
Fa força dies, circulava una entrevista a Adrià González, del Berguedà. És, segons un concurs celebrat a la Comunitat de Madrid, el segon millor mecànic d’Espanya. De cap manera, qüestiona la seva vàlua sobre el cotxe tèrmic o de combustió però, si sobre l’elèctric.
Se li ha preguntat per la seva opinió sobre diversos aspectes del vehicle elèctric. Un vehicle elèctric té entre 1.000 i 1.200 peces menys de mecànica tradicional. Amb el permís d’una bomba de calor, una bomba de fre, una bomba de direcció i suspensió, el “motor” d’un elèctric és com una capsa de sabates amb un cost de 700 euros. La resta, és informàtica, electrònica, sensors i les bateries. Tot plegat forma part del ram de l’electrònica i l’enginyeria elèctrica.
Adrià González: Pot ser una solució a curt/mitjà termini si vius en zona urbana amb una orografia plana i tens una casa o un punt de càrrega a prop, però no és una solució a llarg termini. La xarxa a Espanya no està preparada, i estan caient les vendes mes a mes.
Francesc Mauri: El cotxe elèctric es pot fer servir a tot arreu. Això sí, igual que un benzina o diesel gastarà més energia en muntanya. Amb ororografia desigual, un de combustió gastaràs moltes més pastilles i contaminaràs més ja que l’elèctric gairebé no fa servir el fre de pedal i sí el motor
Adrià González: La xarxa no està preparada.
Francesc Mauri: Iberdrola/Enel no diuen això. El consum elèctric a l’Estat espanyol és el menor dels darrers vint anys. Per l’eficiència i invasió d’autoconsum (100.000 instal·lacions només a Catalunya). Hi pot haver punts de supercarregadors on sí es necessiten localment millores.
Adrià González: Estan caient les vendes mes a mes.
Francesc Mauri: El març van baixar les vendes de totes les motoritzacions un 7%. Els elèctrics un 9%, benzina un 12% i dièsel un 40% (aquesta és la notícia). Van pujar híbrids i gas. De 2012 fins al febrer de 2024 les vendes d’elèctrics han pujat mes a mes.
Adrià González: Quan s’esgota la bateria t’has de comprar un vehicle nou, perquè canviar-la són més de 20.000 euros. És una reparació totalment inviable, és sinistre total.
Francesc Mauri: Garantia de vuit anys i entre 150/200 mil quilòmetres segons el model. Als taxistes amb més quilòmetres, no els hi peta, perden autonomia. Un 10/15% dels que han arribat a 400 o 500.000 quilòmetres. De fer 400 km amb una càrrega passen a fer-ne uns 320 a 350km. La bateria d’un TESLA valia 29.000 fa quatre anys. Ara 15.000.
Per Francesc Mauri. Aquest és un resum de totes les respostes fetes a la xarxa X al compte @meteomauri