
En el marc de l’Assemblea General Ordinària celebrada aquest dimarts, la Comissió Esportiva de l’ACA ha anunciat la creació del Campionat d’Andorra d’automobilisme de muntanya (CAAM), que constarà de quatre proves puntuables i que té com a objectiu revitalitzar l’escena automobilística nacional, amb més oportunitats per als pilots locals. Amb aquest projecte, la Comissió Esportiva —que actua com a federació d’automobilisme a Andorra— reprèn el lideratge de les competicions de muntanya, una modalitat històrica al Principat.
Durant l’Assemblea, també s’ha confirmat la reelecció d’Enric Tarrado Vives com a president del Club per a un altre mandat de quatre anys. En aquest sentit, la nova junta directiva sorgida de l’elecció manté el compromís amb l’esport del motor i preveu reforçar-ne el suport institucional. En la primera reunió, la nova junta escollirà el president de la Comissió Esportiva, càrrec que molt probablement tornarà a ocupar Toni Santacreu Coma, actual responsable de la Comissió i figura clau en la dinamització del calendari esportiu dels darrers anys.
En aquest sentit, Enric Tarrado Vives, president de l’ACA, assenyala: «La creació d’aquest campionat és una altra fita per a l’automobilisme andorrà. Amb aquesta iniciativa, complim la visió de potenciar l’esport del motor al país, oferint als nostres pilots un calendari per a competir i progressar.»
Un calendari per al 2025 que combina proves emblemàtiques amb fites noves
El nou campionat d’automobilisme inclourà les proves següents:
- Pujada Arinsal (31 de maig i 1 de juny): manté el caràcter internacional i és puntuable per al Campionat d’Espanya i de França (2a Divisió) de muntanya.
- Pujada Arcalís (28 de juny): reconegut per l’exigència i la bellesa paisatgística.
- Pujada Beixalís (20 de setembre): nova incorporació que aporta varietat i reptes tècnics al calendari.
- Pujada la Peguera (18 d’octubre): després de l’èxit de l’edició anterior, es consolida al calendari nacional.
A més, el 54è Ral·li d’Andorra Històric canvia la data habitual i se celebrarà el 15 de novembre, amb l’objectiu d’optimitzar les condicions per a pilots i espectadors, i reforçar la rellevància que té en el panorama automobilístic internacional.
Toni Santacreu Coma, president de la Comissió Esportiva de l’ACA, afirma: «Aquest campionat és el resultat de l’esforç conjunt de molts anys. Hem dissenyat una competició adaptada a la nostra realitat, pensant en els pilots, en els oficials i en els col·laboradors.»
Aquest nou impuls es complementa amb un augment significatiu del nombre de llicències esportives i una participació més activa en activitats de formació d’oficials i comissaris. L’ACA també treballa per a millorar la coordinació amb altres federacions, clubs i entitats per a consolidar Andorra com a escenari de proves amb identitat pròpia.
Amb aquesta nova etapa, l’ACA reafirma la voluntat de fomentar l’esport de l’automòbil al país, amb una visió federativa, estructures sòlides i una aposta clara per la continuïtat i la qualitat esportiva.
Principals dades i fites de la Comissió Esportiva durant el 2024
Llicències de pilots
- 105 llicències nacionals.
- 28 llicències internacionals.
Proves organitzades
- Combinada AUTO-SKI (prova de caràcter social).
- Pujada Arinsal.
- Pujada la Peguera.
- Ral·li d’Andorra Històric.
Inscripcions en proves esportives
- 116 pilots inscrits a les dues proves de muntanya (81 a Arinsal i 35 a la Peguera).
- 47 equips inscrits al Ral·li d’Andorra Històric.
Llicències d’oficials ACA
- 107 llicències nacionals.
- 5 llicències internacionals.
Participació en els FIA MOTORSPORT GAMES 2024
- Participació en tres disciplines: Auto Slalom, eSports (Sim Racing), Karting Sprint Senior.
- Àlex Machado: medalla de plata, Karting Sprint Senior.
- Frank Porté: sisè lloc a la final d’eSports, F4 a la plataforma iRacing.
Pel que fa al pressupost de la Comissió Esportiva previst per a l’any 2025, les xifres d’ingressos se situa en 173.814 euros i les despeses en 221.814 euros.


