El  Govern ha aprovat aquest dimecres dos reglaments amb els quals es completa el desplegament reglamentari de la Llei de serveis socials i sociosanitaris: el text regulador de les prestacions tècniques i tecnològiques de serveis socials i sociosanitaris, i de la cartera de serveis socials i sociosanitaris; i el de la distribució competencial, la participació, la planificació, la inspecció i el finançament en l’àmbit dels serveis socials i sociosanitaris. Tal com ha concretat el ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, el primer reglament suposarà que els establiments, centres i serveis que actualment ofereixen serveis socials hauran de rebre una acreditació que serà obligatòria i tots hauran de tenir una autorització administrativa. A més, es regula el tancament per sanció administrativa si no es compleixen, de manera reiterada, els requisits necessaris que hauran de complir. També es crea el registre nacional de serveis socials. Pel que fa a la cartera de serveis, s’integren els serveis que ara com ara ja es presten i, també, s’obre la porta a què se’n puguin crear de nous. Pel que fa al segon reglament, el de distribució competencial, determina que s’hagi d’establir un pla de serveis socials i sociosanitaris a quatre anys vista i que sigui avaluat cada any. Això suposarà que s’estableixin les prioritats en matèria de benestar social tant des del punt de vista del Govern com també dels comuns.

El Govern ha aprovat aquest dimecres dos reglaments amb els quals es completa el desplegament reglamentari de la Llei de serveis socials i sociosanitaris: el reglament regulador de les prestacions tècniques i tecnològiques de serveis socials i sociosanitaris, i de la cartera de serveis socials i sociosanitaris i el de la distribució competencial, la participació, la planificació, la inspecció i el finançament en l’àmbit dels serveis socials i sociosanitaris. En els dos casos suposen novetats respecte de la situació actual, com per exemple que els establiments, serveis i centre socials hagin d’estar acreditats de manera obligatòria i que tinguin una autorització administrativa. Això afectarà una vuitantena de serveis que ja estan funcionant i sobre els quals el ministre ha manifestat que no hi hauria d’haver molts canvis, tenint en compte que aquests dos reglaments s’han treballat de manera consensuada.

Així, pel que fa al text que regula les prestacions tècniques i tecnològiques, Espot ha explicat que l’objectiu és vetllar per la qualitat dels serveis que es presten i que en cap cas vol suposar “traves” als que estiguin prestant aquest tipus de servei. Pel que fa a les prestacions tècniques, el reglament en determina les diferents modalitats, com les prestacions d’atenció primària, domiciliària, diürna o residencial, de suport, i de valoració, orientació i assessorament (que inclou els serveis especialitzats d’atenció a la infància i l’adolescència, d’adopcions i acolliments familiars, d’atenció a les víctimes de la violència de gènere i domèstica, entre d’altres). Quant a les prestacions tecnològiques, el reglament desenvolupa les tres existents, l’assessorament i el subministrament de productes de suport, i l’adaptació de l’habitatge i la supressió de les barreres arquitectòniques i de la comunicació.

A més, es fixen els requisits, drets i procediments d’accés a les prestacions tècniques i tecnològiques, així com les característiques de tots els establiments que ofereixen aquests serveis. En aquest sentit, i més enllà de l’acreditació i l’autorització, es concreta el tancament per sanció administrativa en cas que s’incompleixin de manera reiterada els requisits que han de complir; per exemple, la titulació dels professionals o les condicions tècniques dels centres. Es crea també el registre nacional de serveis socials i sociosanitaris. El text inclou disposicions transitòries que fixen que els establiments, centres i serveis existents tindran un any per obtenir l’autorització administrativa, un termini que s’allargarà a dos si cal que facin adaptacions. També disposaran de sis mesos per demanar el reconeixement de les titulacions dels directius i els professionals, mentre que pel que fa als convenis subscrits, quan finalitzi la vigencia actual s’hauran de subscriure de nous en base al nou reglament.

Quant a la cartera de serveis, concreta les prestacions tècniques, tecnològiques i econòmiques de serveis socials, i en concreta la naturalesa i els requisits per accedir-hi. 
A més, obre la porta a crear-ne de noves, després que es faci una prova pilot d’un any. Cada any s’avaluaran i s’actualitzaran aquestes prestacions.

Pel que fa al reglament de distribució competencial, cal destacar que defineix les competències que corresponen als comuns i al Govern i preveu que s’aprovi un pla nacional de serveis socials i sociosanitaris a quatre anys vista, a partir del qual els comuns poden aprovar programes comunals de serveis socials en l’àmbit de les seves competències. A més, cada any se’n farà una avaluació. Segons Espot, això servirà per fixar les prioritats en matèria de benestar social i, a més, s’estableix el sistema de control.

Finalment, el text també fa referència al finançament dels serveis socials i sociosanitaris, que es regeix pel principi de coresponsabilitat entre el Govern o els comuns, la CASS, els beneficiaris i els familiars obligats. A més, s’estableix un termini de tres mesos per establir un preu públic de totes les prestacions tècniques i tecnològiques de serveis socials i sociosanitaris per part del Govern, mentre que els comuns també hauran de treballar en aquest sentit.

ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada