
El cap de Govern, Xavier Espot, s’ha reunit aquest dimecres a la tarda amb els joves que han format part de la segona etapa de la fase participativa per a l’elaboració del Pla Nacional de la Infància i l’Adolescència (PNIA), que té com a eix prioritari vetllar pels infants i adolescents en l’exercici dels seus drets i protegir-los davant tota classe de desemparament, risc o maltractament.
Xavier Espot, acompanyat per la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, ha pogut escoltar les propostes dels joves dividides en els blocs temàtics de Salut, Educació, Lleure i Ocupació, i Justícia. Els joves, al seu torn, han compartit amb el cap de Govern les propostes i conclusions sorgides després de tot el treball participatiu, en el qual han comptat amb la guia dels professionals del Ministeri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat.
“És un dia particularment important pel Govern”, ha afirmat Espot en declaracions a la premsa, i ha posat en relleu la importància per a l’Executiu de tenir en compte “el parer i l’opinió dels infants i adolescents” en el desenvolupament de la normativa associada a aquest col·lectiu. “Escoltarem amb molta atenció les propostes i prendrem nota i les intentarem incorporar, en la mesura del possible, en el marc de la Comissió Nacional de la Infància i l’Adolescència”, ha afegit.
La participació dels joves en el PNIA, que té la finalitat d’establir objectius i estratègies d’actuació en les polítiques centrades en els infants i adolescents, s’ha estructurat en dues etapes. La primera es va dur a terme al novembre del 2020 i es va centrar en la realització de diferents activitats a tots els centres educatius del país. Es van identificar quatre temàtiques (els meus drets, el meu dia a dia, l’escola i el lleure, i la meva salut i el benestar) sota les quals es van desenvolupar les activitats concretes a les aules. El treball participatiu es va dividir en quatre grups d’edat: 3-6 anys, 6-12 anys, 12-16 anys i 16-18 anys.
Després d’aquest treball a les aules, es va iniciar la segona etapa participativa del PNIA. Per fer-ho, el Ministeri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat va crear quatre grups temàtics amb els joves de 16 a 18 anys: Justícia, Educació, Lleure i Ocupació, i Salut.
Cada grup ha estat format per set adolescents –així com per tècnics de l’Àrea de Serveis i Programes per la Infància i l’Adolescència– i s’ha reunit entre l’octubre i el novembre amb els ministres d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla; de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo; d’Afers Socials, Joventut i Igualtat, Judith Pallarés; i de Justícia i Interior, Josep Maria Rossell; així com amb la secretària d’Estat de Salut, Helena Mas.
Es recorda que els adolescents de cada grup provenen del Centre de Formació Professional, dels centres de batxillerat del país, dels punts joves de les parròquies, i del Ministeri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat.
Així doncs, després de les reunions temàtiques amb els ministres, onze joves en representació dels quatre grups (Justícia, Educació, Lleure i Ocupació, i Salut) s’han trobat amb el cap de Govern per fer balanç i traslladar-li les conclusions de tot el treball participatiu.


