S’inaugura la millora de la N-145 amb un retard de dos anys i un cost de 25 milions d’euros (Vídeo)

La millora de la carretera N-145 s’ha inaugurat, aquest dimarts, amb la posada en funcionament del túnel del Bordar, l’actuació més important dels treballs i que elimina el perillós revolt del Polvorí. La ministra espanyola de Fomento, Ana Pastor, ha inaugurat el tram i ha celebrat la millora que s’ha aconseguit, posant-ne en relleu la necessitat i el fet que ‘li hem donat un impuls molt important perquè fos realitat’. Tot i així, l’obra ha tingut una durada de quatre anys, dos més del previst, i el cost ha estat de 25 milions d’euros, un 10% més del pressupostat.

Les obres de la N-145 que van començar l’any 2009 es poden donar gairebé per finalitzades amb la inauguració d’aquest dimarts. Tot i que encara falta fer la millora de l’accés a Anserall, la unió entre la Seu d’Urgell i Andorra ha quedat completament millorada amb l’obertura del túnel del Bordar que s’ha posat en funcionament aquest mateix dimarts. La ministra ha recordat que la carretera compleix enguany un centenar d’anys i que aquesta és una bona manera de celebrar-los.

La ministra espanyola de Fomento, Ana Pastor, juntament amb els ministres andorrans d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, i de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, i els alcaldes de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, i de Valls de Valira, Ricard Mateu, i d’altres autoritats, han descobert la placa que dóna per finalitzat aquest accés al Principat, pel que passen al voltant de 14.000 vehicles diaris.

L’obra ha tingut una durada de quatre anys, dos més del que s’havia previst, i un cost de 25 milions d’euros, és a dir, un 10% més del pressupost inicial, tal com ha explicat el cap de la unitat de l’obra, José Antonio Madrid. Sobre el retard, la ministra ha assegurat que des del primer dia en què va arribar a Foment ha impulsat l’obra i ha posat els recursos necessaris ‘tal com em vaig comprometre’, perquè ‘conec la zona des de fa més de 30 anys, perquè he vingut molt a Andorra’, i sabia que era necessària.

El túnel del Bordar ha estat la darrera part de l’obra, que permet evitar el revolt del Polvorí. Aquesta infraestructura té una llargada de 406 metres, amb una amplada de dinou metres i una mitjana de 4,5 metres.

A més, al llarg dels nou quilòmetres de la carretera N-145, s’ha eixamplat la calçada, s’han creat les cunetes i s’ha asfaltat novament. Amb tota la millora, el cap de la unitat d’obra considera que es podran estalviar al voltant d’uns cinc minuts de temps en el trajecte de la Seu d’Urgell a Andorra. La velocitat de circulació es manté limitada a 90 quilòmetres per hora i s’elimina qualsevol tram de línia discontínua que permeti avançar.

A més, a la zona de la duana encara s’està fent un tercer carril d’entrada a Andorra per a mercaderies.

El ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha agraït a la ministra la inversió que s’ha fet en aquest accés tan important per al Principat, subratllant la millora de la seguretat que això suposa per als conductors i també per als ciclistes. Així, també l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, ha insistit en l’agraïment a la ministra.

TOTES LES NOTÍCIES