“Un amour de jeunesse” inaugura el 2on Festival de Cinema d’Autor de Barcelona-D’A 2012

La segona edició del Festival Internacional de Cinema d’Autor-D’A 2012 arrenca aquest divendres dia 27 d’abril amb la projecció d’Un amour de jeunesse de la jove directora francesa Mia Hasen-Love que en l’edició passada ens va sorprendre a tots amb Le pére de mes enfants gràcies al seu estil senzill, íntim i admirablement proper. Cal saludar efusivament aquesta segona esperada trobada amb els responsables del D’A per abordar i afavorir el cinema d’autor sense manies ni complexos i afavorir alhora l’arribada en sales de cinema d’un nombre creixent de films de gran qualitat que romanen majoritàriament inèdits. Un festival indispensable que donarà visibilitat fins el proper 6 de maig a una cinquantena de films repartits en diferents seccions i que donaran fe de la creativitat i empenta cinematogràfica que es genera des d’un cinema d’autor forçosament dispers que ens recordarà amb una bona sacsejada que tenim un altre cinema ben viu i per llarg.

El D’A 2012 té una sessió central anomenada DIRECCIONS que dona cabuda a algunes de les millors pel·lícules internacionals de l’any amb un clar predomini francès i és que és en aquest país on perviu des de sempre un cinema inquiet i independent que es va regenerant des dels llunyans anys de la Nouvelle Vague. En aquest espai es podrà veure l’obra de tres directors francesos seleccionats en els darrers festivals de Canes i així es podrà copsar la força mística, primitiva i rebel continguda a Hors Satan d’un irredempt Bruno Dumont; la languidesa i melanconia que desprenen les imatges encapsulades i vaporosos d’un prostíbul de tombants del segle XX a L’Apollonide de Bertrand Bonello o el despreocupat i lliure apropament al gènere musical que Christophe Honoré adopta per fer una crònica plena de colors de les relacions sentimentals d’una mare i la seva filla al llarg dels anys a Les bien-aimés.

En aquesta secció principal conflueixen valors consolidats com l’alemany Werner Herzog que després d’endinsar-se en les profunditats de les antiquíssimes coves franceses de Chauvet mitjançant la tècnica tridimensional a La cueva de los sueños olvidados (2010) ara ens porta un potent documental sobre dos condemnats a la pena capital a Into the abyss. També es podrà disfrutar de l’elegància i la sensibilitat que el britànic Terence Davis imprimeix en el melodrama romàntic d’època ambientat en el conflicte bèl•lic de la 2 G.M. i la postguerra i protagonitzat per Rachel Weisz després de passar de llarg injustament pel festival de San Sebastián. També tindrem l’oportunitat de veure la darrera obra del turc Nuri Bilge Ceylan Once upon a time in Anatolia, una pel·lícula del director de les premiades Tres monos o Lejano que sembla haver estat rebutjada per les distribuïdores potser per la seva llarga durada.

Completen la secció DIRECCIONS un treball del brasiler Karim Ainouz, responsable de la rugent i torrencial Madame Sata (2002) o del esplèndid quadern de notes cinematogràfic que era Viaje porque preciso, volto perquè te amo (2009), que ha retornat a Río de Janeiro inspirat per un tema de Chico Buarque a O abismo prateado. La connexió asiàtica la retrobem en el mestre del cinema negre i d’acció de Hong Kong Johnnie To que construeix un thriller d’històries creuades a partir d’un objecte robat en què sembla rebaixar els seus desplegaments formals de la violència en Life whithout principle. Les dosis més radicals a nivell narratiu i conceptual apunten cap a un film híbrid titulat Bestiaire del canadenc Denis Côté ambientat en un zoo de Montreal. La quota de cinema independent nord-americà l’aportarà Jonathan Caouette a través d’una singular road-movie centrada en el retrat de mirada documental exercit sobre la seva mare a Walk away Renee mentre que el portuguès Joao Canijo duu a terme un exercici fílmic virtuós, precís i rigorós per explicar un extrem i tortuós melodrama familiar i social a Sangue do meu sangue, un altre film destacadíssim del passat festival de San Sebastián.

El D’A 2012 es desplega en altres seccions com TALENTS centrada en directors prometedors de curta filmografia o debutants, la secció ABSOLUT RISC que explorarà els límits estilístics, genèrics, narratius o temàtica, o la secció AUTORIA CATALANA que donarà cabuda a un ventall extens de propostes de tota mena que confirma la bona salut del cinema català. El festival internacional de cinema d’autor es completarà amb una retrospectiva única de la realitzadora francesa Claire Denis feta amb col·laboració de la Filmoteca de Catalunya després que l’any passat s’iniciés aquesta empresa comuna arran de la retrospectiva consagrada al canadenc Guy Maddin. Una ocasió immillorable per descobrir el treball d’aquesta realitzadora ben desconeguda a casa nostra llevat de l’esporàdica estrena en sales de Una mujer en África (2009).

Les projeccions tindran lloc en els cinemes Aribau 1 i 2 de Barcelona i també en les flamants sales de la recentment inaugurada Filmoteca de Catalunya al Raval barceloní. Podeu consultar graelles d’horaris, programació, preus de projeccions i abonaments a www.cinemadautor.cat

Per Joan Millaret Valls / ACPG – Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *