Vaga dels treballadors de Port Ainé

L’estació d’esquí de Port Ainé ha quedat aturada entre les onze del matí i les tres de la tarda perquè la gran majoria de treballadors s’ha sumat a la vaga parcial convocada pel comitè d’empresa per reclamar millores salarials i laborals. En concret, han secundat aquest primer dia de la convocatòria el 81% dels empleats segons a direcció i el 100% segons el comitè. En canvi, a Espot el seguiment ha estat molt minoritari, del 3,4%.

El director de les estacions pallareses, Xavier Bigordà, assegura que “l’afectació ha estat molt important” perquè a causa de la vaga s’haurien perdut entre 1.500 i 1.700 esquiadors respecte un dissabte normal de gener. Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), empresa gestora, indica que a Port Ainé només hi han acudit 280 esquiadors, que han pagat la meitat del forfet, quan un dia com avui s’haurien superat els 2.000. Alguns dels clients s’han desplaçat a Espot, on s’han venut 1.875 forfets. El portaveu del comitè d’empresa, Xavier Pedemonte, assegura que estan “parcialment satisfets”, ja que esperaven que el seguiment a Espot fos més elevat, i fa una crida a FGC a “moure fitxa” per continuar negociant i arribar a un acord.

Cal recordar que la vaga parcial està convocada cada dissabte i diumenge entre les 11 i les 15 hores des d’aquest cap de setmana fins l’últim de febrer. El director de les estacions pallareses, Xavier Bigordà, assenyala que la pèrdua d’esquiadors afecta les estacions perquè s’han perdut ingressos, però “principalment a la comarca, on hi ha hagut moltes anul·lacions i ha fet molt mal a l’activitat econòmica”. Bigordà afegeix que l’empresa està disposada a parlar, “però sempre en un context que no sigui de vaga, i així ho hem transmès als representants dels treballadors”. I insisteix: “És com sempre hem funcionat: amb negociacions, concertant reunions i parlant, però no amb vagues pel mig”.

Des del comitè d’empresa, Xavier Pedemonte admet que des dels sindicats han de fet una tasca més intensa de comunicació entre els empleats d’Espot perquè hi hagi més seguiment de l’aturada en aquesta estació, però també lamenta que els treballadors s’han vist sotmesos a “pressions i coaccions més pròpies del segle 19 que del 21”. Precisament per esquivar aquestes pressions, el comitè explica que ha evitat aquesta vegada reunir-se prèviament amb representants polítics i del sector turístic de la comarca, com sí que van fer en els anteriors anuncis de vaga del 2016 i 2014, que van acabar desconvocant. “Tot i això, els treballadors la pressió la notem al carrer, som conscients que fem una mica de mal, assumim la responsabilitat i demanem disculpes pels perjudicis que puguem ocasionar, però no per això deixarem de lluitar pel que creiem que és just”, ressalta.

Reivindicacions dels treballadors

El comitè d’empresa demana l’equiparació de salaris i categories per a persones que fan les mateixes funcions dins l’empresa, ja siguin personal fix o treballadors acabats d’incorporar procedents d’empreses de treball temporal als qui no s’ha tingut en compte l’antiguitat.

També exigeixen les mateixes condicions laborals que tenen els empleats de les altres estacions d’esquí i serveis que gestiona el grup de Ferrocarrils de la Generalitat (La Molina, Vallter, Vall de Núria i el cremallera de Montserrat), com és la mateixa jornada laboral anual (amb una reducció de 38 hores a l’any) i el cobrament dels endarreriments dels plusos complementaris al sou base durant les vacances des del 2014.

Entre les demandes també destaca la gratificació per a les persones que fan feines més perilloses o de responsabilitat, com són els maquinistes que han d’utilitzar cabrestant per assegurar la màquina, els conductors de telecadires desembragables i les persones que per diferents motius han d’estar disponibles fent guàrdies (no reconegudes) durant les seves hores de descans. Des del comitè també es queixen que la comissió de seguiment de totes aquestes mesures fa tres anys que està “encallada”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.