El GPS i els nous hangars marquen el 10è aniversari de la reobertura de l’Aeroport Andorra-la Seu

L'aeroport de la Seu d'Urgell
L’aeroport de la Seu d’Urgell. Foto: ARXIU

L’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell ha commemorat aquesta primavera el 10è aniversari de la seva reobertura. Després d’haver estar tancat al trànsit a partir de l’any 1984, la nova etapa de la pista urgellenca es va inaugurar el juny de 2010. Ara, la recent aprovació -el 23 d’abril passat- del sistema d’aproximació d’aeronaus mitjançant GPS i la construcció de vuit nous hangars marquen l’inici de la nova dècada, en què la pista de vol gestionada per l‘empresa pública Aeroports de Catalunya aspira a incrementar l’activitat comercial.

La tecnologia de maniobres amb GPS ja està consolidada al centre i el nord d’Europa però la Seu és pionera a l’hora d’implantar-la a l’Estat espanyol. Ara les companyies aèries o els vols xàrters tenen més possibilitats d’oferir operacions regulars, segons han recordat des de l’aeroport pirinenc. A més a més, en una dècada s’ha passat de tenir només un hangar a sumar-ne ja un total de vuit, i se n’han adjudicat cinc més aquest 2020. Això implica que ja quedarà cobert tot el perímetre de la plataforma, on actualment hi ha instal·lades cinc empreses vinculades al sector aeronàutic.

En una primera fase, l’any 2010, l’aeroport va obrir com a aeròdrom d’ús restringit, després d’haver realitzat els estudis necessaris per analitzar el compliment de la normativa de la infraestructura i de les necessitats mínimes d’inversió per a la seva reobertura. En aquest període es van dur a terme les obres per adequar la infraestructura existent per a la reobertura al trànsit. Els treballs van consistir a pavimentar la pista i la plataforma, incorporar nous sistemes d’abalisament, remodelar els edificis i la instal·lació d’una nova estació de combustible.

 

Treballs amb helicòpter, aerotaxis i manteniment d’aeronaus
Posteriorment, al 2014, valorant el potencial comercial de l’aeroport gràcies a la seva ubicació geogràfica, es va signar un acord entre el Govern de la Generalitat de Catalunya i l’executiu andorrà per adequar l’aeròdrom d’aviació general com aeroport comercial, fet que va suposar una inversió addicional d’un milió d’euros. Així, es va millorar la pista, remodelar l’edifici per adaptar-lo a una petita terminal d’arribades i sortides, incorporar una estació meteorològica i equipar la torre de control amb el sistema AFIS per donar servei comercial.

Amb la reconversió de l’aeroport s’ha aconseguit que empreses com Helitrans creixin en nombre de treballadors i d’helicòpters i també s’ha promogut l’arribada de noves firmes que, en alguns casos, també construeixen hangars. Algunes d’elles són TSA (el Teu Soci Aeri), que opera aerotaxis; PFC, que ofereix serveis de manteniment; Pipistrel, que comercialitza aeronaus; i escoles de formació, entre d’altres.

TOTES LES NOTÍCIES