La  publicació d’un catàleg sobre el patrimoni artístic de l’època moderna a Andorra treu a relluir la riquesa cultural, després de deu anys de treball intens. Els seus autors, Joan Bosch i Francesc Miralpeix, s’han mostrat especialment satisfets pel fet d’haver estat capaços d’escriure una història de l’art en el territori andorrà ben contextualitzada. De fet, Bosch ha reconegut que “no sempre havíem tingut clar que el patrimoni andorrà sostenia un relat tan dens i ric argumentalment com el que proposem”. El treball de ‘L’art de l’època moderna a Andorra. Segles XVI-XVIII’ s’ha dividit en diferents etapes que van des del 2007, quan s’inicia el conveni de col·laboració amb l’aleshores Ministeri d’Afers Exteriors, Cultura i Cooperació, passant per una primera part que tenia l’objectiu de catalogar una part substancial de l’art conservat a les esglésies del país, i la segona, consistent a redactar els estudis de les obres no incloses en la primera empenta i elaborar els estudis introductoris del llibre, segons ha explicat Miralpeix. Aquest treball elaborat pels historiadors, ha comptat amb la coordinació del Departament de Patrimoni Cultural, que a més ha desenvolupat paral·lelament una sèrie de treballs de restauració d’algunes de les obres exposades a estudi en aquest llibre. La cap de conservació de Béns Mobles, Berna Garrallà, ha explicat que els retaules es restauren des dels anys 80, i cada any reben una tasca de manteniment. 

Els autors de ‘L’art de l’època moderna a Andorra. Segles XVI-XVIII’ presenten en aquesta publicació de 400 pàgines, una seqüència ordenada del conjunt d’obres d’art patrimonial d’aquests segles, i no dubten en considerar el Mestre de Canillo l’autor més remarcable de tota l’època moderna, “des del punt de vista de la destresa tècnica, la riquesa del seu llenguatge pictòric i l’actualitat dels seus recursos”, segons Bosch. A Andorra podem trobar sota la seva autoria el retaule de Sant Joan de Caselles i el de Sant Miquel de Prats. Alhora, consideren el Mestre d’Ansalonga el més influent en la cultura artística local, ja que és el que més presència té a nivell quantitatiu, un autor del qual no s’ha aconseguit deslliurar de l’anonimat.

Bosch ha destacat que “Andorra és un patrimoni circumscrit que es va alliberar de la Guerra Civil que va devastar el patrimoni d’aquesta època a Catalunya, de manera que moltes obres les hem reconegut a Andorra perquè havien desaparegut, i aquí es van conservar”.

Un altre dels fets més satisfactoris per als autors d’aquest estudi és que el resultat del procés de fabricació del catàleg posa en valor l’art de l’època moderna. És per això que des del Govern ja estudien com explotar aquesta informació perquè tothom en pugui gaudir.

Garrallà ha reconegut que després de tractar aquest patrimoni durant tota la vida, encara sorprèn la seva qualitat i quantitat, ja que “és una riquesa molt pròpia d’Andorra perquè no s’han tret les obres de context, ni s’han portat a museus”.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada