El mercat del vi orgànic o ecològic es triplicarà el 2030

Uns ceps amb raïm (Ecoticias)
Uns ceps amb raïm (Ecoticias)

Perquè un vi sigui ecològic (sinònim d’orgànic), la vinya de què procedeix ha de tenir la certificació ecològica que, bàsicament, restringeix l’ús de tractaments de síntesi química (herbicides o fungicides) per a combatre les plagues; únicament es poden fer servir el sofre de tota la vida i el sulfat de coure; a més, els adobs han de ser orgànics.

A l’etiquetatge, els vins ecològics espanyols es reconeixen fàcilment gràcies al segell de certificació agrària ecològica, el logotip del qual és un sol sobre un cel blau, una terra marró i unes línies verdes en diagonal. Si es tracta de vi europeu, també porta un full sobre un fons verd el perfil del qual està dibuixat amb estrelles blanques.

Els vins ecològics, en el tast, tendeixen a ser una mica més expressius. Sembla lògic pensar que d’una terra i una fruita treballada amb més respecte, a allò natural, han de sorgir vins més honestos i saludables.

S’ha constatat un impuls gràcies als consumidors més joves, que prioritzen la sostenibilitat i la qualitat a les seves eleccions de compra. Segons un informe recent d’InsightAce Analytic, el mercat internacional de vi orgànic, valorat en 9.840 milions de dòlars el 2021, arribarà als 25.070 milions de dòlars per a finals de la dècada, amb un creixement anual compost de l’11,3%.



La venda de vins ecològics creix malgrat la crisi

Aquest creixement es produeix en un moment complicat per a la indústria del vi, marcada per una disminució estructural al consum general de vi, especialment en mercats tradicionals com Europa. Tot i això, els vins ecològics aconsegueixen captar l’atenció dels consumidors a causa de la seva associació amb valors com la sostenibilitat i la salut, un canvi liderat principalment pels millennials (generació Y, nascuts als anys 80 i 90 del segle passat).

Segons dades de la consultora IWSR, aquesta generació representa la principal força darrere de l’augment de la demanda de vins ecològics, motivada per un enfocament de consum basat en «menys, però millor».



Els millennials són ‘devots’ dels vins ecològics

Els millennials, especialment en mercats com els Estats Units, el Regne Unit i Austràlia, perceben els vins ecològics com a productes de més qualitat en comparació dels vins convencionals.

Als Estats Units, un de cada tres consumidors de vi pertanyents a aquesta generació associa els vins ecològics amb un producte premium. Aquest fenomen no només es limita a Amèrica del Nord. A Europa, on els consumidors estan més familiaritzats amb els conceptes de producció sostenible, països com Alemanya, França i Itàlia lideren el consum de vins ecològics.

El clima favorable i la consciència sobre l’impacte mediambiental són factors clau en aquestes regions.

Alemanya i Suècia es posicionen com els mercats europeus més madurs quant a consum de vins ecològics. Tot i això, la consultora InsightAce assenyala que el creixement també està arribant amb força a altres regions, com Àsia Pacífic, Amèrica Llatina i Orient Mitjà, on l’augment de la disponibilitat de productes ecològics està començant a captar l’atenció dels consumidors.

A mesura que el mercat evoluciona, també ho fa la manera com es presenta el producte. Les innovacions al packaging juguen un paper important en el creixement dels vins ecològics.



I el futur?

Tot i les bones perspectives, el sector del vi ecològic encara ha d’esquivar obstacles. Entre aquests, els alts costos de producció i la manca de coneixement del consumidor en alguns mercats dificulten una adopció més àmplia.

A més, als Estats Units, les dades de la IWSR indiquen que la preocupació per la sostenibilitat ha disminuït el darrer any, influïda per la situació econòmica.

Tot i això, el vi ecològic continua sent una aposta sòlida per al futur, gràcies a la seva capacitat per a combinar qualitat amb sostenibilitat. Segons els analistes, aquesta combinació serà clau per a fidelitzar els consumidors a llarg termini i mantenir el creixement d’un segment que, a diferència del mercat convencional, continua mostrant signes d’expansió constant.



Per Ecoticias

[do_widget id=category-posts-pro-64]