Comencen les obres per a fer realitat el túnel de Rocafort, el tram pendent que permetrà finalitzar íntegrament la desviació de Sant Julià de Lòria, i que estarà enllestit, segons les previsions actuals, a l’hivern 2026-2027. D’aquesta manera, a partir de llavors, els vehicles podran circular per la totalitat del vial alternatiu, descongestionant el trànsit del centre de la vila laurediana i millorant la qualitat de vida de tots els ciutadans.
Els treballs del túnel s’han dividit en dues fases constructives. La primera és la instal·lació de les proteccions de vessant, tant a la boca nord com sud del futur túnel, per a reforçar la seguretat front a la caiguda de blocs rocosos d’aquesta zona. Aquesta és, doncs, l’etapa que aquest dilluns s’ha iniciat i es preveu que les proteccions –imprescindibles per a la seguretat durant la fase d’obres i del propi vial en servei– estiguin col·locades per a quan s’hagi de procedir a l’excavació del túnel, la segona fase del projecte que inclou també la construcció dels vials d’accés.
Precisament, es calcula que a mitjans de l’any vinent es podrà procedir a la perforació de la muntanya amb l’objectiu de tenir enllestit el túnel de Rocafort a l’hivern 2026-2027. Així ho han explicat el cap de Govern, Xavier Espot, i el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, que han assistit a l’inici de les obres. Espot ha posat en relleu que, amb la construcció d’aquesta infraestructura, es dona resposta a un compromís electoral “que vaig reafirmar durant el debat d’investidura”. Ha subratllat que “es millorarà la mobilitat”, desplaçant fora del centre de Sant Julià de Lòria uns 25.000 vehicles diaris.
“Es tracta d’una infraestructura important i absolutament imprescindible”, ha destacat el cap de Govern, que ha informat que el túnel suposa una inversió d’uns 24 milions d’euros “que s’esglaonaran en diferents anys, i que ja està contemplada a través de crèdits plurianuals”.
Per la seva part, Ferré ha assenyalat que el túnel tindrà una longitud d’uns 233 metres, complementats amb, a cada boca, uns accessos d’uns 100 metres respectivament. “El túnel de Rocafort, que acabarà de completar la desviació de Sant Julià de Lòria, representarà un abans i un després”, ha emfatitzat el ministre, que apuntat que l’obra s’integrarà amb l’entorn.