La Cambra desglossa en cinc reptes l’objectiu d’un creixement qualitatiu i durable

Seu de la Cambra de Comerç
Seu de la Cambra de Comerç (Foto ANA Economia)

Miquel Armengol, el president de la Cambra de  Comerç, Indústria i Serveis (CCIS), ha presentat avui l’informe econòmic del 2019 en un  acte que ha comptat amb la presència de Xavier Espot, cap de Govern d’Andorra.  L’informe, que publica enguany la seva 25a edició, ofereix una informació detallada i rigorosa de la realitat econòmica, adreçada a l’Administració pública, als empresaris i a la societat en general i serveix de baròmetre de l’economia andorrana

Aquest esdeveniment ha servit per presentar la diagnosi de la Cambra respecte als reptes de futur, entre els quals es troben la millora del marc estructural del país, el rellançament de les inversions públiques, la reorientació del sector turístic i comercial, el foment de l’ocupació i el talent i el manteniment d’una fiscalitat competitiva. 

 

RESULTATS DE L’INFORME ECONÒMIC DEL 2019
L’any 2019 l’economia mundial va experimentar un alentiment sincronitzat, amb una  desacceleració global que es va veure reflectida en les principals economies mundials.  Així, es va produir una desacceleració del creixement tant als Estats Units com a la zona  euro, si bé l’economia nord-americana va seguir creixent més que l’europea per segon  any consecutiu.  

L’economia andorrana, en canvi, va aconseguir desmarcar-se d’aquesta tendència a la  moderació. El Principat va registrar un augment del PIB en termes reals de l’1,8%, dues  dècimes més que l’exercici anterior. Així doncs, el creixement andorrà va ser inferior però proper al d’Espanya (2,0%) i va superar el de França (1,5%) i el del conjunt de la UE  (1,5%). En aquest context, Andorra va encadenar sis anys consecutius de creixement  positiu, amb una activitat que va anar de menys a més al llarg de l’any 2019.  

Així i tot, és convenient destacar els símptomes d’esgotament que va mostrar l’economia andorrana durant el transcurs del 2019, reflectits en l’evolució d’alguns  indicadors clau, com ara el nombre d’assalariats, les importacions i la inversió real de  l’Administració, que van créixer menys que el 2018. A més, també van registrar caigudes  el consum d’energia, les matriculacions de turismes i les importacions de materials de  construcció, un fet que alertava de pèrdua de dinamisme de l’economia. 

Paral·lelament, hi ha alguns indicadors vinculats a l’activitat turística que van reflectir una pèrdua d’impuls respecte a 2018. D’aquesta manera, es va reduir el nombre de  pernoctacions totals i es va moderar el ritme de creació d’ocupació assalariada a  l’hoteleria. En el mateix sentit, el 2019 el nombre total de visitants va registrar un  descens anual de l’1,1%, després de cinc anys d’augment.  

L’anàlisi sectorial mostra que, igual que el 2018, els serveis i la construcció van ser els  pilars del creixement econòmic andorrà de 2019. 

Novament la construcció va ser el sector més dinàmic, el que va registrar la taxa de  creixement més elevada, tot i que va perdre empenta respecte a 2018, la qual cosa  també és lògica a mesura que l’activitat assoleix uns nivells més normalitzats. Alguns

indicadors d’activitat confirmen aquest dinamisme, com ara els increments dels metres  quadrats visats, de la inversió pública i de la creació d’ocupació del sector. 

Quant a la indústria i la manufactura, l’evolució de 2019 va ser més favorable que la de  2018. La millora de l’activitat es va traduir en un increment del nombre d’assalariats i  d’establiments del sector i també en un augment notable dels salaris mitjans. 

El sector serveis, nucli fonamental de l’economia andorrana pel gran pes que té en el  teixit empresarial, va continuar sent el motor de l’economia, en un context de millora  gradual de les activitats immobiliàries i de serveis empresarials.  

Per la seva part, el comerç va experimentar lleus signes de millora, si bé els registres  d’activitat encara es van mantenir molt discrets, a causa, sobretot, del procés de  transformació del model de consum i de la disminució constant d’atractiu comercial que  s’ofereix al visitant.  

