La pandèmia ha intensificat el rol de la Cambra com a òrgan consultiu

La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis
La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis. Foto: Fòrum.ad

L’activitat de la Cambra de Comerç, Indústria  i Serveis (CCIS) en el decurs del 2020 ha reorientat completament la seva  activitat per donar resposta al context econòmic i social marcat per la pandèmia.  La situació excepcional ha comportat la intensificació de la seva funció com a  òrgan consultiu amb el Govern i els agents econòmics del país a l’hora de  promoure i articular iniciatives i mesures per reactivar l’economia.  L’assessorament empresarial també s’ha vist potenciat de forma exponencial i  s’ha cobert donant un servei 100% personalitzat, donant respostes a cada un  dels neguits plantejats pels empresaris davant aquesta situació. D’altra banda,  la institució també ha estat capaç de reorientar l’activitat recurrent, sense deixar  de costat els nous projectes estratègics en curs, per escoltar, entendre i actuar  en defensa dels interessos dels diferents sectors d’activitat empresarial i,  sobretot, pel bé comú i la represa econòmica.

Un dels resultats del balanç d’aquest any és l’abast dels serveis de la Cambra  que ha arribat a un total de més de 9.000 usuaris. És una xifra rècord que  pràcticament duplica la de l’any 2019 i que s’explica gràcies a la reorientació de  serveis durant el confinament, l’assessorament empresarial constant i l’oferta de  formacions adaptades a les necessitats del moment. En aquest sentit, l’impuls  donat a la digitalització dels serveis formatius a través de la creació d’una  plataforma online i el nou enfocament dels continguts ha assolit un total de 7.800  usuaris, 5 vegades més que el 2019. 

 

Increment de la funció consultiva

Des de l’esclat de la crisi, fins a data d’avui, la Cambra ha tingut clara la premissa que vetllar per la continuïtat de les empreses garantiria la preservació dels  llocs de treball. Per tant, calia treballar amb corresponsabilitat i col·laborar amb  Govern per contribuir com a part activa de la solució.  

Com un dels principals agents econòmics que vetllen per la dinamització  econòmica i competitivitat del país, la Cambra s’ha mantingut al costat del Govern per donar el suport necessari a l’esforç legislatiu a l’hora d’articular les  mesures necessàries per minimitzar l’impacte econòmic i social a les empreses  i autònoms.  

L’entitat ha tingut un rol molt actiu i, com a òrgan consultiu, ha donat la seva  opinió en representació i defensa dels interessos dels diferents sectors  econòmics. L’objectiu ha estat, d’una banda, consensuar les mesures  necessàries en cada estadi de la crisi i, de l’altra, aportar propostes a Govern  que donessin resposta als neguits del teixit empresarial.  

Durant l’any 2020, la Cambra: 

Ha aportat la seva visió i suggeriments en la 1a i 2a Llei Òmnibus  Ha fet de pont traslladant els principals neguits dels diferents sectors  d’activitat a Govern 

Per tal de conèixer de primera mà i disposar de dades objectives sobre  l’impacte econòmic de la COVID a les empreses andorranes, s’han dut a  terme dues enquestes semestrals que han aportat conclusions rellevants  per poder articular accions correctores futures 

Ha promogut i difós les recomanacions sanitàries impulsades per Govern

Ha acompanyat les empreses i professionals del país a l’hora  d’implementar les mesures econòmiques, amb un assessorament  constant i molt personalitzat 

Ha mantingut un contacte directe i estret amb les empreses del país a  través de més de 20 reunions sectorials. Això ha permès idear el  programa de serveis ‘Fem Empresa’, que té per objectiu la represa  econòmica i la generació d’activitat 

Amb l’objectiu de repensar el model econòmic actual impulsant canvis  estructurals per aconseguir la recuperació econòmica sostenible i un model més  diversificat, actualment tant depenent del sector turístic, s’ha incrementat la  funció consultiva independentment de la problemàtica CÒVID-19.  

