Simulacre d’accident entre dues aeronaus a l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell durant un aterratge

L’Aeroport d’ Andorra-La Seu d’Urgell, seguint el programa establert per Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) al Pla d’Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT, ha realitzat avui un simulacre per comprovar la implantació del seu Pla d’Autoprotecció i posar a prova la coordinació dels diferents equips operatius en la gestió d’una gran emergència. També s’ha posat a prova l’operativitat de la persona de contacte amb els familiars en cas d’emergència (figura coneguda com a PECO).
 
L’exercici ha consistit en una col·lisió entre l’aeronau comercial de la companyia LESAIR que realitzava el trajecte de Palma de Mallorca a Andorra – La Seu d’Urgell, i l’helicòpter de la companyia HELAIR que realitzava l’aproximació visual. L’avió de passatgers estava fent la seva maniobra per la pista 21 i l’helicòpter feia la seva aproximació paral·lel a la pista 21.  La Torre de control (TWR) havia comunicat a l’helicòpter que realitzés el descens fins la sortida A i procedís al creuament de pista desprès del tràfic en pista.
 
A conseqüència de l’avançament en paral·lel i diferencia d’alçada de les dues aeronaus, l’helicòpter tenia nul·la visibilitat de la posició de l’avió en moviment per pista, pel que procedeix amb l’aterratge i al realitzar el creuament de pista sense altitud, ha impactat amb l’avió, provocant la seva sortida de pista i la conseqüent pèrdua de control de l’helicòpter, caient a terra fora de pista.
 
A causa de l’accident, dos passatgers de l’avió resulten ferits de diversa consideració. La resta d’ocupants de l’aeronau, 3 en total, resulten il·lesos. Per part de la tripulació de l’helicòpter, el pilot i el copilot resulten també il·lesos. A més, a les instal·lacions de l’aeroport hi havia dues persones que esperaven l’arribada del vol on viatjaven els seus familiars.
 
La torre de control, un cop es produeix l’accident ha activat el seu PAU en emergència general. Al mateix temps, Protecció Civil de la Generalitat ha activat el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT.
 
Els Bombers de la Generalitat han desplaçat una quinzena d’efectius amb sis dotacions (dos camions i quatre vehicles lleugers de coordinació i comandament). A més, han comptat amb el suport del CPEIS ( Cos de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament) del Govern d’Andorra, que ha participat amb tres vehicles (1 BUP o Camió auto-bomba Urbana Pesada equipat amb 8000 l. d’aigua i 2000 l. d’escuma amb 2 bombers; 1 BRP  o Camió de rescat pesat per realitzar tasques d’excarceració amb 1 sotsoficial i 2 bombers; i 1 VLL o Vehicle lleuger de comandament amb 1 Oficial Cap de Guàrdia)
 
A l’arribada dels Bombers de la Generalitat, han assumit l’organització i la coordinació de l’emergència, han assegurat la zona de treball i han donat suport als bombers de l’aeroport en les tasques d’extinció de l’incendi. Han realitzat el triatge de les víctimes les han extret fora de la zona calenta i les han traslladat fins a la zona sanitària.
 
 
Per part dels Mossos d’Esquadra hi han participat per assegurar l’accés i sortida dels serveis d’emergència, així com assegurar la zona i regular els accessos a aquesta. Per fer-ho, han desplaçat al lloc 4 patrulles.
 
En l’equip d’ordre també hi ha participat la Guàrdia Civil, amb una patrulla que té dins de les instal·lacions de l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell i 4 patrulles més. A més, dintre del grup d’ordre també ha participat el Cos de la Policia Nacional amb tres efectius.
 
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha estat el responsable de l’assistència sanitària als ferits de l’accident aeronàutic a l’aeroport Andorra- la Seu d’Urgell. Una vegada s’ha arribat al lloc de l’incident, l’equip de la primera unitat que arriba, en aquest cas una USVB, ha contactat amb el cap de l’emergència. Una vegada feta la valoració inicial global de l’escenari, s’ha comunicat a CECOS la situació, sol·licitant els recursos que en un primer moment creu que seran necessaris, per la relació de afectats que hi ha, una vegada fet el triatge bàsic, seguint el mètode START, que a dut a terme els Bombers en la zona calenta.
 
Quan arriba la USVA, el metge pren el rol de gestor sanitari in situ ubicant-se al Centre de Comanament amb la resta de comanaments d’emergència. Paral·lelament, és crea la Àrea Sanitària a on és reparteixen els diferents rols sanitaris i és defineixen els espais físics per zones segons la gravetat oferint una assistència ràpida i ordenada. Els ferits fins aquesta Àrea han vingut desprès d’una primera norià d’evacuació. Un cop estabilitzades se les ha evacuat a la Fundació Sant Hospital, hospital de primer nivell, per fer el tractament adient a la patologia dels afectats. El SEM ha realitzat la llista definitiva dels ferits, acordada amb els diferents comandaments i amb el suport de tots els operatius.
 
El SEM ha mobilitzat  unitats, 1 ambulància de Suport Vital Avançat, 1 ambulància de Suport Vital Bàsic així com, la intervenció de  professionals del Centre Coordinador Sanitari.
 
Protecció Civil de la Generalitat, responsable del Grup Logístic, ha participat al simulacre amb un efectiu, que ha exercit el rol de representant de la persona de contacte amb els familiars (PECO), i un observador.
 
En total hi ha participat una vintena de figurants que han fet el paper de viatgers, personal de la tripulació i familiars.

TOTES LES NOTÍCIES