El Govern espanyol autoritza licitar per 35 M€ un contracte per a la conservació de carreteres del Pirineu lleidatà

Treballs de manteniment i poda a l'N-141 al punt quilomètric número 1 (Transports - Govern d'Espanya)
Treballs de manteniment i poda a l’N-141 al punt quilomètric número 1 (Transports – Govern d’Espanya)

A Espanya, el Consell de Ministres ha autoritzat el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a licitar un contracte de serveis per a la conservació i explotació de carreteres de l’Estat al Pirineu de Lleida, amb un valor estimat de 35,2 milions d’euros (IVA no inclòs). La durada és de tres anys, amb possibilitat de pròrroga de dos anys i una altra d’addicional d’un màxim de nou mesos.

Aquest contracte inclou requisits per a promoure l’eficiència energètica i la reducció d’emissions i s’emmarca en el programa d’aquest Ministeri per a mantenir les condicions de circulació, vialitat i seguretat a la Xarxa de Carreteres de l’Estat (RCE), assegurant que sigui accessible a les condicions adequades a tots els ciutadans.



Els treballs es destinaran al manteniment i conservació de 79,591 km de les carreteres següents:

  • N-141 (de Bossòst a la frontera amb França, port del Portillón)

  • N-230 (des del km 116,163 proper al Pont de Suert, fins al km 187 a la frontera amb França)

  • I un tram de l’N-260, des de la connexió amb la N-230 fins al límit amb la província d’Osca
    Al costat d’aquestes carreteres, totes ubicades al sector 1 de la província de Lleida, serà objecte del contracte el repintat dels hastials del túnel Joan Carles I de l’N-230 a Viella.



Característiques del model de conservació

El model de contractes mixtos (serveis i obra) per a l’execució d’operacions de conservació i explotació persegueix oferir un servei integral de mobilitat a l’usuari, millorar l’estat de la carretera i la xarxa i optimitzar els recursos públics.

A través d’ells es fan treballs d’ajuda a la vialitat i la conservació ordinària de les carreteres, per a permetre que la infraestructura i els seus elements funcionals disposin de les millors condicions de circulació i seguretat possibles. S’hi inclouen actuacions com: agenda d’informació d’estat i programació, ajuda a explotació i estudis de seguretat viària, i manteniment dels elements de la carretera amb nivells de qualitat adequats.



Així mateix, en el marc de l’estratègia de reducció d’emissions i de millora de l’eficiència energètica, s’han introduït una sèrie de novetats als plecs d’aquests contractes:

  • Des de 2022 es van incorporar mesures d’eficiència energètica a les instal·lacions de servei com ara l’autoconsum, sistemes renovables de calefacció, mesures d’estalvi energètic a la il·luminació o la implantació de vehicles automòbils elèctrics.

  • Als contractes licitats a partir de 2023, s’inclouen criteris relatius a la mitigació i compensació de la petjada de carboni. Així, les empreses podran incloure com a millora puntuable a les ofertes la presentació d’un pla de descarbonització amb el propòsit d’assolir el balanç neutre de carboni als 5 anys des de l’inici del contracte. La compensació es pot fer a través dels projectes d’absorció registrats al Registre d’empremta de carboni, compensació i projectes d’absorció de diòxid de carboni dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic o bé, mitjançant altres opcions.

  • Amb això es persegueix la reducció de les 71.640 tones de CO2 anuals que genera el funcionament ordinari i les tasques de manteniment i explotació de la Xarxa de Carreteres de l’Estat i es reforça l’orientació cap als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb què està compromès el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.

[do_widget id=category-posts-pro-64]