D’altra banda, el sector bancari va aconseguir uns resultats favorables, amb increments  de la inversió creditícia bruta a clients i dels dipòsits, que trenquen amb la tendència  descendent dels darrers exercicis. També van millorar altres indicadors rellevants, com  el volum dels recursos gestionats, la rendibilitat i la ràtio de solvència. Aquest fet va  permetre augmentar els beneficis per primer cop en sis anys, tot i la conjuntura  econòmica de tipus d’interès baixos, l’adaptació contínua a la normativa bancària  internacional i les fortes inversions tecnològiques realitzades els darrers anys.  

 

Actualitat econòmica i perspectives totalment condicionades per l’evolució de la  Covid-19
Pel que fa a l’actualitat econòmica, les dades confirmen que l’economia mundial ha  entrat en una recessió sense precedents, amb una caiguda de l’activitat durant els dos  primers trimestres de 2020 que ha assolit xifres mai vistes. Així, en el conjunt de l’any el  descens serà molt significatiu. El cert és que en una gran part de les economies  desenvolupades no es preveu recuperar el valor del PIB que hi havia abans de la crisi de  la Covid-19 fins a finals de 2021 o 2022. De fet, l’FMI creu que serà la pitjor recessió  global des de la Gran Depressió dels anys trenta del segle passat.

La durada de la crisi dependrà, d’una banda, de la capacitat dels països per mantenir  controlats els rebrots, i d’altra banda, del temps necessari per obtenir una vacuna eficaç  contra el virus de la Covid-19. El paper dels estats i la coordinació per adoptar mesures  de suport a l’economia serà fonamental per mitigar els efectes perjudicials d’aquesta  crisi, com la destrucció de teixit empresarial i de llocs de treball. 

En aquest context, l’evolució de l’economia andorrana continuarà completament  marcada per l’impacte de la pandèmia en l’economia mundial i, sobretot, per la  capacitat de recuperació que mostrin Espanya i França, països que es troben entre els  que tenen les previsions més negatives per a aquest any.  

Es preveu que durant els propers mesos l’economia andorrana continuï patint el fort  impacte negatiu d’aquesta pandèmia. La caiguda del PIB interanual en termes reals va  ser d’un 3,5% només durant el primer trimestre de l’any. En aquesta línia, cal recordar  que segons l’enquesta sobre l’impacte econòmic de la Covid-19, publicada per la Cambra  i el CRES, les empreses andorranes han patit una disminució mitjana de la facturació del  33% durant el primer semestre de 2020. 

Andorra, que té una forta dependència econòmica del turisme, veurà limitada les  possibilitats de recuperar els nivells d’activitat pre-Covid, ja que és el sector que  continuarà sent més perjudicat per la pandèmia. No obstant això, cal destacar que  l’afectació és molt més important en el cas del turisme de llarga distància que en el de  proximitat, un fet que juga a favor d’Andorra, ja que és una destinació de proximitat per  als mercats de turistes espanyols i francesos, molt orientat a activitats a l’aire lliure i poc  massificat. 

En suma, tot fa pensar que l’economia andorrana experimentarà un important descens  del PIB el 2020, d’una magnitud que podria ser de dos dígits. La sortida de la crisi  s’espera que es comenci a materialitzar el 2021, però amb increments del PIB que només  revertiran en part les caigudes d’enguany. 

 

VALORACIÓ DE LA CAMBRA I CINC REPTES DE FUTUR
Un cop fet el diagnòstic del context econòmic actual, amb una crisi de dimensió global, la Cambra vol posar de manifest que Andorra ha aconseguit gestionar les primeres fases  de la crisi amb pragmatisme i eficàcia des del punt de vista sanitari, social i econòmic. 

Això ha estat possible gràcies a la intervenció del Govern i els altres poders públics, que  han adoptat mesures enèrgiques i ràpides per evitar la destrucció massiva de teixit  econòmic i llocs de treball. 

Així i tot, la Cambra opina que aquestes mesures s’hauran d’ampliar i s’hauran de  flexibilitzar mentre els sectors continuïn exposats a pèrdues comercials significatives i  existeixi risc real de tancament d’empreses. És moment de preocupar-se per la  supervivència i competitivitat de les empreses del país i la generació d’activitat  econòmica. Des de la Cambra, s’està treballant en programes de suport i assessorament  a l’empresariat i, en paral·lel, des de les Comissions s’està accelerant el  desenvolupament de diverses qüestions estratègiques.  

