Moltes vegades utilitzem les preguntes de forma indiscriminada, quan en realitat seria molt més útil conèixer les seves diferències i utilitats. I així poder treure’ls el major rendiment. Existeixen 5 tipus de preguntes: obertes, tancades, reflexives, directives i d’opció múltiple.
Les preguntes obertes: no es poden contestar amb un “no” o un “si”.
La seva força estreba a sol·licitar informació sobre emocions i pensaments. Les preguntes obertes s’utilitzen per obtenir informació. Es dissenyen per esbrinar el que hi ha en la ment, mentre es van produint les pròpies idees, es recolzen en el quin i qui, com, quan, on i per què. Per exemple: Què li sembla? Quan seria efectiu?
Les preguntes tancades: requereixen un “si” o un “no” o una simple dada per resposta. Aquestes són útils per estrènyer el cercle d’opcions amb rapidesa. Això pot ser bo o dolent, depèn de si estem disposats a escoltar un no per resposta. Per exemple: Entén el que li vull dir? Em vols?
Les preguntes reflexives: requereixen d’una consideració prèvia i la seva posterior conversió en una altra pregunta formulada amb una altra fraseologia. La pregunta reflexiva dóna l’oportunitat de tornar a pensar, de reconsiderar o de tornar a manifestar els pensaments i idees que li han portat a donar la resposta anterior. Ajuden a aclarir i a definir àrees de preocupació de les quals pugues no ser conscient o que no ha estat capaç d’expressar. Per exemple: Vol dir que…? Ja va provar alguna cosa semblant, i li sembla que…?
Les preguntes directes: dirigeixen l’atenció cap a la decisió que tu desitgis que prengui. Exposa una idea donada o un punt determinat, les paraules “podria o hauria de” com totes les utilitzades en condicional. Exposen una idea, aclareixen un pensament o ajuden a comprendre un avantatge.
Quants diners – temps creu vostè que aquest avantatge podria estalviar-li? De quina manera seria millor el nou pla que l’antic?
Les preguntes d’opció múltiple: són una forma de pregunta directa que es poden utilitzar per conduir cap a la venda, a tots ens encanta que ens ofereixin opcions encara que siguin dirigides. Aquestes poden dirigir l’atenció cap a un tipus de decisions, com per exemple: El vermell o el negre? Preferiria portar-se 2 amb el 15 %?
Les preguntes són una gran eina si se saben utilitzar correctament. I és per això que cada vegada s’utilitzen més en diferents disciplines i corrents: psicològiques, de coaching, PNL…
Per montseherrera.com / ACPG – Redacció