Ha aportat observacions a: 

Avantprojecte de llei de contractació pública 

Proposició de llei de finances comunals 

Proposició de llei de la representació digital d’actius mitjançant l’ús de la  criptografia i de la tecnologia de llibre registre distribuït i blockchain 

Ha participat en:  

Estudi realitzat amb ICIL sobre la agilització de tràmits duaners Grup de treball de la zona franca conjuntament amb Govern Presentació del document de posicionament CEA, EFA i CCIS sobre les  

negociacions i anàlisi de les repercussions de les negociacions amb la  Unió Europea per a l’Acord d’Associació.  

 

Fites assolides i projectes tancats durant el 2020:

L’any 2020, la Cambra ha atès més de 9.000 usuaris, gairebé el doble que en  l’exercici anterior. Altres indicadors que demostren que el dinamisme de l’entitat  s’ha mantingut estable respecte a anys anteriors són les xifres similars en la  quantitat de consultes, expedicions i ampliacions de carnets ATA, consultes  sobre informació duanera i quantitat de formació. 

No obstant això, les persones que han assistit a les formacions i webinars oferts  per la Cambra s’han quintuplicat, passant d’uns 1.200 usuaris l’any 2019 a més  de 7.800 l’any 2020. Aquest increment s’explica, d’una banda, per la implicació  de la Cambra per oferir formació adient i específica durant el confinament amb

l’objectiu de fer front a les necessitats de les empreses i autònoms del país i, de  l’altra, per la nova plataforma digital implementada l’any 2020, orientada a  ampliar els públics de les formacions de la institució i facilitar-hi l’accés a la  ciutadania. 

En conclusió, la Cambra ha seguit donant compliment a les seves dues funcions.  D’una banda, s’ha reforçat l’assessorament empresarial pel que fa a les mesures  econòmiques de Govern i el seu vessant d’àmbit consultiu. De l’altra, s’ha donat  continuïtat als serveis habituals posant l’èmfasi en la innovació i l’adequació del  servei telemàticament, donant resposta a la ciutadania des de l’inici del  confinament fins a finals d’any. 

 

Lideratge en projectes estratègics treballats de forma multidisciplinar des  de les diferents comissions de treball de la Cambra.  

En aquest apartat, assenyalem fites assolides en:  

Millora de les infraestructures 

Pla de Desenclavament: finalització dels estudis tècnics de viabilitat del projecte  aeroport nacional i continuïtat de l’estudi sobre les connexions ferroviàries 

Impuls a l’arbitratge 

Creació del Tribunal d’Arbitratge del Principat d’Andorra (TAPA), conjuntament  amb el Col·legi d’Advocats, per oferir una nova via de resoldre els conflictes 

Desenvolupament del servei d’ADR (mediació, conciliació i fact  finding)  

Programes de dinamització econòmica  

Acord d’associació amb la UE 

Comissió Nacional del Medi Ambient 

Participació en les jornades de treball proposades per Govern i en la subcomissió  de mobilitat 

Conservatori de la Igualtat 

Participació en les dues comissions de la Dona i la de la Igualtat 

 

Acció de la Cambra amb relació a la crisi de la Covid-19

Des de l’inici de la pandèmia, la Cambra va reorientar els seus serveis adaptant los a les noves necessitats: atenció telefònica personalitzada, formacions online  i escolta activa de les necessitats i demandes de les empreses.  

La institució va tenir l’any 2020, i segueix tenint en l’actualitat, un rol actiu, per  avançar-se a les necessitats a través de l’elaboració de programes concrets, en  línia amb dos clars objectius: assegurar la continuïtat i recuperació del teixit  empresarial i oferir tots els recursos disponibles a empreses i autònoms  (formacions, eines, assessorament) per tal de fer realitzable aquest propòsit. 

