“Viva Mozart” i “Viva Strauss”, així es va cloure el Concert de Cap d’Any 2018 a Viena.

Amb el programa previst i sempre a l’entorn de la família Strauss, el concert de Cap d’Any 2018  al “Musikverein” de Viena, una de les sales amb millor acústica del món, va tenir una audiència eurovisiva,  estimada de mil milions de persones de 44 països.

Tal com al seu dia va escriure el poeta Jhon Dryden (1631- 1700)  i que posteriorment  va musicar el compositor Friedrich Handel (1685 – 1759),  amb el títol “d’Alexander Feast, or the power of music”,  el cert és que “El poder de la música” continua aplegant un nombrós públic de melòmans, i no tant, que es comuniquen a través del llenguatge més universal.

A la primera part del concert, l’Orquestra Filarmònica de Viena, dirigida per Ricardo Mutti,  va oferir per primera vegada l’obertura  de l’opereta  “El Baron gitano” de Johann Strauss (1825 – 1899). El llibreto d’aquesta opereta el va fer el periodista i escriptor  Ignaz Schnitzer (1839 – 1921) que es va basar en l’obra “Saffi” del també periodista Mór Jókai  (1825 – 1904). Va continuar amb el vals “Frescos de Viena” de Josef Strauss ( 1827 – 1870), germà del primer Strauss. Va seguir la polca francesa “Cortège nuptial ” també d’Strauss  . Els “Valsos de Maria “ i “Galop de Guillermo Tell” ambdues peces de Johann Strauss pare ( 1804 – 1849),  van tancar la primera part.

A la segona part, la històrica Orquestra Filarmònica de Viena, va interpretar l’obertura de l’opereta “Bocaccio” de Franz Von Suppé (  1819 – 1895).   Va seguir el Vals “Flors de Mirto” de Johann Strauss i el ballet “Stéphanie Gavotte” opus 312 del compositor Alphons Czibulka ( 1842 – 1894), un destacat pianista i director austrohúngar. L’autor va compondre aquesta peça dedicada a la princesa Estefania de Bèlgica (1864 – 1945), l’any 1880.  

El concert va continuar amb la polca “Bales màgiques” i el vals “Contes dels boscos de Viena”, la “Marxa festiva” i la mazurca “Ciutat i país”, per acabar amb la quadrilla “Ball de mascares” i el “Vals de les Roses del Sud” de Johann Strauss  fill, i amb la participació del Ballet Estatal de Viena.

 El vals  “ Roses del Sud”  està basat en els temes de l’opereta “El pañuelo de encage de la Reina” (1880) on els protagonistes són Cervantes i els reis d’Espanya. El llibreto el va escriure el dramaturg i director de teatre alemany, Heinrich Bohrmann-Riegen (1840 – 1908). Originàriament,  el llibreto, que explica alguns episodis de la vida de Cervantes,  portava el títol de “Cervantes”, però es va canviar quan Strauss va compondre  la música de l’opereta.

El vals “ Roses del Sud” es va estrenar amb motiu d’un ball organitzat per l’Associació de Premsa de Viena, que va encarregar aquesta peça a Johan Strauss, el qual el va extreure de l’esmentada opereta (El pañuelo de encage de la Reina).   

El concert de Cap d’Any d’aquest 2018,  es va cloure amb la felicitació del mestre Ricardo  Mutti i els músics de l’Orquestra Filarmònica de Viena que per últim van interpretar la polca rápida “Sota els trons i llamps” i el famós vals “El Danubi  blau” de Johann Strauss.  Com és habitual la “Marxa Radetzky”   (1848) de Johann Strauss pare, va posar el segell d’or a la que seria la 77a  edició del tradicional concert, que Mutti dirigia per cinquena vegada.

Finalment, el presentador vienès, en acabar la retransmissió del concert,  va saludar  amb “Viva Mozart” i “Viva Strauss”, després d’un passeig audiovisual pels entorns de la capital.  A part, Viena també ens va oferir un interessant documental artístic en l’interludi de la mitja part del concert.  

Des de la coneguda “Sala Daurada” del Musikverein de Viena, Àustria, una vegada més es va mostrar al món amb tota la seva dimensió històrica i cultural,  d’excel·lència musical, amb Mozart i la família Strauss com a compositors  il·lustres del seu país.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.