Amb l’objectiu de crear palanques d’acció i encaminar el país cap a un creixement  qualitatiu i durable, s’han establert cinc reptes prioritaris. D’aquesta manera, la Cambra  valora que per assolir una economia més atractiva, competitiva, sostenible i resilient, és  necessari: 

  1. Millorar el marc estructural del país 

Com es va publicar recentment en l’enquesta elaborada conjuntament amb el CRES sobre l’impacte de la Covid-19, 7 de cada 10 empreses andorranes consideren que  aquest és el principal repte de futur pels propers anys. Per tant, es fa imprescindible una  revisió de la Llei d’inversió estrangera, que simplifiqui la documentació requerida i  permeti guanyar agilitat.  

També cal reactivar el projecte Marca Andorra, essencial per promocionar les qualitats  i els factors de competitivitat del Principat a l’exterior i per reforçar la confiança de  potencials inversors. És necessària una estratègia publicoprivada, del Govern i els agents  econòmics, per fer una recerca activa d’inversió estrangera en sectors amb un potencial de creixement elevat. Per aquest motiu, es defensa el reforç de la tasca d’Actua a  l’exterior com a agència de desenvolupament i promoció econòmica. 

D’altra banda, el Govern i la Cambra estan valorant les diverses opcions de zona franca,  un pol estratègic pel desenvolupament de noves activitats i de diversificació econòmica;  s’espera que, abans de final d’any, el model ja estigui definit. En opinió de la Cambra, la  digitalització dels serveis públics i la simplificació administrativa són dos projectes 

cabdals i inajornables per millorar el marc general per atreure nous projectes i  inversions. 

La millora de d’estat actual de l’Administració de justícia i la derivació d’assumptes al  Tribunal d’Arbitratge i altres mitjans alternatius de resolució de conflictes, també són  una prioritat de la institució per donar resposta a les demandes de l’empresariat. 

  1. Concretar un pla de rellançament de les inversions públiques 

El rellançament a curt termini de l’economia nacional demana mantenir les inversions  previstes pel 2020 i establir un paquet d’inversions addicionals per preparar Andorra  davant dels nombrosos desafiaments del futur, alguns agreujats per la pandèmia. Els  plans d’inversió pública haurien d’anar destinats als objectius següents: 

– La recerca activa d’inversió estrangera 

– L’establiment de programes d’ajudes a la digitalització amb el suport  d’Actua i de la Cambra 

– L’impuls de polítiques de sostenibilitat i economia circular 

– El foment de les start-ups 

– L’atorgament d’ajudes al sector comercial, com ara el Certificat de Comerç  Excel·lent  

– La revisió del Pla d’infraestructures de comunicació, perquè inclogui vies  alternatives a la xarxa viària i promogui inversions en favor del  desenclavament del país. La Cambra demana al Govern que recolzi i impulsi  al màxim els estudis de noves vies de comunicació alternatives en què  l’entitat està treballant; tant els estudis relatius a possibles connexions  

ferroviàries amb Espanya i França, que ens connectarien amb la xarxa  europea; com també els relatius a la implantació de l’aeroport internacional  dins el territori nacional, que ens obriria la porta directa al món.  

– En opinió de la Cambra, el perjudici que el turisme d’hivern que es desplaça  amb avió depengui de la situació sanitària dels països veïns, en bona part,  quedaria resolt si comptéssim amb una connexió directa a destinació  d’origen. Els estudis tècnics de la ubicació de l’aeroport internacional han  estat elaborats i finançats per la Cambra i, recentment, s’han cedit al Govern 

per a la certificació internacional. Des de la Cambra s’espera que el Govern  efectuï les gestions pertinents per la seva certificació en un termini breu de  temps. 

  1. Reorientar el sector turístic i comercial  

En relació amb el sector turístic, cal un reposicionament de l’oferta i oferir un valor afegit  més elevat per satisfer una demanda de més qualitat. Així, cal apostar per un turista de  més despesa i per la creació de vivències turístiques locals basades en l’experiència. Es  creu necessari promoure més la conscienciació ambiental i energètica del sector i  fomentar la formació del capital humà.  

A través d’aquesta estratègia es podrà enfortir el sector, incrementar les estades i la  despesa mitjana dels turistes. En aquest sentit, per millorar el país com a destinació  turística, cal promoure la creació de noves atraccions singulars des del sector públic i  privat. 

Per la seva banda, al sector del comerç li està costant més que als altres adaptar-se a les  innovacions tecnològiques i als nous hàbits de consum, que l’empenyen cap a un nou  model, en què s’imposa la gestió integral dels canals de venda. Aquesta crisi ha  aprofundit les mancances del sector i ha posat de manifest la necessitat de reinventar-se.

