La Comissió nacional de lluita contra l’assetjament escolar acorda crear un grup de treball que reforci la prevenció i la detecció de casos

Josep Anton Bardina i Eugènia Duró (SFGA)
Josep Anton Bardina i Eugènia Duró (SFGA)

La Comissió nacional de lluita contra l’assetjament escolar ha validat la proposta de creació d’un grup de treball per a reforçar la prevenció i la detecció de casos amb la participació dels ministeris de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Afers Socials i Justícia i Interior. A més, de forma puntual, podria incloure altres interlocutors com ara les famílies. Entre els objectius del grup de treball, destaquen formar els agents que intervenen en la prevenció, detecció i tractament dels casos d’assetjament i actualitzar el protocol d’acord amb la normativa dels sistemes educatius per tal de donar una resposta àgil a tots els àmbits més enllà de l’educatiu. Així ho ha anunciat el secretari d’Estat d’Educació, Josep Anton Bardina, en la presentació de les dades d’Absentisme i d’Assetjament escolars corresponents al curs 2024-2025.

Pel que fa a les xifres d’assetjament escolar, el curs 2024-2025 s’han detectat 48 indicis i hi ha hagut 7 casos confirmats d’acord amb el nou enfocament normatiu que estableix un tractament diferenciat per als indicis compatibles amb situacions d’assetjament i els casos confirmats que facilita una intervenció immediata.

En la lluita contra l’assetjament escolar, la clau rau en la detecció precoç per a preservar la integritat de les persones i el seu dret a l’educació, ha afirmat la directora de Qualitat Educativa i Recursos Humans, Eugènia Duró. Davant la detecció de qualsevol indici o sospita, la direcció del centre educatiu activa immediatament el protocol. Aquesta intervenció precoç davant els primers senyals permet activar el pla d’intervenció de forma àgil, fet que resulta crucial per a reduir el risc per a l’alumnat implicat i garantir un clima escolar i de convivència favorable.

Així mateix, aquesta intervenció precoç es reforça facilitant als centres escolars activitats relacionades amb la prevenció de l’assetjament com tallers a primera i segona ensenyança en els que la participació ha estat de 1.211 alumnes i 1.569 alumnes, respectivament. Pel que fa al segon cicle de segona ensenyança i batxillerat, s’ha optat per formats més dinàmics com obres de teatre i debats.

El secretari d’Estat d’Educació també ha informat que la Comissió de seguiment de l’absentisme escolar ha acordat reforçar l’autonomia de centre implicant-los directament en la gestió dels casos d’absentisme independentment de la seva tipologia. A més, ha pactat incloure el càlcul de l’índex i de la taxa d’absentisme per a ampliar el tractament de les dades i per tal homologar els processos al context internacional.

El curs 2024-2025 es van notificar 55 casos d’absentisme parcial greu i crònic, deu menys que el curs passat. Aquesta reducció es deu a la modificació del decret que elevava el llindar d’absència per assistència al metge o per ser esportista d’alt rendiment, la qual cosa suggereix un impacte positiu de les noves mesures i del reforç de l’autonomia dels centres en la gestió dels casos. L’assiduïtat escolar és el primer requisit per a garantir els aprenentatges, la cohesió social i l’equitat educativa, ha subratllat Bardina. En aquest sentit, Duró ha afirmat que el primer objectiu és reduir els casos d’absentisme crònic, que són les causades per problemàtiques de caràcter més sever.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

[do_widget id=category-posts-pro-64]