Una aplicació permetrà geolocalitzar al moment ciutadans en situacions d’emergència

my112El conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Jordi Jané, ha presentat aquesta setmana una nova aplicació gratuïta per a telèfon mòbil que permet geolocalitzar al moment ciutadans en situacions d’emergència. El Departament d’Interior, a traves del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència al Telèfon 112 CAT112, ha incorporat l’aplicació, que permet l’enviament automàtic de les coordenades d’ubicació de la persona que truca al telèfon 112 per alertar sobre una emergència que pateixi o de la que sigui testimoni.

Jané ha explicat, durant la presentació de l’APP, que s’ha fet a l’edifici CAT 112 de Reus, que el Departament d’Interior té la missió primordial de vetllar per la seguretat de les persones i ha remarcat que aquesta APP ajudarà que així sigui. “Pot salvar vides, gràcies a aquesta tecnologia guanyarem temps i això ens ajudarà. Des del Departament estem convençuts que és un guany a favor de la seguretat de la ciutadania”, ha sentenciat.

El titular d’Interior ha explicat que l’APP, anomenada My112, es podrà utilitzar a tot el territori sempre que hi hagi cobertura i, en aquest sentit, ha recordat que encara existeixen zones d’ombra. Per això, ha fet una crida a les companyies telefòniques: “Ajudeu-nos a tenir cobertura a tot el territori, ens cal la vostra ajuda perquè tenir-ne ens protegeix i ens dóna seguretat”.

Per la seva banda, el director del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades 112 Catalunya, Federic Adan, ha destacat les dues finalitats d‘aquest aplicatiu.” D’una banda, socórrer a la ciutadania i, de l’altra, donar eines per poder-la ajudar de manera immediata”, ha dit.

El funcionament de l’aplicació My112

L’APP, desenvolupada per Telefonica, és gratuïta i està disponible en els Markets pels sistemes Android i iOS. El CAT112 ha realitzat la renovació dels ordinadors dels centres de recepció d’atenció i trucades de Barcelona (Zona Franca) i Reus (edifici CAT112) i dels sistemes informàtics per tal que la informació de la localització aparegui automàticament en les pantalles dels operadors i pugui ser transferida automàticament als cossos d’emergències vinculats a l’emergència.

La localització s’extrau de les coordenades facilitades pel millor sistema de localització que disposi el mòbil (GPS, aGPS, wifi, …) amb una precisió molt gran, de pocs metres d’error. És especialment indicada per a casos en què la persona que pateix l’emergència o que n’és testimoni, no sap on es troba exactament (zones rurals, en trajectes per carreteres, etcètera). En qualsevol cas, disposar de manera automàtica de la localització exacta, incrementa la fiabilitat de la informació i minimitza el temps de gestió de la emergència.

Un cop descarregada l’APP, el ciutadà podrà trucar al CAT112 a través d’una icona que apareix en la pantalla i s’enviarà de forma automàtica la localització si hi ha cobertura de dades (4G, 3G o GPRS) mentre es realitza la trucada. En el cas que no hi hagi cobertura de dades i només hi hagi cobertura per veu, el ciutadà pot trucar el CAT112 a través de l’app i facilitar per veu les coordenades que li apareixen en pantalla. En el cas de terminals amb sistema operatiu Android, l’aplicació s’executa automàticament en trucar al 112 amb el teclat. El sistema operatiu IOS ara per ara no permet aquesta funcionalitat i cal entrar a l’APP per fer la trucada.

L’aplicació My112 està disponible en català, castellà i anglès i permet l‘enviament de fotografies que ajudin als equips d’emergències si bé aquesta possibilitat queda restringida als casos que els operadors del CAT112 ho demanin. A més, My112 permet l’enviament de missatges al ciutadà per part de les autoritats.

Versió especialment dissenyada per a persones grans

El Departament d’Interior, a través del Cat 112 i del Gabinet de Seguretat de la Direcció General d’Administració de Seguretat, també ha desenvolupat una versió per a les persones grans que, sempre que sigui possible, indica a l’usuari la seva posició amb el carrer o indret en què es troba, amb el seu nom i número de via corresponent, en lloc de mitjançant un mapa cartogràfic. A més, lletres i números són més grans que en la versió estàndard per afavorir-ne la llegibilitat. Aquesta versió accessible està disponible, de moment, només per a sistema Android.

Aquesta APP se suma a les ja desenvolupades pel CAT112 per facilitar l’accés al telèfon d’emergències de col·lectius vulnerables com sords o laringectomitzats, que segueixen estant operatives. També segueix operativa l’APP per a turistes i per a residents temporals estrangers a Catalunya (estudiants i investigadors). Totes aquestes versions de l’APP CAT112 Accessible ja permetien l’enviament de la geolocalització de la persona que alertava els serveis d’emergències.

Text: RàdioSeu

TOTES LES NOTÍCIES