
El centre de Congressos d’Andorra la Vella ha acollit aquest diumenge l’entrega de premis del concurs de curtmetratges de la dotzena edició del Festival Ull Nu. Més de 700 obres es van presentar a concurs i un jurat compost per experts ha estat l’encarregat de seleccionar els guanyadors. Aquest any, els professionals que han triat les obres premiades han estat la periodista catalana, Núria Navarro, el sonidista andorrà, Eric Arajol i la programadora del Festival u22, Marina Fu. El jurat del premi Carnet Jove han estat Martina Sopena, Ruben Vaz i Emma Mora.
El premi més ben dotat, amb 1.500 €, pel Govern d’Andorra, al millor curtmetratge, ha estat per al català Pol Rebaque amb l’obra “El jardí del diable” que també ha rebut el premi Fòrum de la Joventut d’Andorra a la millor direcció, amb 1.000 €. Rebaque ha explicat que l’obra guanyadora és un retrat d’intimitat que parla de com estimar en silenci, amb por i des de la distància.
Pel que fa al millor curtmetratge avaluat pel jurat Carnet Jove, ha estat per l’obra titulada “Maleza”, un curt de videoart i documental de Carina Pierro i que s’ha endut un premi de 1.000 €.
El premi al millor guió aquest any ha recaigut en l’obra de ficció “Blava terra”, de Marine Auclair i el jurat ha decidit entregar també un accèssit al curt d’animació “Le chat, le renard et le loup”, de la francesa Aurore Muller.
El curtmetratge “Els buits”, una peça de videoart de Sofia Esteve, Isa Luengo i Marina Freixa, ha estat la mereixedora del premi al millor curtmetratge amb temàtica de salut pel fet que un dels temes gira al voltant de la salut mental i la violència psiquiàtrica que han patit sempre les dones. Aquest premi és la nova incorporació al cartell de l’Ull Nu, un guardó patrocinat pel Ministeri de Salut del Govern d’Andorra amb 500 euros. “Els buits” també s’ha endut el premi Arxiu Nacional d’Andorra de la Preservació de la memòria històrica, amb una dotació de 1.000 €. Mònica Bonell, la ministra de Cultura, Joventut i Esports, que ha entregat els premis que dota el Govern d’Andorra, ha destacat que l’Ull Nu promou la participació dels joves en la cultura i facilita que mostrin la seva creativitat, dos dels objectius que inclou el Pla Nacional de Joventut.
El curtmetratge “Arenillas”, de Marta Martín, ha estat reconegut amb el guardó al millor muntatge, un premi patrocinat pel Govern d’Andorra amb 1.000 euros.
Pel que fa als premis ULL NU LAB de guió en català, dotats amb 500 € cadascun, han estat per a “Petó de teatre” de Valèria Cuní i “Benvinguts a dolços somnis” d’Anna Bermejo i Eunice Escamilla. El premi l’han anunciat el director David Victori i la guionista Zebina Guerra, els tutors del LAB, i Anna Vives ha fet entrega dels guardons en nom de la Delegació de la Generalitat de Catalunya que dona suport a aquests tallers. Vives ha explicat que donar suport al LAB de l’Ull Nu és donar suport al català, la llengua que comparteixen Catalunya i Andorra.
Finalment, el Premi del públic ha estat pel curtmetratge andorrà de ficció per “La dama blanca”, de David Haro i Gerard Navalón. Aquest premi l’ha entregat la cònsol menor d’Andorra la Vella, Olalla Losada que ha elogiat el fet que el Festival Ull Nu connecti diverses generacions i disciplines promovent la participació del públic.
La gala d’entrega de premis de l’Ull Nu ha servit també per a fer balanç del festival. Pel que fa a assistència de públic s’han triplicat les xifres de les anteriors edicions fent ple gairebé en totes les activitats programades. Hector Mas, un dels codirectors de l’Ull Nu, ha destacat la gran qualitat dels curtmetratges participants i ha agraït l’alta assistència de públic destacant que, fins i tot, “es continua confiant en aquest festival que sovint programa coses que molts cops són difícils d’entendre”. Marc Camardons, el també codirector de l’Ull Nu, ha tancat el festival reivindicant, un cop més, l’art contracultural que s’escapa del dret canònic d’Andorra i destacant que aquest festival es diferencia de la cultura naïf que se sol programar amb la intenció de generar debat.