
El ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, acompanyat del director del Departament d’Ensenyament Superior, Recerca i Innovació Tecnològica, Xavier Campuzano, ha presentat aquest dimarts el Pla integral per al bon ús de la tecnologia a l’educació. Aquest pla s’inclou dintre de les mesures dutes a terme pel Ministeri per tal de millorar els resultats acadèmics de l’alumnat, presentades el juny passat, i després de l’enquesta elaborada per Andorra Recerca i Innovació (AR+I) sobre l’ús de la tecnologia a les aules del sistema educatiu andorrà, que es presentarà pròximament.
“La tecnologia ha de ser un instrument per a afavorir l’educació integral que practiquem al sistema educatiu andorrà. Per això, hem elaborat aquest Pla, d’acord amb els resultats de l’enquesta de l’AR+I i donant compliment a l’encomana que ens va fer el Consell General”, ha assegurat Ladislau Baró.
Entrant al detall del Pla presentat, una de les accions més destacades és el canvi del model tecnològic a la segona ensenyança del sistema educatiu andorrà, passant de l’ús individual de la tauleta a les aules a l’ús dels portàtils. El Ministeri ha decidit aquest canvi per tal de millorar la competència digital de l’alumnat i adaptar l’ús de les tecnologies a les noves necessitats que sorgeixen a batxillerat i a la universitat. Els portàtils els proporcionarà el Ministeri i les famílies no hauran d’assumir la compra d’aquesta eina per a l’ús diari dels alumnes. Per això, el Ministeri ha fet una primera adquisició de Chromebooks per un valor de 100.000 euros.
Així, segons Ladislau Baró, s’evoluciona tecnològicament a les aules i s’eliminen elements que poden resultar distractors per als alumnes. Aquest canvi serà progressiu, és a dir, els alumnes que comencin primer de segona ensenyança el curs 2025-2026 no hauran de portar iPad, sinó que el centre proporcionarà un portàtil per alumne i aquest serà l’eina de treball a l’aula.
Per tal d’evitar els riscos per a la salut dels alumnes, el ministeri encarregat de l’educació i de la salut treballaran per a regular l’ús de la tecnologia en l’educació per tal d’establir recomanacions sobre els temps d’exposició a dispositius electrònics dins l’àmbit educatiu, tenint en compte ‘el lleure digital’ i les recomanacions dels organismes internacionals, com l’OMS, en la matèria. “Ho farem en col·laboració amb Andorra Telecom i la voluntat és no esgotar el temps màxim recomanat de l’ús de la pantalla per a infants en l’aula i compensar-lo amb l’ús que puguin fer a casa”, ha relatat el director del Departament d’Ensenyament Superior, Recerca i Innovació Tecnològica.
El Pla també inclou la integració de les competències digitals, explicitant-les als programes educatius i avaluar-les, i també el pensament computacional al currículum educatiu, per tal de fomentar l’alfabetització mediàtica i en Intel·ligència Artificial (IA). També es durà a terme una anàlisi de l’impacte de la IA en tots els processos educatius.
D’altra banda, es dissenyarà i s’implementarà un Pla digital per a cada centre educatiu (a efectes en formació i dotació de material), els quals es duran a terme en col·laboració amb la Universitat d’Andorra (UdA). El Ministeri també preveu renovar l’oferta de formació dels docents, a través del Centre de Formació al Llarg de la Vida (CFLV), i la creació d’espais físics i virtuals d’intercanvi d’experiències educatives.
Finalment, s’implementarà un pla de director de sistemes d’informació d’educació, en col·laboració amb l’Agència Nacional de Ciberseguretat i Andorra Digital, i es participarà activament en l’any Europeu de l’Educació per a la Ciutadania Digital del Consell d’Europa 2025.


