Treballs per ampliar l’ús de l’energia geotèrmica a Vall de Núria i eliminar l’ús del gasoil

Treballs a la Vall de Núria per ampliar l'ús de la geotèrmia
Treballs a la Vall de Núria per ampliar l’ús de la geotèrmia (Gencat)

La destinació de muntanya Vall de Núria, gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), avança aquests dies en el projecte ‘Gasoil zero a Vall de Núria’, un programa d’actuacions que s’estan duent a terme al ressort amb l’objectiu d’eliminar el gasoil com a font energètica de tots els edificis i utilitzar només energia geotèrmica. Aquest tipus d’energia, que prové de la calor que genera el subsol, permet reduir les emissions de CO2 i millorar l’eficiència energètica dels sistemes de producció tèrmica.

Actualment s’estan executant les obres d’ampliació de la xarxa interna de distribució de calor en el complex d’edificis. Per aconseguir-ho s’estan perforant 36 pous de 100 m de profunditat, equivalent a la producció de 240 quilowatts tèrmics, i que es connectaran amb la sala de bombes de l’edifici de Sant Josep, que ja s’abasteix amb aquesta energia des de l’any 2011. A més, també s’està treballant en l’ampliació de 60 kW tèrmics a la sala de bombes i en l’execució de la xarxa de distribució.

L’ús d’aquest tipus d’energia és una aposta clara de la destinació per la política de responsabilitat social i la sostenibilitat. Tal com indica el director de Vall de Núria, Toni Casals, “l’ús de l’energia geotèrmica implica el 70% d’estalvi energètic respecte a l’ús del gasoil i aconseguim també un alt rendiment del sistema energètic: per cada 1 kW elèctric que es gasta per la utilització de la bomba de calor geotèrmica es generen 3,8 kW tèrmics. D’altra banda, eliminant l’ús del gasoil també evitem el transport de combustibles i operacions logístiques complexes a la línia del Cremallera de Vall de Núria i minimitzem el risc ambiental”.

 

L’edifici de Sant Josep, una primera experiència exitosa

L’any 2011 es va fer la primera instal·lació de geotèrmia de 240 quilowatts a l’edifici de Sant Josep de Vall de Núria, amb uns resultats molt satisfactoris: estalvi d’un 70% de cost en calefacció respecte al gasoil, d’un 71% d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i de l’emissió a l’atmosfera de 87.000 kg anuals de CO2.

Aquest edifici va ser guardonat pel programa Greenbuilding de la Unió Europea el mateix any que es va posar en funcionament per bones pràctiques ambientals. Ara, l’objectiu es donar continuïtat al model implantat a Sant Josep a tot el santuari i ampliar l’abastiment d’energia fins als 840 quilowatts en diferents fases per tal de cobrir tota la necessitat de calefacció, aigua calenta sanitària i del complex del Santuari de Núria, eliminant per complet el gasoil.

Per posar un exemple del rendiment d’aquest tipus d’energia, durant aquests 10 anys s’estima que s’ha aconseguit reduir 312.940 litres de gasoil, equivalent a eliminar la circulació de 470 vehicles, i s’han reduït 870 tones de CO2, que equival a la plantació dels 348 arbres que serien necessàries per reduir aquesta quantitat.

Vall de Núria, un referent mediambiental

Assolir el lideratge en el posicionament de polítiques ambientals i aconseguir l’objectiu de zero emissions en el complex. Aquests són els dos objectius de Ferrocarrils en la gestió que fa de Vall de Núria per tal de convertir-la en un referent mediambiental en el sector de les estacions de muntanya.

“Volem que Vall de Núria sigui una vall de zero emissions, que no generi residus i que funcioni amb energia neta, complint l’establert a l’Agenda d’Acció Climàtica 2030 d’FGC, presentada fa dos anys i on fem una aposta clara per l’ús de les energies renovables en els propers anys” explica el president d’FGC, Ricard Font.

En aquest sentit, cal destacar que des d’aquest any el Cremallera de Núria es mou amb energia solar i per tant no produeix emissions de CO2 a l’atmosfera. D’altra banda, també ha entrat en funcionament una minicentral hidroelèctrica i aquest any es durà a terme un projecte de millora de la recollida selectiva de residus i adequació en la logística del transport de residus en el Cremallera.

Aquestes actuacions refermen el compromís de Ferrocarrils en el seu paper activista contra el canvi climàtic. Tal com indica Font, “FGC i les estacions de muntanya som un dels principals actius del país en la lluita contra l’emergència climàtica que viu el planeta. Totes les accions que fem han d’anar encaminades a assegurar la preservació d’aquest entorn natural privilegiat. Les estacions d’FGC són la porta d’entrada als Parcs Naturals del país i en aquest context hem de procurar que siguin un element més en la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l’aire”.

TOTES LES NOTÍCIES