crec personalment, que no estaria malament del tot evitar-les, tot el que es pugui.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada