pedro-bravo

El  periodista i autor del llibre ‘Biciosos’, Pedro Bravo, que defensa de l’ús de la bicicleta dins les ciutats, ha estat convidat per l’Automòbil Club d’Andorra per ajudar a refermar la idea de l’entitat que a Andorra la mobilitat sostenible sobre dues rodes és possible. Bravo no té cap dubte que el país pot afrontar el canvi de mentalitat cap a l’ús de la bicicleta en detriment dels vehicles motoritzats, i ha posat exemples d’èxit de ciutats, com és el cas de Pontevedra, i també estudis que demostren que ni els forts pendents del país, ni el fred ni la percepció d’inseguretat que gira entorn d’aquest mitjà de transport són excuses vàlides. Del mateix parer és l’Automòbil Club i així ho especifica al seu nou informe IMACA sobre mobilitat. A la conferència d’aquest dimarts al migdia hi han assistit, entre d’altres, els ministres d’Ordenament Territorial i el de Transports i Telecomunicacions, Enric Torres i Jordi Alcobé, respectivament. Aquest segon, ha assegurat que és “un repte assolible” i que el Govern hi treballarà per aconseguir-ho.

Malgrat que pugui semblar paradoxal, i de fet així ho ha reconegut el propi president de l’Automòbil Club d’Andorra, Enric Pujal, la temàtica central de l’informe anual que elabora l’entitat, l’IMACA, s’ha centrat en aquesta quarta edició en l’ús de la bicicleta urbana i en com poder-la implementar a Andorra. L’Automòbil Club exposa que al país “no existeix la mobilitat en bicicleta urbana”, tal com ha exposat el secretari general, Toti Sasplugas, tot afegint una dada curiosa: mentre a Andorra hi ha 1,2 vehicles per habitant, a Amsterdam hi ha 1,1 bicicletes per habitant. Després de fer un històric sobre com ha evolucionat la bicicleta a Andorra i al món en general, seguit per un recull amb tots els aspectes positius que té aquest mitjà de transport en detriment dels motoritzats, l’Automòbil Club ha plantejat una sèrie de consideracions per a la seva expansió. Algunes d’elles, planificar bé quines són les infraestructures que calen (carrils bici, aparcaments, punts de reparació), que aquestes siguin segures, fer polítiques de promoció i campanyes educatives a les autoescoles, deixar més clares les normes de trànsit que afecten els ciclistes, donar prioritat a aquests en zones com escoles i hospitals, o millorar el transport públic com a complement.

A banda del complet informe presentat aquest dimarts per l’entitat, s’ha convidat a un expert en la matèria, el periodista i escriptor, autor de ‘Biciosos’, Pedro Bravo, per refermar aquesta percepció que a Andorra l’ús de la bicicleta per moure’s diàriament és més que factible. Bravo s’hi ha mostrat totalment convençut i ha posat exemples a seguir i diversos estudis que mostren els beneficis que té la bici en detriment del vehicle motoritzat.

Bravo ha volgut desmuntar mites com que la bicicleta a Andorra no és factible perquè fa fred (ha explicat el model d’èxit de Copenhaguen), hi ha massa pendents (ha explicat el model de San Francisco), o és perillós (a Espanya la mitjana anual d’accidents mortals de ciclistes se situa entre els 12 i 19). També ha exposat alguns dels beneficis que té per a la salut (guanyes vuit mesos de vida gràcies a l’activitat física que realitzes) i ha assegurat que, gràcies als ciclistes, les ciutats són més segures perquè els vehicles “s’han d’adaptar a la teva velocitat”. Finalment, ha plantejat alguns beneficis econòmics: per cada 1,3 milions d’euros d’inversió en mobilitat sostenible, el retorn és de 18 milions d’euros, sobretot per aspectes relacionats amb la salut. Beneficis econòmics també relacionats amb l’activitat comercial: està demostrat que la gent que va amb bicicleta compra més que els que condueixen, ha assegurat.

Bravo parteix de la idea que no s’ha “d’eliminar els vehicles de les ciutats”, sinó “reduir-los i recuperar espai per a les persones”, ja que en l’actualitat els vianants són “equilibristes” que han d’anar salvant obstacles. Igual que planejava l’Automòbil Club, aposta per fer polítiques “valentes”, demanar consell a qui ja ho ha fet amb èxit i consultar l’opinió de la ciutadania. Com a gran exemple “en el que us podríeu fixar”, el periodista ha parlat del model de Pontevedra, una ciutat amb uns 70.000 habitants que ha implementat més trajectes per a vianants, espais compartits amb ciclistes i la reducció de la velocitat màxima permesa als 30 quilòmetres l’hora. Ha estat tot un èxit reconegut internacionalment, ha assegurat.

El ministre de Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, present a la conferència, ha recollit el guant llançat per Bravo i el propi Automòbil Club afirmant que tenir un país de bicicletes, també de bicicletes elèctriques, “és possible si ho volem fer”. “És un repte assolible”, ha afegit, assegurant que el Govern “hi creu” i hi treballarà.

Per la seva part, el president de l’Automòbil Club, Enric Pujal, ha conclòs que per aconseguir-ho cal la implicació de tots, “empreses, institucions i clubs”, i que “es facin el projecte seu”. A més, ha plantejat que ara és el moment idoni ja que hi ha un auge de la conscienciació per la mobilitat, sumat al fet que “és ‘cool'” anar en bicicleta.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada