
Avui, la Xarxa global d’integritat acadèmica (GAIN), que representa 40 organismes reguladors d’ensenyament superior d’arreu del món, entre els quals l’Agència de qualitat de l’ensenyament superior d’Andorra, fa una crida a les principals plataformes de xarxes socials i en línia perquè prenguin una posició. En una carta oberta, la GAIN demana a aquestes plataformes, incloent X, LinkedIn i Google, que s’uneixin a la lluita contra el frau acadèmic i prenguin mesures per a aturar la publicitat de serveis de suplantació acadèmica.
“En una era d’interconnexió digital, l’amenaça a la integritat acadèmica no està confinada a cap regió o país; és un problema global que desafia el mateix teixit de les nostres societats basades en el coneixement i la nostra confiança en les professions de les quals depenem”, assenyalen des de l’AQUA.
La suplantació acadèmica consisteix en què l’alumnat pagui a algú perquè faci treballs o exàmens en nom seu. Això afecta greument la integritat de l’educació de l’alumnat i les qualificacions que finalment rep. És frau acadèmic i compromet la credibilitat dels sistemes d’ensenyament superior arreu del món i la confiança de la societat en els professionals qualificats.
Els darrers anys han estat testimoni d’una proliferació en la promoció i comercialització de serveis de suplantació acadèmica a través de les plataformes digitals. Aquests serveis no només violen el principi d’integritat acadèmica, sinó que també priven l’alumnat d’una experiència d’aprenentatge autèntica i el deixa vulnerable a amenaces com el robatori d’identitat, el xantatge i problemes de salut mental.
Treballant juntament amb la GAIN, i revisant i mantenint les seves directrius comunitàries, l’AQUA creu que les principals plataformes en línia poden reduir significativament la visibilitat i l’impacte del contingut nociu anunciat per empreses de redacció de treballs i serveis de suplantació acadèmica. Una associació entre la GAIN i les influents plataformes en línia enviaria un missatge potent a nivell mundial sobre el valor dels assoliments acadèmics legítims i representaria un pas positiu cap a l’eliminació d’aquesta amenaça.
“Només a través d’un enfocament més sistemàtic, global i d’acció unificada podem esperar millorar i salvaguardar la integritat de la qualitat acadèmica i de les qualificacions, i protegir el benestar dels estudiants, especialment entre els col·lectius més vulnerables d’aprenents”, asseguren des de l’AQUA.