Durant els primers dies de confinament es va donar una resposta ràpida i efectiva  amb diverses iniciatives per tractar de mitigar la situació d’aturada generalitzada.  Així, la Cambra ha estat un vehicle de comunicació clau amb l’empresa  andorrana per transmetre la informació més actualitzada en cada moment  (recomanacions per prevenir el contagi, informació de com aplicar les mesures  econòmiques impulsades per Govern, etc.). Però, també, per comunicar els  neguits i les preocupacions de les empreses, i suggerir fórmules per minimitzar  l’impacte econòmic que estan patint. 

En aquest sentit, s’han realitzat diversos estudis per prendre contacte amb el dia  a dia de les empreses i autònoms del país i conèixer l’abast de la crisi i l’estat  general de l’economia local. L’enquesta de valoració de l’impacte econòmic  de la Covid-19 del primer semestre de l’any, elaborada en col·laboració amb el  CRES i amb més de 400 participants, va detectar un descens del 33% en la  facturació que en el mateix període de l’any anterior.

Així mateix, preveien un segon semestre de l’any amb una pèrdua del 15% de la  facturació, apuntant a la poca confiança de les empreses andorranes en una  ràpida recuperació. Com a reptes de futur pel país, aquest estudi posava el focus  en la diversificació sectorial de l’economia i l’atracció d’inversió estrangera, la  millora de l’oferta turística i comercial i l’impuls de la sostenibilitat i de l’economia  circular. 

El mes de febrer del 2021, s’han presentat les conclusions de la segona edició  de l’enquesta d’impacte econòmic.  

En aquesta mateixa línia, l’enquesta de conjuntura corresponent al primer  semestre de 2020 va comptar amb 271 empreses participants i va apuntar les  diferències en funció dels sectors d’activitat que havia tingut la pandèmia. Si bé  les activitats estretament lligades al turisme, com el comerç, l’hoteleria o la  restauració, havien tingut una davallada considerable, la indústria i la construcció  van patir una caiguda més moderada i una ràpida posada en marxa després de  les restriccions més estrictes. 

A més d’elaborar diversos estudis en els quals s’ha recollit la incidència real de  la pandèmia al país en termes empresarials i les perspectives de futur, la Cambra  va organitzar durant els mesos d’octubre i novembre més de 20 reunions  sectorials amb la majoria de sectors d’activitat i màxims directius d’algunes de  les empreses més importants del país. 

Fruit d’aquesta escolta activa es va crear el Programa Fem Empresa, presentat  el desembre de 2020 i que s’ha activat aquest a primers d’any. Aquest programa  combina serveis que ja estaven en marxa des de l’inici de la pandèmia, com  l’assessorament personalitzat i la formació contínua amb xerrades de formacions  d’adaptacions al context actual, jornades empresarials específiques adaptades  a les necessitats derivades de la COVID-19.

 

Reptes 2021: recuperació econòmica i projectes estratègics

En l’any 2021, tots els esforços de la Cambra de Comerç estan posats en revertir  la caiguda del PIB de l’any 2020 i contribuir a la recuperació econòmica i  del teixit empresarial del país.  

Més enllà de les implicacions de la pandèmia, la institució seguirà treballant  aquest any en els diversos projectes estratègics que ja estan en marxa. Per  exemple, entrarà en funcionament el Tribunal d’Arbitratge del Principat  d’Andorra (TAPA), impulsat per la Cambra de Comerç i el Col·legi d’Advocats  d’Andorra, i entrarà en vigor el servei d’ADR (mediació, conciliació, fact  finding). 

Així mateix, la Cambra seguirà treballant en el Pla de Desenclavament a  Andorra. Finalitzades ja les tasques d’estudi i viabilitat tècnica de l’aeroport  internacional en territori nacional, la Cambra resta a disposició de Govern per a  l’assessorament en les properes fases. D’altra banda, seguirà treballant en els  altres projectes d’infraestructures contemplats al pla, com la connexió ferroviària.  

Pel que fa a l’activitat habitual de la institució, se segueix treballant en la formació  en línia i el seguiment de la situació econòmica del país a través de diversos  estudis i projectes. A més, es continua treballant per la dinamització econòmica  del país, especialment als sectors més afectats per la pandèmia.  

[do_widget id=category-posts-pro-64]