Els andorrans que estiuegen a la Costa Daurada podran beneficiar-se de l’obertura del tram de l’A-27 entre Montblanc i Valls, passant pel nou túnel de l’Illa

La ministra espanyola, Raquel Sánchez, dins del túnel de l'Illa, amb altres autoritats, anunciant la seva obertura durant el 2023
La ministra Raquel Sánchez intervenint a l’interior del túnel acompanyada d’altres autoritats (Govern Espanya)

Al Principat no són poques les persones que estiuegen en diferents punts de la Costa Daurada. Per a arribar-hi, en el moment que s’ha passat el petit poble de Belltall, hi ha conductors que prefereixen adreçar-se vers Montblanc i, d’altres, l’opció de baixar cap a Sarral, Cabra del Camp, Pla de Santa Maria i, d’allà, enfilar direcció a Valls on, en l’actualitat, comença l’autovia A-27 que comunica amb Tarragona. I, a la capital del Tarragonès l’A-27 empalma directament amb l’autovia A-7.

Doncs, per als andorrans que tenen una segona residència o bé tan sols estiuegen en hotels o apartaments, per exemple en un radi que abasti Coma-ruga (el Vendrell), Torredembarra, Altafulla, Tarragona ciutat, Vila-seca (PortAventura) i, fins i tot, als que els vingui de gust, adreçar-se cap a Salou, Vilafortuny, Cambrils ciutat i baixar si és el cas fins a l’Hospitalet de l’Infant on acaba el tram tarragoní de l’A-7, se’ls pot comunicar una bona notícia: L’obertura, durant el 2023, del tram de l’autovia A-27 que va de Montblanc a Valls.

Això voldrà dir que ja no caldrà passar pel sinuós coll de l’Illa, farcit de giravolts, ja que un túnel d’1,5 km el travessarà. Per tant, aquelles persones residents a Andorra que freqüenten aquell territori, tindran l’opció d’escollir, en arribar a Montblanc, seguir en sentit Reus o elegir creuar el coll de l’Illa a través del túnel, agafar direcció Valls per l’A-27 i seguir fins a Tarragona sense sortir de la via per a enllaçar directament amb l’A-7 que recorre la Costa Daurada d’Altafulla fins a l’Hospitalet de l’Infant.


Visita de la ministra espanyola, Raquel Sánchez, a l’A-27
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha anunciat que al llarg del 2023 es posarà en servei el tram Valls-Montblanc de l’autovia A-27 de Tarragona, després d’una inversió de 143 milions d’euros, i ha confirmat el compromís del Govern espanyol i el Ministeri amb el desenvolupament de les infraestructures de la regió, on ja s’està treballant en nous projectes, inclòs el ramal ferroviari Picamoixons, l’estudi informatiu del qual es licitarà abans d’acabar l’any.

“En quatre anys les obres del Coll de l’Illa han passat de ser un projecte gairebé oblidat a tota una realitat. Encara queda feina, però ja es veu la llum al final del túnel. Ja podem dir que en menys d’un any posarem en servei aquesta carretera”, ha assegurat la ministra durant la visita a les obres del túnel de l’Illa al Coll de l’Illa, entre l’Alt Camp i la Conca de Barberà.


El tram del Coll de l’Illa
Durant la seva intervenció després de la visita a les obres del Coll de l’Illa, Raquel Sánchez ha destacat la complexitat del projecte i el repte que suposa construir el nou tram d’autovia de 5,1 quilòmetres, que compta amb tres viaductes i un túnel d’1,5 quilòmetres, les obres dels quals ja estan molt avançades. I és que l’excavació de la infraestructura ha comportat una gran complexitat tècnica atesa l’alternança i la varietat de materials travessats (pissarres, conglomerats, gresos, calcàries, argilites, lutites, guixos i anhidrites).

“Aquesta ha estat una obra llarga i complexa. Va patir la paràlisi de la crisi i la lentitud burocràtica per autoritzar un modificat, que finalment va arribar a finals del 2018. I, tot i això, 4 anys més tard podem comprovar com l’obra civil està pràcticament conclosa. Qui no confiï en la nostra paraula, que confiï en els fets, que parlen per ells mateixos”, ha assenyalat la ministra després de visitar l’interior del túnel de l’Illa, que estarà altament digitalitzat i comptarà amb un nou centre de control des d’on es farà un seguiment de la vialitat i la seva explotació.

