tambor

El veterà director alemany Volker Schlöndorff ha fet escala aquests dies a Barcelona per presentar la retrospectiva que la Filmoteca de la Generalitat li dedicarà aquest estiu. Volker Schlöndorff forma part de la història contemporània del cinema europeu ja que es tracta d’un dels pares del Nou Cinema Alemany. Un moviment de renovació nascut a remolc de la Nouvelle Vague francesa que el va portar a debutar amb un primer film, El jovent Törless (1966) – adaptació de la novel·la de Robert Musil -, en què es qüestionava el passat del seu propi país burxant en les arrels del nazisme.

Cineasta de títols tan importants com l’oscaritzada El tambor de hojalata (1979) –adaptació de la novel·la de Günter Grass-, Schlöndorff oferia una roda de premsa aquest 30 de juny al costat d’Esteve Riambau, director de la Filmoteca, i d’Ursula Wahl, directora d’activitats de l’Institut Goethe de Barcelona, com a introducció al seu cicle mentre lloava la tasca de les filmoteques com a lloc d’aprenentatge.

La presència de Volker Schlöndorff a la Filmoteca ha estat ben profitosa ja que a l’endemà acompanyava la projecció del seu propi documental d’entrevistes, Com ho vas fer, Willy Wilder? (1992), que inaugurava el cicle d’aquests mesos estivals “Billy Wilder i el seu món”. Aquest cicle consagrat al rei de la comèdia àcida, forjat en l’escriptura de guions pel mestre Lubitsch i que va fer fortuna a Hollywood, permetrà visionar la seva filmografia complerta i tindrem la possibilitat de disfrutar de nou de títols tan emblemàtics com Ningú és perfecte (1959) o L’apartament (1960).

El mateix dia, Volker Schlöndorff feia una introducció a la pel·lícula inaugural de la seva retrospectiva, El tret de gràcia (1976), un títol d’altra banda comprés en l’extens cicle fílmic sobre la Primera Guerra Mundial “De sang i de fang: 1914-1918” que es fa en motiu de la commemoració del centenari d’aquest esdeveniment històric. En aquest prolífic cicle els films seleccionats s’han pogut agrupar temàticament segons diverses aspectes com les causes de la guerra, les conseqüències, el posicionament dels estats neutrals, els films antimilitaristes, l’absurd de la guerra, l’amor en temps bèl·lic o les aproximacions humorístiques.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada