
En termes generals, i durant l’any 2020, les empreses d’Andorra han utilitzat ordinadors i altres tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en un 92%, segons ha informat el departament d’Estadística. El percentatge del personal d’aquestes empreses que ha utilitzat TIC és de quasi el 81% i el 91% de les empreses han disposat d’accés a Internet segons les dades recollides de les 698 enquestes rebudes.
Pel que fa a la connexió a Internet la majoria d’empreses han tingut una velocitat d’entre 100 MB/s i 1 GB/s i un 22% ha tingut una connexió superior a 1 GB/s. Les empreses han considerat, en més del 90%, que la seva connexió a internet ha sigut suficient per a les seves necessitats.
Quant a les empreses que han contractat especialistes en TIC representen quasi un 20% del total per a l’any 2020 i les que han proporcionat activitats formatives per desenvolupar o millorar coneixements sobre les TIC és prop del 10%.
Pel que fa a les empreses que han pagat un servei per anunciar-se a Internet representen el 24% i les empreses que han utilitzat signatura digital en alguna comunicació amb agents externs representen gairebé el 50% majoritàriament, per a relacions amb l’administració pública.
En termes globals, una de cada dues empreses enquestades han tingut pàgina web. Quant als serveis de computació al núvol, quasi el 26% de les empreses han fet servir núvol de pagament on destaca el sector de la indústria amb gairebé el 36% de les empreses.
Pel que fa al format de les factures enviades durant l’any 2020 un 22% s’ha fet en suport paper, quasi el 70% en format PDF o similar i la resta en format electrònic que permeten el seu processament informàtic automàtic. Les empreses que han rebut comandes o reserves de béns o de serveis a través d’una pàgina web o d’aplicacions mòbils han representat el 15% en el sector dels serveis. Per tipus de client, i específicament en el sector dels serveis, les llars han representat al voltant del 70% i geogràficament el 57% s’ha fet amb la resta de països (47,8% a la Unió Europea i 9,3% a la resta del món per a l’any 2020).
Globalment, s’observa que el 13% aproximadament de les empreses d’Andorra han fet comandes i reserves de béns o serveis a través d’una web o d’aplicacions mòbils i un 85% s’han realitzat a fora del territori (amb un 75,9% per a la Unió Europea i un 9,9% per a la resta de països per a l’any 2020, tots els sectors inclosos).
Quant a les empreses d’Andorra que han utilitzat o facilitat l’accés a grans fonts de dades equival a gairebé un 6%. De les empreses que han emprat Big Data, l’anàlisi de dades massives més important s’ha fet a partir dels mitjans socials (44%).
Pel que fa a les empreses que han disposat d’impressora 3D només han sigut de l’1% i les que han utilitzat un servei d’impressora 3D ofert per altres empreses d’un altre 1%.
Quant a les empreses que han emprat robots industrials han representat un 2% i les que han utilitzat robots de servei han representat un 3,4%. Els robots de servei s’han fet servir majoritàriament per a tasques de neteja i eliminació de residus i per a tasques de vigilància, seguretat o inspecció.
Pel que fa a Internet de les coses (IoT) les empreses que han utilitzat sistemes o dispositius interconnectats que recullen i intercanvien dades i poden ser monitorats o controlats remotament a través d’Internet han representat gairebé un 15%. La majoria d’aquests dispositius són comptadors intel·ligents, llums intel·ligents, termòstats intel·ligents per optimitzar el consum d’energia en les instal·lacions de l’empresa (58%) i sensors, etiquetes d’identificació per radiofreqüència o de protocol internet (IP) o càmeres controlades per Internet per tal de millorar el servei al client, fer un seguiment de les activitats dels clients o oferir una experiència de compra personalitzada (48%).
L’anàlisi dels resultats mostra una despesa total en TIC al llarg de l’any, incloent-hi despeses en ordinadors i equips perifèrics, programari, serveis, consulta i telecomunicacions, aquesta és d’uns 100 milions d’euros.


