Senyals de deshidratació en nens i adults: Com solucionar-ho

Una nena amb un got d'aigua (Getty images)
Una nena amb un got d’aigua (Getty images)

La deshidratació és un problema comú que pot afectar tant adults com nens. És essencial reconèixer els senyals de deshidratació i saber com tractar-la per a evitar complicacions greus i mantenir una bona salut.

Senyals de deshidratació en adults

Set intensa: La set, és un dels primers indicis de deshidratació.

Boca i pell seques: La deshidratació pot provocar sequedat a la boca i a la pell.

Orina fosca i en poca quantitat: Una orina fosca és un signe que el cos està retenint aigua.

Fatiga i marejos: La manca d’aigua pot provocar cansament i sensació de mareig.

Mal de cap: Els mals de cap són freqüents quan el cos està deshidratat.

Confusió i falta de concentració: La deshidratació pot afectar les funcions cognitives.



En els nens, els signes de deshidratació poden ser diferents i poden incloure:

Boca i llavis secs: Com en els adults, la sequedat és un indicador important.

Plor sense llàgrimes: Els nens deshidratats poden plorar sense produir llàgrimes.

Pell freda i seca: La pell pot semblar freda i seca al tacte.

Orina en poca quantitat o bolquers secs: Els nens que no orinen amb freqüència poden estar deshidratats.

Irritabilitat i letargia: Els nens poden estar més irritables o, al contrari, mostrar-se molt letàrgics.

Fontanel·la enfonsada (en lactants): En els nadons, la fontanel·la (la zona tova del crani) pot semblar enfonsada.



Tractar la deshidratació implica reposar els líquids i els electròlits perduts. Aquí hi ha algunes estratègies per a diferents situacions:

Per als adults

Beure aigua: La forma més senzilla de combatre la deshidratació és bevent aigua. Cal prendre petits glops amb freqüència.

Begudes esportives: Aquestes begudes poden ajudar a reposar electròlits perduts, especialment després de fer exercici intens.

Aliments rics en aigua: Fruites i verdures com el cogombre, la síndria i les taronges poden ajudar a augmentar la ingesta d’aigua.

Evitar la cafeïna i l’alcohol: Aquestes substàncies poden augmentar la deshidratació.



Per als nens

Solucions de rehidratació oral: Productes com el sèrum oral són ideals per a reposar líquids i electròlits de manera segura i efectiva.

Aigua i sucs naturals: Per als nens més grans, l’aigua i els sucs naturals diluïts són bones opcions.

Alletament (per a lactants): Per als nadons, l’alletament és crucial per a mantenir una hidratació adequada.

Petites quantitats amb freqüència: És important oferir líquids en petites quantitats amb freqüència per a evitar el vòmit.



Prevenció de la deshidratació

La millor manera de tractar la deshidratació és prevenir-la:

Beure prou líquids diàriament: Assegureu-vos de beure suficient aigua durant el dia, especialment en climes calorosos o quan feu exercici.

Monitorar els signes: Estigueu atents als senyals inicials de deshidratació per a poder actuar ràpidament.

Mantenir una dieta equilibrada: Una dieta rica en fruites i verdures ajuda a mantenir una bona hidratació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

[do_widget id=category-posts-pro-64]