
L’autonomia dels vehicles elèctrics és, encara avui dia, un dels seus grans hàndicaps, malgrat que aquests últims anys s’han vist increments significatius i noves i prometedores tecnologies que s’estan començant a implantar.
Ara, CATL, fabricadora xinesa de bateries per a vehicles, anuncia el llançament de la bateria Qilin, basada en la tecnologia CTP (cell-to-pack) 3.0.
Aquesta tecnologia és capaç d’oferir una eficiència del 72% i una densitat d’energia de fins a 255 Wh/kg. Això, segons afirma CATPL, constitueix el major nivell d’integració a tot el món. Aquest nivell d’integració porta a Qilin a oferir fins a un miler de quilòmetres d’autonomia. Per al seu disseny, CATL ha emprat tècniques de simulació mitjançant intel·ligència artificial.
Altres factors de disseny i noves tecnologies aplicades que influeixen a aconseguir aquest espectacular resultat consisteixen en el travesser intern de la bateria, la integració de la placa de refrigeració líquida i el coixinet tèrmic en una capa elàstica multifuncional intermèdia, i els ponts de microones incorporats a la capa intermèdia, que acomoden de manera flexible els canvis dins de la cel·la. Tot això permet millorar la fiabilitat de la cel·la al llarg de tota la seva vida operativa.
La unitat d’energia integrada d’aquesta bateria, que es compon de la cel·la i la capa intermèdia elàstica multifuncional, permet construir una estructura de suport de càrrega més estable, perpendicular a l’adreça de la conducció, fet millora la resistència de cops i vibracions del paquet de bateries.
La part inferior del paquet permet col·locar els diversos components, incloent-hi protecció estructural, connexió d’alt voltatge i la ventilació protectora per a facilitar la fuita tèrmica, amb el qual incrementa la seva capacitat en un 6%.
Els mecanismes de la refrigeració líquida se situen entre cel·les adjacents, la qual cosa produeix un augment que quadruplica l’àrea de transferència de calor.
La tecnologia CTP 3.0 satisfà els criteris d’estàndards nacionals de seguretat, com ara el test de bol·lards.
En definitiva, una sèrie de tecnologies capdavanteres que habiliten una gran autonomia, i que poden permetre somiar a igualar i, fins i tot, superar, l’autonomia dels vehicles de combustible en un futur pròxim. Probablement amb la tecnologia CTP 4.0?
Per Tecnonews