En aquesta línia, ha aprofitat per a agrair als treballadors el seu esforç per a fer realitat la variant en el mínim temps possible i la seva paciència i comprensió als veïns de la zona.

Amb la posada en servei de la nova autovia s´ofereix una alternativa d´alta capacitat a la N-240 al seu pas pel Coll de l’Illa s´ofereix una alternativa d´alta capacitat a la N-240 entre Tarragona i Montblanc que millorarà la seguretat i la mobilitat a la zona, la connexió amb el Port de Tarragona i ajudarà a reduir els temps de desplaçament i el consum de combustible.

Per exemple, es millorarà el flux de comunicacions per carretera des de i cap al Port de Tarragona i la Petroquímica, escurçant els temps de recorregut mitjançant una via còmoda i segura. Així mateix, amb el Coll de l’Illa, la indústria ramadera de Lleida i l’Aragó podran abastir-se de forma més ràpida i eficaç de pinsos i exportar-ne el bestiar en millors condicions per via marítima, i s’obrirà una porta més de la Costa Daurada al turisme provinent de l’interior de la península.

“El Port de Tarragona guanya una connexió millor amb l’interior. Avui els vehicles pesants triguen 16 minuts a travessar la N-240. Demà trigaran només 2. Per tant, aquesta infraestructura contribuirà enormement a reduir el consum de combustible alhora que redueix els costos i, per tant, beneficia els transportistes i potencia la competitivitat del port”, ha assegurat la ministra, que també ha recordat que el nou tram contribuirà al desenvolupament econòmic i social de la zona en facilitar el comerç i la competitivitat.


Complir amb Tarragona
Raquel Sánchez ha deixat palès l’esforç inversor a la regió per a complir els compromisos adquirits i seguir millorant les infraestructures i serveis de Tarragona.

“Quan acabem aquesta carretera complirem una fita històrica amb Tarragona. Ara com ara, aquesta visita ha de servir com a constatació que aquest govern compleix. Que invertim a Tarragona i impulsem els projectes per al dia de demà”, ha assegurat.

Així, ha aprofitat per avançar que abans d’acabar l’any es licitarà l’estudi informatiu del ramal de Picamoixons, que a més a més de dotar de versatilitat la xarxa per a camins alternatius per a les mercaderies, permetrà que es puguin establir serveis de Rodalies a Valls. És a dir, el Ministeri està treballant per a acabar el Coll de Lilla, completar el Corredor a Catalunya i tornar a posar projectes sobre la taula perquè el dia de demà segueixin arribant inversions a tota la Demarcació de Tarragona.

De moment, la feina d’aquests darrers anys s’ha traduït que, en un grau o altre, estan activades totes les grans inversions de la província, com ara:

El projecte constructiu del darrer tram de l’A-27 fins a l’AP-2 ja està en redacció des del març.

• S’ha activat una agenda d’actuacions per a millorar l’AP-7 amb nous enllaços al nord de Tarragona i al tercer carril fins a Amposta a punt de licitar-ne la redacció.

• Fa dues setmanes es va aprovar el projecte de traçat a les Borges del Camp i li seguiran la variant de Gandesa i la de Corbera.

El Corredor Mediterrani avança a bon ritme ja que el 2018 només es treballava a la Variant de Vandellòs i, avui, es treballa a tots els trams des de Castellbisbal fins a Castelló.

• S’està construint una nova estació a Salou – Port Aventura.

• Ja s’està desmantellant la línia de la costa i el Ministeri s’ha coordinat amb la Generalitat per a compatibilitzar els treballs amb el desenvolupament futur del TramCamp.

• L’estudi informatiu de l’estació Central del Camp ja està en redacció en una nova ubicació a Vila-seca, on es compleixen les mateixes funcionalitats, però potenciant molt millor la intermodalitat.

[do_widget id=category-posts-pro-64]