La Generalitat subvencionarà amb 100.000 euros el condicionament de l’ampliació de l’escorxador de Sort

Damià Calvet, conseller de Territori i sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, visita una formatgeria a Sort
Damià Calvet, conseller de Territori i sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, visita una formatgeria a Sort. Foto: Generalitat de Catalunya

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, ha visitat aquest dilluns dues iniciatives estratègiques per a l’impuls de l’economia del sector primari de les comarques pirinenques a Sort (Pallars Sobirà) en les quals està involucrat el Departament, com són el condicionament de l’ampliació de l’escorxador de Sort i la formatgeria El Tros, que col·labora amb la campanya Del Parc al plat.

Pel que fa a l’escorxador, estan en marxa els treballs de condicionament de la seva ampliació perquè pugui acollir un obrador de sala de desfer i manipulació artesanal de carnisseria. També es crearà una zona d’accés, cambres de fred, d’expedició, magatzems, zones d’administració i vestidors. Les obres tenen un pressupost de 192.979 euros i abasten una superfície de 393 metres quadrats d’una planta baixa interior d’un edifici existent.

L’ampliació donarà servei especialment a la gestió d’oví i boví per potenciar al màxim les especialitats ramaderes de la comarca. Així, donarà servei a ramaders individuals, associacions i carnissers a l’hora de valoritzar el seu producte primari. També es preveu que pugui gestionar una línia de tractament de carn de caça.

El conseller ha assegurat que es tracta d’un “projecte estratègic per a la comarca del Pallars Sobirà i per al Pirineu: l’adequació de l’ampliació de l’escorxador de Sort, que ja produeix però al què li falta capacitat per donar resposta a tota la producció local”. “A traves de l’Institut per al Desenvolupament de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA)”, que depèn del Departament de TES, “hem considerat atorgar una subvenció directa d’uns 100.000 euros” que servirà per finalitzar el seu condicionament, ha anunciat el conseller.

“La producció càrnia de la comarca és un producte en contacte amb el territori”, ha ressaltat Calvet. “Poder traslladar aquest valor afegit a un producte amb preu just que es pugui consumir a tot el país sens dubte ajudarà a que la comarca del Pallars Sobirà tingui dinamisme econòmic, ocupació i serà una peça més en la lluita contra el despoblament”, ha emfasitzat el conseller de la Generalitat de Catalunya.

 

Del Parc al plat: 1.500 cistelles venudes
Calvet també ha visitat a Sort la formatgeria El Tros, una de les 20 empreses productores i transformadores que s’ha afegit a la campanya Del Parc al plat, una iniciativa dels productors agroalimentaris del Parc Natural de l’Alt Pirineu i del Pallars Sobirà per vendre cistelles amb 40 productes diferents als clients finals mitjançant una plataforma de comerç electrònic. Les cistelles es preparen precisament en aquesta formatgeria. Un cop hagin acabat les tasques de condicionament de l’escorxador de Sort, passaren a preparar-se en un espai refrigerat d’allà, facilitant així la logística.

En el marc d’aquesta iniciativa també s’han promocionat específicament els ramaders que ofereixen venda directa de carn o que col·laboren amb alguna de les carnisseries locals, i s’ha creat l’Associació de Productors i Elaboradors del Parc Natural de l’Alt Pirineu “Del Parc al plat”.

Es tracta, ha explicat el conseller, “d’una iniciativa sorgida durant l’emergència per la pandèmia de la COVID-19” en substitució de la novena Fira dels productes del Parc Natural de l’Alt Pirineu i l’ovella Aranesa, que se celebra cada mes de maig al poble d’Arrós de Cardós. Enguany, el Parc Natural de l’Alt Pirineu i l’Ajuntament d’Esterri de Cardós es van veure obligats a suspendre-la com a conseqüència de l’estat d’alarma pel coronavirus.

Així, “es va pensar com es podia suplir la Fira per donar continuïtat a la posada en valor del producte local”, ha explicat Calvet. En 10 setmanes s’han venut prop de 1.500 cistelles amb 40 productes diferents a uns 800 clients, generant un volum de negoci de  70.000 euros per a les empreses participants.

 

L’Agència de la Natura: eina de valor afegit
“Els Parcs naturals són elements de valor afegit, de marca, que aconsegueixen donar dinamisme i crear oportunitats en el territori”, ha assegurat el conseller del govern català. “Aquesta també és la línia que volem seguir amb l’Agència de la Natura: un instrument que, amb més recursos i amb més capacitat, ha de poder donar més valor afegit al territori”, ha volgut afegir Calvet.

Volem aconseguir que l’Agència s’entengui com una eina que ens permeti treballar per al territori i amb el territori en projectes com els que hem presentat avui, que consolidi la relació de les comarques del Pirineu amb la natura per posar en valor els seus productes, perquè es pagui el seu preu just i perquè hi hagi més dinamisme econòmic, més ocupació i més oportunitats” a les comarques més lligades a l’entorn natural, ha resumit el conseller.

En aquesta línia, el titular del DTES ha recordat que “oferim un desplegament territorial de l’Agència”, mitjançant dinamitzadors i oficines físiques en aquelles comarques amb més relació amb la natura, perquè “no sigui una eina centralitzada que des de la metròpolis digui el que es pot fer i el que no al territori”.

El Departament de TES també s’ha ofert a incrementar de 3 a 4 els representants del món local, del sector primari i de les entitats ambientals en el futur consell de direcció de l’Agència. Aquest tindrà un 51% de representants vinculats a la Generalitat i la resta, distribuïts a terços entre municipis, agents del sector primari i ambientalistes. “Tindrem un consell de direcció que aconseguirà apropar la gestió de la natura, de la biodiversitat i de l’ús sostenible del territori, d’una manera que sigui compatible amb el sector primari, de manera que tothom es faci seva l’Agència”, ha assegurat Calvet. Finalment, per a la redacció dels estatuts de l’Agència de la Natura se seguirà un procés participatiu.

TOTES LES NOTÍCIES