S’inaugura el túnel de les Dos Valires que esdevé la infraestructura més important del país (Vídeo)

El túnel de les Dos Valires ha quedat inaugurat aquest dimarts al matí, juntament amb el pont de Lisboa, amb un acte on hi han assistit el cap de Govern, Toni Martí, ministres, cònsols, tècnics i constructors de l’obra. La nova infraestructura esdevé la més important del Principat, i tal com ha dit el cap de Govern, ‘ha de servir per unir els andorrans’, ja que acosta les parròquies d’Ordino i la Massana a les d’Encamp i Canillo. El túnel, de tres quilòmetres, servirà per descongestionar el trànsit al nucli urbà i s’obligarà a circular-hi a tots els vehicles pesats i de mercaderies perilloses. Les obres van començar al 2005 i han tingut una durada de més de set anys i un cost de 159 milions d’euros. Tal com ha indicat Martí, aquest túnel ‘culmina una llarga etapa de modernització de les infraestructures del país que ara cal pair i racionalitzar’. Durant l’acte també s’ha inaugurat el pont de Lisboa, que és el que serveix per compensar el desnivell entre les boques dels túnels de Sant Antoni i de les Dos Valires, i s’ha homenatjat les set víctimes que hi van perdre la vida durant la construcció de l’obra.

Text: Després de més de set anys des de l’inici de les obres al túnel de les Dos Valires, aquest dimarts al matí ha quedat inaugurat pel cap de Govern, Toni Martí. Tres autobusos ocupats per membres del Govern, cònsols, antics ministres, tècnics i constructors de l’obra, han sortit des de l’edifici administratiu del Govern i s’han dirigit cap al centre del túnel, on ha tingut lloc l’acte d’inauguració.

El cap de Govern, Toni Martí, ha volgut adreçar unes paraules als assistents, i ho ha fet acompanyat pels ministres d’Ordenament Territorial que han passat pel càrrec durant l’execució de les obres. Martí ha ressaltat la importància d’aquesta infraestructura, tant per ser ‘el túnel més llarg d’Andorra’, amb tres quilòmetres de llargada, com per la seva funció d’unió de les dues valls andorranes.

Aquesta nova infraestructura ha tingut un cost de 159 milions d’euros, i les obres s’han separat en quatre fases. Tal com ha indicat el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, s’ha hagut de fer front a aquesta inversió amb endeutament, però tant el ministre com el cap de Govern han apuntat que la inversió s’haurà d’avaluar a llarg termini, ja que és una infraestructura que donarà ús durant els propers anys. Tot i així, el ministre ha reconegut que ‘potser quan es va pensar era més necessària que ara’. Pel que fa al cost de manteniment s’ha reduït respecte de les previsions que s’havien fet, i es calcula que podrà ser d’entre 1,2 i 1,5 milions d’euros anuals, en comptes de 3 o 4 milions, com es calculava inicialment. De fet, el ministre Alcobé ha assenyalat que la voluntat és que una sola empresa s’ocupi de la gestió de tots els túnels, i per tant es preveu fer una concessió pública quan s’acabin les obres de Sant Julià de Lòria.

I és que el túnel servirà per descongestionar el trànsit al nucli urbà, permetent que tots els vehicles que hagin d’anar de la Massana a Encamp ho puguin fer per aquest doble túnel unidireccional de dos carrils, i així no hagin d’anar fins a Escaldes-Engordany. A més, tots els vehicles pesats i de mercaderies perilloses estaran obligats a passar per aquesta via, i els cartells indicatius per als vehicles que baixin de la Massana guiaran els conductors que es dirigeixin cap a la sortida del Principat també per aquest túnel. Segons les previsions fetes pels tècnics, hi haurà un trànsit de fins a 2.500 vehicles diaris en cada sentit de la marxa, i la velocitat màxima serà de 80 km/h.

Tot i que en un principi també estava previst que el túnel connectés amb la futura desviació de la Massana, el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha informat que, de moment, aquesta obra no es pot afrontar, i en tot cas queda posposada, com a mínim fins que s’acabi el vial de Sant Julià de Lòria. Aquesta altra infraestructura depèn del seu finançament, i el Ministeri treballa en la manera de fer una concessió de les fases 1 i 2, que és l’única opció de finançament que es planteja actualment, i que el ministre espera aconseguir.

 

Pont de Lisboa

L’acte d’inauguració del túnel de les Dos Valires també ha estat marcat pel record a les set víctimes que van perdre la vida durant les obres. Després de la inauguració del túnel, els assistents s’han dirigit a la boca oest del túnel, a l’anomenat pont de Lisboa, que és la infraestructura que serveix per compensar el desnivell entre les boques dels túnels de Sant Antoni i de les Dos Valires. Allà ha tingut lloc l’homenatge a les víctimes mortals, amb la presència dels seus familiars, i del cònsol general de Portugal a Barcelona, Joao Ribeiro de Almeida, que ha pronunciat unes paraules en record a les víctimes, i d’agraïment a les autoritats andorranes per dedicar el pont a Lisboa. En aquest sentit, el cap de Govern, Toni Martí, ha opinat que es tracta d’un pont que uneix Andorra encara més amb la comunitat portuguesa, i ha recordat la importància d’aquest col·lectiu al Principat, amb un 15% de població portuguesa.

Pel que fa a la seguretat, que després dels accidents ocorreguts ha estat encara més cuidada, el cap d’àrea d’obra pública, Ramon Serra, ha assegurat que hi ha mesures que garanteixen que sigui un dels túnels més segurs del món. A causa dels accidents, es van implantar algunes mesures suplementàries de seguretat, com és un radar de tram per controlar la velocitat, en comptes d’un convencional. A més, s’han instal·lat 140 càmeres de vigilància, onze galeries de connexió i una galeria central d’evacuació. També s’ha prohibit que els camions facin avançaments, i s’ha previst un programa d’ajuda i de gestió de les mercaderies perilloses.

El túnel ha estat inaugurat aquest dimarts al matí, i des de les 13 hores ja hi poden circular tots els vehicles que ho desitgin.

2 comentaris

  1. Andorra no reduirà el seu deute ni de conya…

  2. Amb aquesta obra Escaldes te dos túnels de circunvalació…. i Sant Julià i el desvio: que es fotin.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.