El projecte ConnECT farà un estudi sobre mobilitat transfronterera als Pirineus catalans

L'Alta Cerdanya des de Guils (Foto: @jicervera)
L’Alta Cerdanya des de Guils (Foto: @jicervera)

El projecte europeu Connect desenvoluparà un estudi sobre mobilitat transfronterera als Pirineus, per “complementar les actuacions realitzades” dins aquest àmbit i que els membres de l’Espai Català Transfronterer “coneguin les necessitats dels territoris” que en formen part.

El projecte té com a objectius principals “eliminar l’efecte fronterer” mitjançant l’impuls de línies de bus interurbanes. Així, per exemple, es promou la “intermodalitat” entre l’Hospital de Cerdanya i la xarxa sanitària cerdana, a banda i banda de la frontera, a més de coordinar els horaris de les xarxes de bus i tren d’ambdós costats.

L’estudi farà una “radiografia” de la mobilitat i les necessitats de la zona i mostrarà l’oferta existent en termes de transport col·lectiu de persones. El cens inclourà les línies de llarga distància. A més a més, s’analitzarà el flux de treballadors i estudiants que realitzen viatges regulars, dins l’Espai Català Transfronterer, i s’estudiaran les necessitats i les “expectatives de mobilitat” entre les persones que resideixen en aquesta àrea. Les conclusions es faran públiques al final d’aquest d’any i inclouran recomanacions que permetin donar “solucions” i “satisfer les necessitats” dels habitants.

 

Les restriccions de mobilitat condicionen l’inici de les accions

L’anunci s’ha fet aquest durant la celebració del Comitè Consultiu del projecte, dins del qual s’ha fet balanç del primer any de la posada en funcionament de les cinc línies de bus que uneixen municipis catalans a banda i banda de la frontera, des de poblacions com Puigcerdà, Camprodon, la Jonquera i Maçanet de Cabrenys. Un balanç de moment poc representatiu, perquè les restriccions de mobilitat entre estats imposades pels mateixos governs català, espanyol i francès -en el marc de la prevenció de la COVID-19- impedeixen el funcionament d’aquestes línies des del desembre passat.

Fins ara, a Catalunya Nord, les línies C1 i C2 només han funcionat entre el setembre i el desembre; i al vessant sud, les línies C3, C4 i C5 encara ho van fer menys temps: durant el novembre i una part del desembre.

El projecte ConnECT està cofinançat en un 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu del POCTEFA és “reforçar la integració econòmica i social de la zona transfronterera”, que engloba tres estats (Espanya, França i Andorra), i se centra en el desenvolupament d’activitats econòmiques, socials i ambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes “a favor del desenvolupament territorial sostenible”.

TOTES LES NOTÍCIES