El turisme s’afegeix a la recuperació econòmica

Entrada de la Seu de la Cambra de Comerç i Indústria
Entrada de la Seu de la Cambra de Comerç i Indústria (Foto ANA Economia)

La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra (CCIS) ha publicat aquest dijous les conclusions dels resultats de l’enquesta de clima empresarial corresponent al segon semestre de 2021, en la 50 a edició. Aquest informe inclou també una anàlisi dels resultats anuals de l’exercici 2021 i les expectatives dels empresaris de cara al primer semestre de l’any 2022.

L’economia andorrana ha agafat embranzida durant la segona meitat de l’any 2021 i els primers mesos de 2022, afavorida per la menor incidència de la pandèmia i l’aixecament progressiu de les restriccions a la mobilitat i la interacció social. En aquest context, la reactivació de la demanda turística, sobretot del turisme de proximitat, ha contribuït a una millora gradual dels negocis, que s’ha fet extensiva també a les branques més perjudicades
per la covid-19, com és el cas del comerç i l’hoteleria, que han començat a recuperar-se i a impulsar el conjunt de l’activitat del país, que continua liderada per la construcció.

Tanmateix, la recuperació econòmica encara és incompleta i es fa efectiva amb grans diferències sectorials. La construcció es manté com el sector més dinàmic de l’economia, amb un ritme d’activitat que supera àmpliament els nivells prepandèmia. La indústria i els serveis no turístics, que han estat menys afectats per les restriccions sanitàries, ja han normalitzat del tot, o gairebé del tot, l’activitat en relació amb el 2019, mentre que els sectors més vinculats al turisme i més exposats a la interacció social (com ara l’hoteleria, la restauració, el comerç, les agències de viatges, el transport de viatgers i les activitats culturals i d’oci) es recuperen més lentament i continuen allunyats de les xifres d’activitat habituals.

De cara a l’any 2022, les perspectives apunten a la continuïtat del dinamisme econòmic andorrà, si bé hi ha riscos a la baixa vinculats entre si (inflació, disrupcions en les cadenes de subministrament, impactes de la guerra d’Ucraïna), que són comuns a la resta d’economies europees i que podrien moderar el vigor de la recuperació.

Per segon any consecutiu, l’enquesta inclou un monogràfic sobre la situació econòmica de les empreses davant la crisi de la covid-19, amb l’objectiu de disposar d’informació actualitzada sobre la rellevància de les empreses que es troben en una situació de dificultat econòmica i financera.

En aquesta edició de l’enquesta s’ha afegit, a més, l’anàlisi de la incidència d’altres problemes que estan sent especialment significatius per a les empreses, com ara els relacionats amb la crisi del transport, l’escassetat de subministraments i l’encariment de les matèries primeres i d’altres productes.

En les enquestes de conjuntura hi han participat 442 empreses dels sectors de la indústria, la construcció, el comerç al detall i l’hoteleria. L’anàlisi dels resultats permet fer un seguiment de l’evolució de l’activitat empresarial andorrana i de la tendència dels negocis de les empreses. Cal remarcar que el treball de camp de l’enquesta es va dur a terme durant els mesos de gener i febrer de 2022, just abans de l’inici del conflicte bèl·lic a Ucraïna i que, per tant, les respostes de les empreses no recullen l’impacte d’aquest factor geopolític sobre l’activitat i les perspectives empresarials.

Deixa un comentari

TOTES LES NOTÍCIES