
El primer vol regular procedent de l’aeroport Adolfo Suárez Madrid–Barajas ha aterrat al voltant de les quatre de la tarda a l’aeroport d’Andorra-La Seu. Així s’han iniciat els vols regulars entre els dos aeroports. Es tracta de la posada en funcionament de la nova ruta sorgida del concurs internacional endegat pel Govern d’Andorra amb la voluntat de reforçar i millorar la connectivitat del Principat, afavorint-ne el desenclavament.
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha participat en l’acte de tall de cinta i inauguració de la ruta a l’aeroport de Madrid acompanyat de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana d’Espanya, Raquel Sánchez; el president d’AENA, Maurici Lucena; el director comercial d’Air Nostrum –la companyia que ofereix els vols–, Juan Corral; la regidora delegada de Turisme de l’Ajuntament de Madrid, Almudena Maíllo; i del conseller de Presidència, Justícia i Interior de la Comunidad de Madrid, Enrique López.
Gallardo ha assegurat que “es tracta d’una fita anhelada: sempre hem tingut la confiança que l’obertura d’una línia com aquesta seria beneficiosa pel Principat i per extensió per tot el Pirineu, tant per atraure turistes com per afavorir els negocis entre ambdós territoris”. En aquest sentit, ha indicat que el fet que la infraestructura d’Andorra–La Seu aconseguís durant l’any 2020 l’autorització per realitzar-hi vols instrumentals amb aproximació per GPS –que permeten aterrar-hi tot i el mal temps– és cabdal per a garantir el bon funcionament dels trajectes regulars.
En la mateixa línia, la ministra espanyola de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha afegit que “sense dubte el sector aeri és clau en les comunicacions, especialment en països com Andorra i Espanya, on el sector del turisme és fonamental per a la seva economia. Esperem que aquesta nova connexió serveixi per unir, encara més, ambdós territoris”.
L’acord entre el Govern i la companyia inclou la realització de connexions amb la capital d’Espanya d’anada i tornada tant els divendres com els diumenges. El cost per als usuaris és d’a partir de 59 euros el trajecte i, donat que la venda de bitllets es fa a través de la pàgina d’Iberia, també es permet comprar vols combinats amb origen o destí Andorra–La Seu i fent escala a Madrid. D’aquesta manera, Gallardo ha apuntat que “Andorra suma un nou hub aeri proper: estarem a 2 hores i mitja de l’Aeroport de Barcelona en cotxe i a 2 hores de l’Aeroport de Madrid, per la qual cosa que podrem accedir a més vols internacionals”.
El cap de Govern, Xavier Espot, i el ministre de Turisme i Telecomunicacions, Jordi Torres, han rebut les autoritats i la resta de passatgers d’aquest primer trajecte en la seva arribada a Andorra–Seu. Espot ha posat en relleu que “el Govern d’Andorra sempre ha valorat el potencial de l’aeroport com una qüestió primordialment estratègica”, i ha augurat que amb la implicació pública i privada necessària “esdevindrà un veritable eix vertebrador de l’activitat econòmica, alhora que permetrà millorar la nostra competitivitat i es convertirà en una nova porta d’entrada per a visitants, residents i empreses”.
Així mateix, el cap de Govern ha recordat que es tracta d’un objectiu que arriba després d’un llarg recorregut: “després de diversos intents fallits, l’any 2014 la Generalitat de Catalunya i el Govern van formalitzar el compromís d’ambdós parts per gestionar les operacions comercials mitjançant un Protocol d’entesa de cogestió i promoció de l’Aeroport; amb la signatura d’aquest conveni, el gener del 2015, quedava plasmada la voluntat de l’Executiu de tenir un paper actiu en la gestió i explotació de l’aeroport i de crear una infraestructura d’ús públic per atraure vols comercials, deixant enrere l’ús merament residual per a aeronaus privades o aeroclubs”.
En la mateixa línia de remarcar la feina feta des de fa anys s’ha expressat Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat: “Des de la Generalitat hem anat assolint les fites necessàries per facilitar una operació comercial regular, que és clau pel desenvolupament econòmic i social de tot el Pirineu”.
El concurs ara adjudicat a Air Nostrum preveu que els vols es mantinguin durant un any dues vegades a la setmana. La retribució per part de l’Executiu per assegurar la viabilitat econòmica del primer any d’explotació serà d’un màxim de 630.000 euros, que podran disminuir en funció de l’ocupació real de la ruta.
En aquest sentit, el director comercial d’Air Nostrum, Juan Corral, ha apuntat que “les reserves per a les tres primeres setmanes d’operació mostren una resposta de la demanda en línia amb l’esperat, tenint en compte les circumstàncies actuals, amb una mitjana superior al 41%”. Corral també ha destacat que, entre els bitllets emesos, n’hi ha de combinats per anar a altres destinacions finals com les Illes Canàries, Balears, o diverses capitals italianes, entre altres.
Finalment, tant el cap de Govern com el ministre Gallardo s’han felicitat de l’inici de vols regulars i han confirmat que, si la ruta funciona, la voluntat de l’Executiu és obrir noves destinacions estratègiques en un futur, que connectin Andorra amb França i Lisboa.
100% d’ocupació en el vol inaugural
L’avió que ha fet el primer trajecte ha estat un ATR 72-600 amb un total de 51 passatgers més tripulació, el 100% dels bitllets que s’havien posat a disposició per aquest vol inaugural. El vol en direcció contrària, que s’ha enlairat cap a Madrid prop de les 17 hores, s’ha aconseguit una ocupació similar.
Entre els passatgers que han efectuat el vol inaugural hi havia una representació del teixit empresarial i econòmic del país, així com representants de les diferents institucions andorranes, espanyoles i catalanes.
Air Nostrum Iberia Regional és la companyia líder de l’aviació regional a Espanya i una de les més grans en l’àmbit europeu en la seva classe. Actualment, opera més de 75.000 vols anuals i mou més de 5 milions de passatgers.
Trobada bilateral del ministre Gallardo amb la ministra de Transports espanyola
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha aprofitat el seu desplaçament a Madrid per mantenir una reunió bilateral prèvia al vol amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana d’Espanya, Raquel Sánchez.
Durant la reunió han pogut tractar els diversos punts d’interès i cooperació dels dos Estats, especialment en matèria de transports. Així, Gallardo ha defensat que l’aeroport d’Andorra–La Seu pugui comptar amb un punt duaner propi que permeti l’arribada de turistes de fora de l’espai Schengen.
A la trobada bilateral entre ambdós ministeris hi han assistit, per la delegació andorrana i a banda del ministre, el secretari d’Estat d’Economia, Eric Bartolomé, el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Pujol, i l’encarregada de Negocis de l’Ambaixada d’Andorra a Espanya, Gemma Raduan. Per part espanyola, la ministra ha estat acompanyada per la Secretària General de Transports i Mobilitat, María José Rallo, el director de gabinet, Ricardo Marc, i el subdirector adjunt de Relacions Internacionals, Borja Condado. També hi era present el president d’Aena, Maurici Lucena.


