Si el 2014 Vivand va registrar un augment de visitants del 5%, el Comú d’Escaldes-Engordany ha anunciat que el 2015 es va tornar a incrementar, en aquest cas un 3%. La pujada s’ha concentrat especialment en la part alta en aquesta ocasió, on els comptadors han registrat un 18% més de visitants respecte al 2014. Tot això, juntament amb la tercera onada de l’enquesta d’opinió que el Comú va encarregar al CRES i que demostra la bona valoració de ciutadans i empreses sobre el projecte –al voltant d’un 70% de les empreses hi estan a favor–, ha suposat que el conseller de Recursos Humans i Cultura, Salomó Benchluch, certifiqui que “la via és un èxit” i que en el futur es consolidarà com a zona de vianants. L’objectiu és tirar endavant aquest primer any del nou mandat un concurs d’idees per començar a analitzar el projecte, que podria, fins i tot, incloure un tramvia per traslladar els turistes pels eixos comercials de la Vall Central –una idea encara embrionària. Precisament, el conseller ha avançat que amb el canvi de color polític al Comú d’Andorra la Vella, els cònsols es reuniran aviat i tractaran, entre altres, aquesta qüestió.

El 2015 Vivand va rebre un 3% més de visitants respecte al 2014, segons van registrar els cinc comptadors repartits per tota l’avinguda per a vianants. Mentre el primer semestre va ser similar al mateix període del 2014, el segon semestre va ser un 6% superior, amb uns increments “significatius” del 28% i el 18% al juliol i l’agost, però una forta davallada al novembre, del 17%. Les dades dels comptatges també mostren que la mitjana és d’uns 30.000 visitants per dia, amb pics de fins a més de 50.000 visitants –per exemple els mesos de juliol i agost i els dies amb esdeveniments especials.

Tot i que l’increment més alt es va produir als comptadors del tram 5, a la part alta, que van registrar un 18% més de visitants, aquesta zona continua sent la que menys visitants rep –una mitjana de 7.000 diaris, després d’extrapolar les dades dels comptadors. Des del Comú, però, s’ha celebrat l’augment, i s’ha insistit en la preocupació de la corporació per garantir-hi l’afluència. De fet, més enllà de les accions dinamitzadores i la possibilitat de construir un transport per fer front a la barrera que suposa la pujada per als vianants, la idea és que la part alta esdevingui “un pol d’atracció cultural”, amb la instal·lació del museu d’art de la baronessa Thyssen a l’Hotel Valira.

L’opinió de les empreses millora

El Comú d’Escaldes-Engordany va invertir 17.000 euros en un estudi del Centre de Recerca Sociològica (CRES) que inclou la tercera onada de les enquestes als negocis implicats feta pública aquest dimecres pel seu director, Joan Micó. Les passades enquestes ja havien confirmat el suport de la ciutadania i els turistes al projecte, però ara també ha augmentat força el suport dels negocis. En la primera onada, la del 2013, només un 26% dels negocis consideraven el canvi de l’avinguda positiu, una xifra que va augmentar fins al 50% el 2014, i ara ho fa fins al 70%. Les xifres confirmen l’opinió de la població, ja presentada pel CRES a finals del 2015.

De fet, el 72% dels empresaris dels comerços a peu de carrer, despatxos i oficines de la zona també opinen que s’hauria de donar continuïtat al projecte, mentre que un 17,1% creu que no. La xifra dels que hi estan en contra és la mateixa respecte a l’enquesta del 2014, un grup de comerciants que no han canviat d’opinió aquest any, mentre que la càrrega o descàrrega i la circulació continua sent l’aspecte pitjor valorat. En aquest sentit, Benchluch ha reconegut que “arribar al 100% de les empreses a favor de la via serà impossible”, tot i que s’ha mostrat confiat que d’altres s’hi sumaran. La consellera de Finances i Compres, Núria Gómez, ha afegit que l’estudi ha constatat que “l’impacte ha estat positiu” perquè les empreses de Vivand i carrers adjacents enquestades que han millorat els ingressos el 2015 –que són la majoria– ho atribueixen principalment a la conversió per a vianants, mentre que els que han perdut ingressos ho atribueixen principalment a altres factors.

Futur associatiu de l’avinguda

És per tot això que el Comú no té previst continuar amb aquestes enquestes quantitatives, sinó que a partir d’ara buscarà conèixer l’opinió dels empresaris –i també els residents de la zona– per millorar les accions i l’urbanisme. De moment, el Comú ja ha decidit que farà un concurs d’idees per a la pavimentació i l’embelliment per convertir Vivand en una zona per a vianants completa, una mesura que es vol prendre aquest 2016. En aquest sentit, Benchluch també ha matisat que “estem en una fase de més bonança, però encara hem de trepitjar terra i ser conscients que hem d’anar a poc a poc” però que “no hem de demostrar res més” perquè “està clar que el turista, l’empresa i el ciutadà volen el carrer per a vianants”.

Benchluch també ha insistit que a poc a poc, es vol donar les regnes de l’avinguda a l’associació creada per a aquest projecte. A més, ha afirmat que “el turista no distingeix entre Carlemany i Meritxell, veu un eix i vol que tot això sigui per a vianants”, per la qual cosa es debatrà la possibilitat amb el nou consolat d’Andorra la Vella.

Text i foto: ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada