Unicef Andorra crea una guia per a la prevenció de l’assetjament escolar

Nena amb bicicleta a l'entrada d'una escola
Nena amb bicicleta a l’entrada d’una escola (Foto Istock.com)

Unicef Andorra recorda la importància de posar fi a la violència contra els infants i joves en entorns escolars i posa a disposició d’alumnes, famílies i educadors una guia per a la prevenció de l’Assetjament escolar.

El Bullying o assetjament escolar fa referència a aquella sèrie de comportaments negatius entre companys (amenaces, insults, exclusió d’un grup, agressió física o verbal, etc.), que es produeixen de forma intencionada i continuada. La continuïtat d’aquestes relacions provoca en les víctimes efectes clarament negatius: descens de l’autoestima, estats d’ansietat i quadres depressius, cosa que dificulta la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges.

Segons les dades recollides en l’enquesta de convivència escolar d’Andorra del curs 2018-2019, les accions negatives que els alumnes de segona ensenyança diuen que més han experimentat a l’escola són les burles o els insults (maltractament verbal): un 36,5% una o dues vegades durant el curs i un 10% un cop a la setmana o més.  En segon lloc, un 29% han patit exclusió social, és a dir, els han deixat de banda o ignorat (prop d’un 6% un cop a la setmana o més i un 24% amb menys freqüència).

Els cops, empentes i puntades de peu (maltractament físic), són la tercera acció negativa més anomenada pels alumnes de segona ensenyança, amb un 24% que els ho han fet (un 20% alguna vegada durant el curs i un 4% un cop a la setmana o més). Un 22% diuen que els han robat o fet malbé algunes pertinences (un 3% un cop a la setmana o més i un 19% amb menys freqüència). Al voltant d’un 12% diuen que els han fet alguna forma d‘assetjament sexual (tocaments no volguts, amenaces, comentaris molestos, insults de tipus sexual): un 9% alguna vegada durant el curs i un 2,5% un cop a la setmana o més.

Prop d’un 11% diuen que s’han burlat d’ells, els han insultat o amenaçat a través d’Internet (correus, xats, xarxes socials…): un 9% alguna vegada durant el curs i un 2% un cop a la setmana o més. I un 5% diuen que els han amenaçat per obligar-los a fer coses que no volien fer (un 4% alguna vegada durant el curs i un 1% una vegada a la setmana o més).

La participació dels mateixos estudiants en la resolució d’aquesta problemàtica és imprescindible, ja que per frenar l’abús, cada vegada són més els qui consideren que la unió entre companys és la mesura més efectiva. Davant el Bullying, la família i l’escola, han de comunicar-se obertament perquè els nois i noies puguin expressar amb facilitat les situacions problemàtiques que puguin viure en l’entorn escolar i donar una resposta coherent i eficaç.

Aquesta guia està especialment adreçada al col·lectiu de pares i mares de fills en edat escolar. El text se centra en l’escola i la família, àmbits educatius essencials per a la protecció de la infància i l’adolescència, ja que són els seus principals llocs de convivència, relació i activitat diària.

TOTES LES NOTÍCIES