L’evolució i disseny d’heliports han estat dos dels temes que ha abordat l’arquitecte espanyol, Rafael Torrelo, en la conferència que ha dut a terme aquest dijous a la tarda, sota el títol ‘Heliports civils–El cas d’Andorra’. La xerrada, organitzada pel Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra, ha plantejat les diferents necessitats i particularitats d’aquest tipus d’infraestructura. En aquest sentit, Torrelo ha explicat que, per les característiques del país, un heliport seria “un fet molt beneficiós per afavorir el sector turístic i la realització d’esports extrems”. D’altra banda, l’acte també ha comptat amb la participació del ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, que ha refermat la voluntat del Govern de tirar endavant el projecte, després que aquest matí s’hagin reunit els membres de la plataforma contra l’heliport amb el cap de Govern, Toni Martí. El ministre ha recalcat que “s’ha agafat el compromís d’informar de cada pas que es faci i la setmana passada ja vam lliurar tres informes”.

L’heliport ha viscut un capítol més aquest dijous a la tarda, després que el Col·legi Oficial d’Advocats d’Andorra hagi realitzat una conferència amb l’expert en arquitectura i especialista en transports i infraestructures, Rafael Torrelo, que ha plantejat l’evolució i el disseny dels heliports al llarg de la història, així com el cas particular d’Andorra.

El conferenciant ha recalcat que coneix el projecte, atès que en el seu moment va meditar presentar-s’hi. En aquest sentit, Torrelo ha posat en relleu que “si realment es mostra que l’heliport aportarà valor a Andorra hi ha maneres de fer-ho”. El turisme i els esports extrems són dues de les propostes que ha plantejat l’arquitecte, per tal de mostrar la necessitat de realitzar aquest tipus d’infraestructura, així com la facilitat d’arribar a llocs cèntrics en detriment dels avions, ja que “l’helicòpter et permet arribar al centre de la ciutat”.

“Totes les infraestructures de transports tenen una petjada acústica i es paga un preu”: amb aquestes paraules l’expert responia a les crítiques veïnals que generalment apareixen quan es decideix fer aquest tipus d’obres, atès que “fins i tot un edifici té impacte”. Tot i això, Torrelo ha remarcat que “cada vegada es veu més una tecnologia més silenciosa, malgrat que encara existeix la molèstia”. A més, ha afegit que “tot depèn de les rutes aeronàutiques, però hi ha possibilitats tècniques de resoldre aquests problemes”.

L’altura i les rutes triades són dos dels elements que contribueixen a reduir l’impacte sonor de la infraestructura; per això Torrelo ha indicat que “crec recordar que no era una zona especialment sensible”.

Torres referma la voluntat de fer l’heliport, malgrat les queixes veïnals

Pel que fa al cas andorrà i la polèmica infraestructura que s’ubicaria als terrenys de Tresoles, el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, ha explicat que aquest dijous al matí hi ha hagut una reunió entre el cap de Govern, Toni Martí, i els representants del moviment veïnal contrari a l’heliport. Tal com ha explicat Torres, les queixes de la plataforma han centrat la reunió, tot i que el Govern s’ha mantingut ferm en la idea que “si els informes són bons, es tirarà endavant”.

El titular d’Ordenament Terriorial també ha explicat que la setmana passada van repartir els informes dels quals disposava l’administració fins al moment i ha pres el compromís “d’informar de cada pas que fem a partir d’ara”. En aquest sentit, el ministre ha recordat que en l’actualitat ja ha sortit el plec de bases per triar l’equip multidisciplinar i ha indicat que “properament es farà l’adjudicació de la redacció del projecte”.

L’aparició d’un informe francès plantejat des de la plataforma no ha de suposar cap impediment per la realització del projecte, atès que segons el ministre “són aquestes coses que amb l’estudi final es definiran amb concreció”, tot i que “són només punts a tenir en compte”.
La realització d’informes aeronàutics són el principal escull que queda, per tal de començar a plantejar el projecte. Un fet que també haurà de ser validat pels organismes francesos, per tal de “tenir una segona opinió de tot el procés”, tal com ha explicat Torres.
Tot i això, Torres ha evitat posicionar-se sobre terminis i ha afirmat que “el Govern no ha de córrer a fer aquest projecte”.

ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada