Un reconegut blocaire discapacitat considera que Andorra té un nivell d’accessibilitat mig-alt

El blocaire, consultor aragonès i expert en exploracions d’accessibilitat Miguel Nonay considera que l’oferta turística d’Andorra, en comparació amb l’entorn europeu, es troba en un nivell mig-alt en quant a accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda. Nonay, que és discapacitat físic, ha estat avaluant aquesta setmana diferents activitats d’oci i de muntanya, l’oferta hotelera, i el transport del país, per a l’agència de viatges andorrana Travel Xperience, que està desenvolupant un producte inclusiu al Principat. El nou producte, que es començarà a comercialitzar al febrer, pretén ajudar els viatgers amb discapacitat, no només oferint-los les activitats que estan preparades per a ells, sinó lligant tot el viatge perquè puguin accedir a tots els indrets programats, que és el principal problema amb què es pot trobar una persona amb mobilitat reduïda.

L’agència de viatges Travel Xperience està desenvolupant un producte per oferir estades a Andorra per a persones amb mobilitat reduïda. Per aquest motiu, durant aquesta setmana el blocaire, consultor i expert en exploracions d’accessibilitat Miguel Nonay està avaluant les diferents activitats que hi ha preparades per a discapacitats físics, així com les facilitats que ofereixen els hotels i les companyies de transport.

Concretament, ha practicat esquí adaptat, ha provat activitats de muntanya que ofereixen els dominis esquiables com les motos de neu, els buggies, el trineu tirat per gossos, ha visitat alguns equipaments culturals com el Santuari de Meritxell, la Farga Rossell, i ha provat l’oferta termolúdica, a banda de conèixer diversos hotels del país i les facilitats que ofereixen les companyies de transport.

Les primeres conclusions són que els nivells d’accessibilitat d’Andorra, comparats amb altres països europeus, es troben en la franja mitja-alta, i Nonay ha destacat la qualitat dels productes adaptats, així com la predisposició de les persones per saber què poden millorar. El blocaire també ha destacat que cal diferenciar l’accessibilitat interior de la que es troba a l’exterior, ja que ‘la natura no entén d’accessibilitat, i llavors ha de ser la vocació humana, l’esperit de col·laboració, qui ajudi a complementar l’accessibilitat’.

De la seva banda, un dels socis de l’agència de viatges, Rodrigo Moreno, ha explicat que han constatat que Andorra té una gran quantitat de serveis molt ben adaptats, però que el problema principal és poder lligar tot el viatge. ‘Més que un paquet, el que volem és oferir tota la informació al viatger perquè pugui sortir i tornar a casa seva amb tot lligat’, perquè la principal mancança és que ‘un client amb mobilitat reduïda vol anar a esquiar però no sap com arribar a Andorra, on dormir, ni com arribar a les pistes’.

D’altra banda, també han constatat que hi ha hotels que han fet una inversió molt gran per tenir totes les instal·lacions adaptades, però que, en canvi, tenen petits detalls que no han resolt, com pot ser una habitació amb banyera.

Moreno ha indicat que el nou producte es començarà a comercialitzar a principis de febrer, i que la intenció és oferir-lo a tot Europa. Paral·lelament, l’agència també està elaborant productes similars per a viatges a Argentina, després d’haver fet un viatge de prospecció en aquest país. Properament tenen previst fer el mateix amb països com Tanzània i Costa Rica.

TOTES LES NOTÍCIES