Per aquest motiu, des de la Cambra s’ajuda al teixit comercial en els següents àmbits:

– Promovent l’atorgament del Certificat de comerç excel·lent 

– Fomentant la digitalització i l’agilització dels tràmits duaners. En aquest  sentit, recentment s’han presentat a Govern les conclusions d’un estudi per  impulsar l’e-commerce. Aquest estudi, i la realitat que ha fet palesa la crisi de  

la Covid-19, posen de manifest la necessitat inajornable de desenvolupar una  plataforma nacional de comerç electrònic (un marketplace), que ajudi a la petita  empresa a vendre els seus productes en línia. 

A més, la Cambra creu que pels sectors de l’hoteleria, la restauració i altres activitats  vinculades amb el turisme i l’oci, caldrà fer una reflexió sobre l’extensió d’ajudes  governamentals durant el 2021 en cas que l’evolució de la pandèmia no sigui favorable. 

  1. Mantenir l’ocupació i promoure el talent 

Atès que la retenció del talent és un factor clau en l’avaluació de la competitivitat d’un  país, preservar l’ocupació i el talent en el si de les empreses és una prioritat. Des de fa  anys, les empreses andorranes afronten una manca de personal qualificat i l’escassetat  de talent. Per aquest motiu, és necessari invertir en capital humà, formar-lo i  requalificar-lo perquè s’adapti als nous llocs de treball. 

Amb l’objectiu de fomentar el dinamisme de les empreses, també cal facilitar els  procediments administratius de creació d’empresa i d’immigració per propiciar  l’arribada de talent internacional.  

Així mateix, per donar resposta a una demanda reiterada dels empresaris i dels joves del  país, la Cambra i ActuaTech estan treballant en la creació d’una borsa de treball per a  estudiants. 

Des de fa vint-i-cinc anys, la Cambra desenvolupa una important tasca de formació a  través de programes destinats a millorar les competències professionals. L’any 2019, es  van impartir 94 cursos i es van formar gairebé 1.200 persones. En aquesta línia, s’entén  que la Cambra hauria de formar part del Consell Econòmic i Social, que té una funció  consultiva d’assessorament al Govern en l’àmbit socioeconòmic, laboral i ocupacional.  

  1. Manteniment d’una fiscalitat competitiva 

Amb l’objectiu d’atraure activitat, talent i noves empreses, és essencial que Andorra  segueixi sent competitiva en l’àmbit fiscal. La Cambra recorda la necessitat de mantenir  un nivell de pressió fiscal competitiu que no superi el 25%. També demana una revisió  

de les deduccions en l’impost de societats i en l’IRPF, per fomentar la formació, la  innovació i la transformació digital. A més, és necessari elaborar una llei de mecenatge  que incentivi les activitats de patrocini i les accions de solidaritat. 

D’altra banda, cal introduir incentius fiscals pels projectes estratègics que aportin valor  afegit i per aquells que afavoreixin l’economia circular i sostenible. Per últim, es remarca  la necessitat de promoure un canvi en la tipificació del delicte fiscal, introduït a finals del 

2017, diferenciant dues vessants: l’incompliment per error o desconeixement i el de frau  intencionat. 

 

Altres consideracions 

Per acabar, es posa de manifest el compromís de la institució per col·laborar amb el  Govern. La Cambra vol ser agent actiu en totes aquelles accions que puguin ajudar les  empreses a superar la crisi, donar-los les eines per canviar el seu model de negoci i  acompanyar-les per sortir de les dificultats amb més resiliència.  

En el transcurs d’aquesta pandèmia, la Cambra ha jugat un rol actiu en l’àmbit econòmic  i social. Així es demostra, per exemple, en les 62 propostes entregades al Govern el 19  de juny per ser incloses al full de ruta d’Horitzó 23, que ha de ser el mecanisme perquè  el Govern, la Cambra i altres agents econòmics facin efectiva la col·laboració  publicoprivada. 

Finalment, es vol destacar el paper preponderant de la Cambra en la reactivació  econòmica i la convicció que el Govern la reconeixerà com l’aliat principal pel  desenvolupament de mesures i propostes adreçades a empreses.  

A més de la implementació del nou Pla d’acció Horitzó 23, la Cambra demana elaborar  un full de ruta Horitzó 2020-2030, amb una visió estratègica per impulsar la  transformació del model econòmic i social i per garantir un futur pròsper a les noves  generacions. 

 

Text: Cambra de Comerç, Indústria i Serveis

TOTES LES NOTÍCIES