El conseller de Territori i Sostenibilitat català visita els treballs estratègics engegats a l’Alt Urgell

Calvet durant la visita al túnel de Tresponts
Calvet durant la visita al túnel de Tresponts. Foto: Generalitat de Catalunya

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, ha visitat aquest divendres diversos punts estratègics de l’Alt Urgell i actuacions que té en marxa el Departament a la comarca; així, ha visitat les obres de condicionament de la C-14 entre Organyà i Montant de Tost, l’Ajuntament d’Organyà i l’aeroport d’Andorra-la Seu, i s’ha reunit a la Seu d’Urgell amb l’Arquebisbe d’Urgell, Joan-Enric Vives.

El conseller Calvet ha recorregut les obres del condicionament de la C-14 amb motiu de la culminació de la perforació de la galeria nord d’evacuació del túnel de Tresponts. Amb aquesta fita, finalitzen els treballs d’excavació subterrània inclosos en aquesta actuació que, amb una inversió de més de 35 MEUR, és la més important actualment en marxa a la xarxa viària de titularitat de la Generalitat.

Aquesta obra representa “una millora per a la mobilitat i la connectivitat de l’Alt Urgell” i suposa “una millora de la seguretat i del confort”, ha exposat el conseller Calvet. “Hem constatat en aquesta visita que tota l’obra d’excavació s’ha finalitzat i estem molt satisfets que les obres avancin a bon ritme”.

L’execució del túnel de Tresponts és l’element constructiu més rellevant de les obres de condicionament d’un tram de tres quilòmetres de la C-14, que suposaran l’eixamplament i millora de traçat d’aquesta carretera per a millorar la seguretat i la comoditat en la conducció. Aquesta actuació, a més, afavorirà la permeabilitat i connectivitat de l’Alt Pirineu i, d’aquesta manera, enfortir la cohesió territorial.

La C-14, carretera de la xarxa bàsica de la Generalitat de Catalunya, transcorre en aquest àmbit per un terreny accidentat, a través del congost de Tresponts, a la vall del riu Segre. Té un trànsit d’uns 6.800 vehicles diaris. S’actua en el tram entre la sortida del nucli d’Organyà i el túnel del Montant de Tost, abans de la intersecció amb l’LV-4001. Les obres consisteixen principalment en l’eixamplament de la carretera dels 7 metres actuals als 10 previstos.

Aquests treballs de condicionament van començar la tardor de 2017; el gener de 2018 es van iniciar les primeres tasques per a la perforació del túnel de Tresponts. Aquest túnel, d’1,3 quilòmetres de longitud, permetrà evitar el pas per un tram especialment sinuós de la C-14. Els dos fronts d’excavació es van trobar a finals d’agost de l’any passat. El febrer passat va quedar completada la galeria sud d’evacuació i ara, ha quedat completada la galeria nord. Així mateix, està enllestit l’eixamplament del túnel ja existent en aquest tram de la C-14, de manera que totes les tasques d’excavació subterrànies ja s’han completat.

A l’interior del nou túnel de Tresponts, continuen les tasques d’impermeabilització i d’execució dels sistemes de drenatge. Ja han començat els treballs de revestiment mitjançant un carro autoportant que es va instal·lar a la boca sud del túnel el mes passat. Les tasques que queden corresponen a la finalització del revestiment del túnel, les instal·lacions –com per exemple, l’enllumenat, la ventilació, els sistemes contra incendis i de control i seguretat, la senyalització o les radiocomunicacions–, i l’asfaltat de l’ampliació de la calçada prevista per aquesta actuació.

 

Impuls del sector industrial Vilasants
Posteriorment, el conseller ha signat a Organyà el conveni entre el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’INCASÒL, l’ACA, l’Ajuntament d’Organyà i el Consell comarcal de l’Alt Urgell per a promoure el desenvolupament en aquest municipi el sector industrial Vilansats, a Organyà. Calvet ha assenyalat que amb aquest conveni “estem creant les condicions perquè hi hagi inversions, es dinamitzi l’economia i es creïn oportunitats per Organyà i l’Alt Urgell”. La primera fase del desenvolupament abastarà 5 hectàrees i comportarà una inversió d’1,5 MEUR.

