L’aproximació amb GPS a l’Aeroport de la Seu seria operativa l’abril vinent

El sistema d’aproximació instrumental amb GPS a la pista de l’Aeroport d’Andorra-la Seu podria estar operatiu a partir de l’abril de 2020, si el resultat dels vols de validació que s’estan duent a terme aquesta setmana és favorable. D’aquesta manera, els registres obtinguts s’inclouran en un informe que, acompanyat de més documentació, es podria presentar al desembre davant la Comissió Interministerial entre Defensa i Foment (CIDEFO), l’organisme que ha d’aprovar-lo.

Les comprovacions que s’hi estan fent in situ, des d’aquest dimarts i fins dijous, volen simular escenaris com ara el d’una hipotètica desviació -a esquerra i dreta- de la trajectòria habitual dels avions que hi han d’aterrar i, a més a més, corroborar que es pot executar la maniobra de descens amb un angle de 4,4 graus, perquè aquesta petita diferència evitaria que les aeronaus haguessin de ser certificades i, per tant, se simplifica el procediment.

El responsable del grup d’investigació de Navegació Aèria de la Universitat Politècnica de Madrid, Luis Pérez, és qui s’encarrega dels estudis per implementar l’aproximació instrumental a la pista de la Seu. Pérez ha explicat, en roda de premsa, que passar les proves de validació en vol és un requisit obligatori per a poder continuar el procés burocràtic fins a aconseguir posar en marxa aquest sistema. Sobre les comprovacions que s’hi estan fent, l’expert ha dit que han estat suggerides per l’autoritat aeronàutica de Suïssa, la qual té “més experiència” en infraestructures d’aquest tipus, perquè al país helvètic hi ha més pistes ubicades en entorns de muntanya i amb climatologia adversa.

Pioner a l’Estat

La particularitat de l’aeroport de la Seu és que seria el primer de tot l’Estat on l’única ajuda per aterrar seria la de l’aproximació instrumental amb GPS. I és que en d’altres casos aquest sistema se suma a un de ràdio, de caire més convencional. Per això, cal que els avions comercials que hi operin puguin situar-se a 600 metres de la pista sense la necessitat de tenir cap referència visual de l’exterior, segons ha explicat Pérez. Les proves de validació les duen a terme dos pilots d’Aena, els quals van acompanyats d’un operador que s’encarrega de registrar les diferents dades que van obtenint.

Mentrestant, el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Pere Padrosa, ha explicat que aquestes eines són “clau” per poder implementar el nou sistema. Padrosa, que ha assistit a les proves d’aquest dimarts, ha destacat que la posada en marxa d’aquest mitjà permetrà tenir “un aeroport segur” des del punt de vista tècnic, amb les configuracions “relativament normals” de què disposen els avions i, alhora, impulsar que la pista urgellenca tingui finalment activitat comercial, que se sumaria a la que ja té actualment en d’altres àmbits com ara els aerotaxis, l’organització d’esdeveniments o bé la formació de pilots.

TOTES LES NOTÍCIES