
A partir del setembre i fins al 2026 es podrà volar de forma regular durant tot l’any entre l’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell i el de Palma (Mallorca). Així ho ha anunciat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, en la roda de premsa on ha explicat l’adjudicació per a l’atorgament de suport econòmic per a impulsar la connexió en avió amb la capital de les Illes Balears, així com la continuïtat del vol regular que ja s’ha ofert els últims anys amb Madrid.
La decisió, tal com ha destacat Forné, es pren després de l’èxit assolit durant la prova pilot de connexió amb Palma que s’ha impulsat durant la temporada d’hivern d’enguany. El Govern continua apostant per dinamitzar l’aeroport, diversificar les opcions per a connectar el país amb l’exterior, oferir noves oportunitats al sector turístic i aportar valor afegit a tota la zona del Pirineu.
El concurs internacional ha estat adjudicat a la companyia aèria Air Nostrum (Iberia Regional) i es divideix en dos blocs per a poder oferir ja des del setembre el vol amb Palma. Així, el primer bloc detalla que des del 28 de setembre i fins a finals del 2024 la companyia oferirà dos connexions setmanals entre l’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell i Palma, el qual representa 14 setmanes d’operació. L’horari del vol i els dies variaran en funció de la temporada: divendres i diumenge durant l’hivern (novembre-març) i dissabte i dimarts durant l’estiu (setembre-octubre). Per a aquest període, el Govern preveu una aportació màxima de 220.000 euros, que és exactament la parida que no es va haver d’invertir durant la prova pilot, i que a més es podrà reduir en funció de l’ocupació dels vols.
De forma paral·lela, i en el segon bloc del concurs, el Govern també ha adjudicat les aportacions econòmiques per a continuar oferint el vol a Palma tot el 2025 i 2026, així com també la connexió aèria amb Madrid –que finalitza el contracte aquest 2024. L’oferta dels vols per a l’any 2025 i 2026 serà exactament la mateixa que l’actual en el cas del vol a Madrid –dues connexions setmanals el divendres i el diumenge– i en el cas de Palma els dies dels vols seran diferents en funció de la temporada d’estiu o hivern i s’està en procés de validació.
Pel que fa a l’operativa comercial, en el concurs s’especifica que és quelcom que impulsa la companyia. De fet, la venda de bitllets es farà dins dels circuits i aliances ja teixides per la companyia, a través de la seva pàgina web. En aquest sentit, la companyia ja ha comunicat que el preu del bitllet costarà a partir de 56 euros per vol, en el cas de Palma, amb un descompte del 75% per als residents que viuen a les Illes Balears i que aplica l’estat espanyol per a totes les operacions aèries que es fan des dels aeroports balears cap a l’estranger. El vol de Madrid tindrà un cost a partir de 63 euros.
Pel que fa a la retribució anual per part del Govern que permeti assegurar la viabilitat econòmica d’explotació d’aquests vols de passatgers per als anys adjudicats, l’Executiu oferirà un màxim d’1.600.000 euros anuals, xifra que es veurà reduïda en funció de l’ocupació real de les rutes a Madrid i Palma. Cal recordar, que tal com es va estipular en la licitació, el cost econòmic dels vols a Palma durant els tres primers mesos de l’any seran assumits íntegrament per la companya aèria sense cap cost addicional per al Govern.