Aquest sector vol resoldre la manca de sòl per a activitats econòmiques en aquest municipi i a l’àrea funcional econòmica de la Seu d’Urgell i Andorra, i estimularà la inversió a nivell comarcal tenint en compte que la Seu d’Urgell és un important nus de comunicacions per carretera, amb l’enllaç entre els eixos Pirinenc i del Segre i la única via d’accés a Andorra des del territori espanyol.

La crisi econòmica i immobiliària que es va iniciar el 2007 va afectar el desenvolupament d’aquest sector, ha recordat el conseller Calvet, i, finalment “amb l’esforç de l’Ajuntament, el Consell Comarcal i el Departament, avançar una primera fase en què es podran fer inversions productives, que ens aportaran allò que volem: un país viu, on hi hagi oportunitats arreu, i la gent pugui viure bé allà on ha escollit viure”, ha posat de relleu el conseller de Territori i Sostenibilitat.

Vilansats es desenvoluparà en diverses fases per tal de garantir la seva viabilitat tècnica i econòmica. El sector té una superfície total de 36,3Ha, amb un total de 172.990m2 de sòl destinat a parcel·les d’activitat econòmica i es preveu que en la seva primera fase s’urbanitzin unes 5ha situades a la zona nord des d’on es pot construir un vial d’accés al sector des de la C-14.

Per fer-ho possible, l’INCASÒL redactarà i impulsarà una Modificació puntal del POUM i una Modificació del Pla parcial d’aquest sector. Així mateix, formularà i  tramitarà els corresponents documents de gestió i els projectes d’urbanització necessaris. La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, per la seva part, redactarà, aprovarà i executarà el projecte per a la formació d’un tercer carril central a la C-14 que haurà de permetre efectuar els girs a esquerres, amb un pressupost previst d’execució de 300.000 euros.

L’Agència Catalana de l’Aigua finançarà íntegrament, mitjançant conveni amb el Consell comarcal de l’Alt Urgell, el sanejament i depuració del nucli d’Organyà, així com els col·lectors en alta i els terrenys on se situï l’EDAR urbana. El finançament d’aquesta actuació ha de garantir que el sistema urbà de sanejament d’Organyà estigui dimensionat per poder tractar fins un 30% de càrrega industrial, límit que fixa la normativa vigent.

D’altra banda, el Consell comarcal de l’Alt Urgell, redactarà el projecte constructiu de sanejament i depuració d’aigües residuals d’Organyà, amb el dimensionament necessari, i executarà aquests treballs amb el finançament íntegre per part de l’ACA.

 

Creixement econòmic i Agenda Verda
El conseller ha posat de relleu que el Departament ja està treballant per a preveure futures fases d’aquest sector i “incorpori alguns elements que ja són imprescindibles, com l’aportació d’energia provinent de fons renovables”. En aquet sentit, “el vector ambiental és molt important, la lluita contra el canvi climàtic és permanent”; per això, “hem de preveure que puguin haver, en el propi sector o vinculat al sector, parcs fotovoltaics que aportin energia al sector mateix o a la xarxa”, ha explicat. “Ja estem treballant per vincular el creixement econòmic a l’Agenda Verda”, ha conclòs.

 

Competitivitat de l’aeroport Andorra-la Seu
Durant la visita a l’Alt Urgell, el conseller Calvet ha fet referència a l’aeroport d’Andorra-la Seu que, des de l’abril passat, compta amb una maniobra publicada de vol instrumental basada exclusivament en GPS. Aquest sistema de vol instrumental, per al qual “hem hagut de vèncer les reticències d’Aena i Aesa”, ha posat de manifest el conseller, facilita l’aterrament d’avions a l’aeroport en condicions meteorològiques desfavorables i dona “un avantatge competitiu a aquesta instal·lació”.

“Ara, necessitem més companyies interessades en operar a l’aeroport” i potenciar “totes les seves dimensions: turística-comercial, industrial i aeronàutica-esportiva”, ha assenyalat Damià Calvet. “Això suma en benefici de la comarca i del país”, ha dit el conseller, “i seguirem treballant amb el govern d’Andorra perquè l’aeroport sigui clau en l’enlairament del Pirineu”.

TOTES LES NOTÍCIES