Demanen que es mantingui tot l’any la connexió de bus entre la Seu i Oliana al vespre

Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell
Estació d’autobusos de la Seu d’Urgell (RàdioSeu / arxiu)

Un grup d’usuaris de la línia regular de bus entre Oliana i la Seu d’Urgell han demanat que es reforci les freqüències d’aquest servei que connecta les principals poblacions de l’Alt Urgell, entre les quals també hi ha Coll de Nargó, Organyà, el Pla de Sant Tirs, Adrall i Montferrer. I és que actualment es troben que a l’estiu no hi ha viatge de tornada a la tarda i el vespre, cosa que els impossibilita anar a la capital comarcal a partir del migdia. De fet, aquesta és la principal reclamació que traslladen tant a la companyia concessionària, Alsa, com al Departament de Territori de la Generalitat, responsable de la concessió d’aquestes línies.

Per a expressar el seu malestar, aquest mes de juny veïns del centre i el sud de l’Alt Urgell han endegat una recollida de signatures. En tot just deu dies n’han recollit un total de 414, que ara volen trametre tant a Territori i a Alsa com al Consell Comarcal. Sílvia Augé, portaveu dels usuaris, ha explicat a RàdioSeu que aquesta supressió de la freqüència de tarda a l’estiu no és nova, però que genera problemes, perquè afecta molta gent que vol o necessita anar fins a la Seu per diferents motius. Augé conclou que a efectes pràctics se’ls està impedint anar a la Seu a la tarda amb transport públic.

Segons els horaris que ofereix actualment Alsa, al juliol els passatgers que volen anar d’Oliana a la Seu d’Urgell entre setmana tenen cinc freqüències d’anada: 7:45, 9:19, 10:14, 17:45 i 21:07. Per a fer el trajecte de tornada cap al sud de la comarca hi ha sis freqüències fins a primera hora de la tarda (6:00, 6:15, 6:30, 13:00, 15:15 i 15:45 h), però l’última és a les 16:30 hores. Per tant, els qui necessiten anar a la capital comarcal a la tarda o al vespre no tenen cap opció de tornar a casa en transport públic més enllà d’aquesta hora. En el cas d’Organyà, l’últim trajecte fins a la Seu és passades les 6 de la tarda (18.08 h), i igualment sense opció de viatge de tornada.

Els caps de setmana les opcions encara són més limitades, perquè d’Oliana a la Seu només hi ha quatre freqüències (9:19, 10:14, 17:45 i 17:49 h) i les dues últimes no permeten fer el viatge de tornada. I és que, tal com passa entre setmana, l’últim viatge de la Seu a Oliana surt a les 16:30 h.

Els usuaris han detallat que durant el curs escolar existeix un viatge de tornada a les 7 del vespre, però durant els mesos d’estiu no s’ofereix aquest servei. La companyia ho justifica perquè està pensat principalment per als estudiants, però els veïns addueixen que hi ha d’altra gent que el fa servir i ara es troben que a les tardes no poden fer aquest desplaçament. Un fet que consideren que es contradiu amb els missatges que volen transmetre actualment les administracions perquè la gent faci més ús del transport públic enfront del vehicle privat.



Alsa estudia les opcions de fer aquesta freqüència tot l’any

Després que se’ls hi ha tramès aquesta inquietud, Alsa ha comunicat al col·lectiu que estudiarà la possibilitat de mantenir aquesta freqüència del vespre durant tot l’any, per a així facilitar la connexió entre els principals municipis de l’Alt Urgell.

També han traslladat la petició al Consell Comarcal, tot i que des d’aquesta institució els han recordat que no disposen de les competències ni dels recursos per a fer-se’n càrrec, malgrat indicar que són conscients d’aquesta preocupació perquè ja els hi han transmès anteriorment. Per això, ara els veïns esperen la resposta del Departament català de Territori, que consideren que sí que té, tant les competències, com els mitjans econòmics per a fer-ho possible.

[do_widget id=category-posts-pro-64]