El programa anual d’actuació del departament de Tributs i Fronteres preveu per a aquest any 2019 tres línies d’acció bàsiques: elaborar un estudi sobre la bretxa fiscal, crear una oficina del contribuent i implementar la nova plataforma en línia. Tal com ha explicat el director general del departament, Albert Hinojosa, aquest estudi “permetrà orientar les polítiques fiscals” i millorar l’eficiència del sistema.

Tant el ministre de Finances en funcions, Jordi Cinca, com Hinojosa han remarcat que aquest estudi arriba quan el model fiscal ja està consolidat i servirà per “encetar una reflexió” sobre la potencialitat del sistema, ja que s’analitzarà la diferència entre la recaptació potencial i el que es recapta realment. En aquest sentit, han incidit, permetrà definir les polítiques fiscals i avaluar les actuacions del departament.

Cinca ha emfasitzat que al llarg d’aquests anys el model fiscal s’ha anat consolidant i que també s’ha anat cap a nivells de controls que es troben en la línies de les “millors pràctiques” dels països europeus, i que un cop aquesta feina està feta el que cal són “anàlisis més fines” sobre la implantació, que és el que ha d’aportar aquest estudi previst per al 2019.

Quant a l’oficina del contribuent, estarà integrada pel mateix personal del departament i el que es pretén és la millora de l’eficiència i l’eficàcia del funcionament. Recollirà les queixes i suggeriments dels obligats tributaris i, tal com ha incidit Hinojosa, té la “voluntat de millorar la prestació del servei” dins el “procés de millora contínua” que s’està aplicant. A més, servirà per una major interacció entre les diferents àrees, i el resultat pot ser, a efectes pràctics, que hi hagi simplificacions de tràmits o reduir aquells que es creguin innecessaris.

Pel que fa a la darrera línia d’actuació, el canvi de la plataforma en línia, Hinojosa ha recordat que fins ara s’havien implantat millores puntuals però que aquest any es farà un “canvi absolut” que va en la línia de fomentar la via telemàtica.

Altres objectius que es marquen en aquest programa és el de reduir els terminis de les respostes escrites i fer-les abans de 45 dies; arribar a les mil cites prèvies per ajudar els contribuents a omplir la declaració de l’IRPF i fer altre miler de cites prèvies per a d’altres qüestions. Dur a terme 3.500 controls físics de la importació i l’exportació; arribar als 200 expedients de comprovació tancats o als 125 d’inspecció. També es vol reduir el termini d’espera als deu minuts en el total de l’any i començar a elaborar el registre dels habitatges buits. Pel que fa a aquesta darrera fita, el director del departament ha destacat que ara com ara es treballa en el desplegament reglamentari.

En la mateixa roda de premsa Hinojosa i Cinca han explicat el Pla de control fiscal per a aquest exercici. Entre d’altres actuacions hi ha fixar-se en la recerca de les actuacions no declarades o submergides de l’IGI o el control de les deduccions de la base de tributació de l’impost de societats i l’IRPF.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada