El  ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, ha anunciat aquest dijous davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports la decisió d’iniciar un procés d’aproximació dels batxillerats general i professional cap al Batxillerat Internacional. Es tracta d’un model nascut d’una fundació privada suïssa el 1968 que té una implementació en 147 països, que ajudarà en el reconeixement internacional del sistema educatiu andorrà i facilitarà l’accés dels estudiants a universitats d’arreu del món. El procés d’adequació de les assignatures del batxillerat actual implicarà reforçar l’atenció a la diversitat a l’alça, pensant en els alumnes amb un perfil acadèmic més brillant. Jover ha anunciat que els primers alumnes que podran optar a fer els exàmens associats al Batxillerat Internacional seran els que comencin el batxillerat professional el 2018 i el batxillerat general el 2019.

El ministre Eric Jover ha comparegut aquest dijous davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura i Esports per anunciar l’adaptació del batxillerat andorrà al model de Batxillerat Internacional, implantat en 147 països i reconegut per milers d’universitats arreu del món. Jover ha explicat que es tracta d’un programa amb moltes similituds amb la metodologia i el sistema per competències del Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea), que el proper curs ja s’implantarà al batxillerat, i que es tracta “d’una evolució lògica del nostre sistema educatiu”.

La implantació a aquest model tindrà una durada de dos anys, i s’inicia establint l’institut de la Margineda i el centre de Formació Professional d’Aixovall com a sol·licitants per tal que puguin ser acreditats com a centres de Batxillerat Internacional. Per poder-ho ser, caldrà complir diversos requisits d’excel·lència en infraestructures, condicions organitzatives i de formació per als docents i la resta de professionals. També s’hauran de seleccionar les assignatures que s’adaptaran al Batxillerat Internacional, tenint en compte que n’hi haurà d’haver sis d’alineades amb els programes d’aquest model, i dues en el cas del batxillerat professional. Per adaptar-les, caldrà revisar, no tant la metodologia, sinó l’orientació i l’exigència, ja que es tracta d’un model d’atenció a la diversitat a l’alça. Tot i això, Jover ha indicat que no es faran grups segregats, sinó que tots els alumnes que vulguin cursar una assignatura adaptada ho faran seguint el mateix model, perquè l’exigència del programa no serà la mateixa que la dels exàmens per obtenir el diploma de Batxillerat Internacional. En el cas del batxillerat general, haurà de tenir un bloc comú obligatori amb tres eixos: teoria del coneixement, desenvolupament d’un projecte de recerca, i desenvolupament d’un projecte d’actuació i servei.

Així, es farà una tasca d’orientació per aconsellar els alumnes amb els expedients més brillants que escullin les assignatures del Batxillerat Internacional per tal que en finalitzar puguin obtenir aquest diploma, o bé puguin obtenir certificats de les assignatures cursades si no arriben a les sis exigides. Aquesta titulació, que conviurà amb l’andorrana, els donarà més facilitats d’accés a universitats de països més llunyans, ja sigui com a prova d’accés o disposant d’una reserva de plaça, tenint en compte que el Batxillerat Internacional està reconegut per més de 1.500 universitats americanes, 150 del Regne Unit i 70 a Alemanya, entre d’altres. Aquest pas, segons Jover, també permetrà als docents tenir més elements de creixement professional, i ajudarà al reconeixement internacional del sistema educatiu.

El projecte, tal com ha explicat el ministre, tindrà tres nivells de costos. La despesa per tal que les dues escoles esdevinguin membres, que ascendeix a 7.000 euros anuals; els costos de formació per als professionals, que ha assegurat que “van en la línia” del que ja s’havia plantejat per desenvolupar el Permsea; i els drets d’examen, que subvencionarà el Govern per als alumnes amb un nivell acadèmic més elevat, sense que les seves condicions socioeconòmiques puguin ser una limitació.

La previsió del ministeri d’Educació és que el procés d’implantació d’aquest model estigui acabat el 2018, de manera que els alumnes que comencin el batxillerat professional el setembre de l’any vinent seran els primers a optar als exàmens de Batxillerat Internacional, i en el cas del batxillerat general, es començarà el setembre del 2019. Així, la primera promoció de Batxillerat Internacional, tenint en compte que el professional s’allarga durant tres anys i el general dos, serà al juny del 2021.

La decisió d’implementar el Batxillerat Internacional ha rebut el suport del grup parlamentari demòcrata i també del grup liberal. El conseller general Ferran Costa ha assegurat que “és un pas molt important que posa Andorra al mapa en l’àmbit educatiu”, ja que no només donarà oportunitats als estudiants del país, sinó que també ajudarà a captar residents d’alt valor afegit que busquin uns estudis homologables internacionalment.

Text i foto: ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada