L’EA del Pirineu promou la jardineria sostenible per a crear espais adaptats a l’entorn i a les necessitats climàtiques

Curs de jardineria sostenible a l'Escola Agrària del Pirineu (EA del Pirineu)
Curs de jardineria sostenible a l’Escola Agrària del Pirineu (EA del Pirineu)

A Bellestar (Alt Urgell), l’Escola Agrària del Pirineu (EA), centre públic del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC), ha impartit del 8 a l’11 de juliol la segona edició del curs “Jardineria sostenible”, que ha aplegat un total de 18 alumnes. Durant 4 dies, s’han proporcionat eines, formació i consells als participants per a trobar dissenys pensats en la viabilitat del futur dels espais enjardinats, tant en l’àmbit climàtic com econòmic, amb la finalitat de crear entorns vegetals adaptats al medi i a cada espècie en particular.

La formació ha buscat sensibilitzar i conscienciar de la importància de conèixer les espècies autòctones, adaptades climàticament, i traslladar-les als espais enjardinats, convertint-los en eficients i sostenibles.

La missió del curs, que ha comptat amb la participació de l’especialista Cesc Balanzó, enginyer tècnic agrícola i forestal i especialista en jardineria sostenible i arboricultura, era proporcionar als participants, eines i tècniques bàsiques de jardineria, permetent a l’alumnat observar, diagnosticar i adoptar solucions a les necessitats climàtiques i estètiques, així com arribar plantejar un plantat viable.

Balanzó ha indicat que és necessari un canvi de filosofia sobre els jardins. “Si volem continuar mantenint-los, hem de buscar espècies adaptades al medi que no necessitin tant manteniment ni tanta aigua, intentant mantenir la seva estètica i bellesa”, ha remarcat. 



Teoria i pràctica

Durant les sessions formatives, Balanzó ha tractat el disseny de jardins des d’una visió diferent. Els temes principals han estat de reconeixement, nomenclatura, distribució geogràfica i necessitats de les plantes. També s’ha parlat de la seva morfologia i fisiologia; de sanitat vegetal i gestió integral de l’ecosistema; de sòls i clima; poda, reg, adobat i manteniment sostenible de zones enjardinades.

Per a completar les sessions teòriques, s’han realitzat diverses sortides de reconeixement a zones enjardinades i a l’entorn natural, que han estat clau per a completar la formació. La primera visita ha estat als espais de l’Escola Agrària del Pirineu, i la segona s’ha fet a una parcel·la no urbanitzada per a conèixer la vegetació autòctona i aprendre sobre la importància del disseny. “És interessant mantenir la vegetació d’una parcel·la abans d’edificar-la, ja que hi habiten espècies adaptades al medi que són molt valuoses; de fet, l’ideal seria fer jardins amb una certa connectivitat amb l’entorn”, ha explicat Balanzó.

El tercer dia, s’ha anat a veure un enjardinament de la Seu, i el quart, s’ha realitzat un petit jardí demostratiu a la finca del centre, on s’han plantat dos arbres seguint tècniques com l’encoixinat, i una altra amb planta mitjana arbustiva.



Valoració positiva

L’Escola Agrària del Pirineu i Cesc Balanzó fan una valoració molt positiva de l’acollida del curs, i de la col·laboració dels assistents, destacant la varietat de perfils que hi han participat, entre ells amateurs, professionals de la jardineria, brigades de diversos ajuntaments i professorat.

[do_widget id=category-posts-pro-64]