Sensible augment de les queixes a la Síndica de Greuges de la Seu sobre l’espai públic

La Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell, Anna Martí, ha avançat aquesta setmana en roda de premsa l’informe anual de les actuacions realitzades d’aquesta sindicatura durant l’any 2018, i que ha presentat també davant del plenari municipal de l’Ajuntament urgellenc.

Anna Martí ha destacat que pel que fa a la destinació de les accions portades a terme en aquest primer any com síndica “la majoria de reclamacions i consultes es concentren en l’apartat relacionat amb l’espai públic que és el que presenta un nombre més gran de departaments més específics, com temes relacionats amb el medi ambient (soroll, neteja, via pública, passos de vianants…), mentre que la resta d’accions queden més disperses en altres tipologies”.

Dades de les actuacions

Respecte a les diferents actuacions, la Síndica Municipal de Greuges ha explicat que s’han classificat en dos blocs, tal i com aconsella el Fòrum de Síndics Locals de Catalunya: tipus d’actuació i iniciativa de les actuacions. Pel que fa al tipus d’actuació, durant el 2018 s’han presentat 30 queixes i s’han realitzat 13 consultes davant d’aquesta sindicatura.

Sobre la iniciativa de les actuacions, 21 les han presentat dones, 20  homes i 1 ho ha fet un col·lectiu. Per franges d’edat ressalta que 24 actuacions han estat realitzades per ciutadans d’entre 18 i 55 anys, 19 per veïns de més de 55 anys, mentre que els joves menors de 18 no n’han presentat cap.

Una altra classificació remarcable d’aquestes actuacions és la tipologia de la presentació: 41 de presencials, 1 telefònica i 1 per correu electrònic. Sobre l’estat de les  queixes, 30 són iniciades l’any 2018, 3 en tràmit inici d’any i 9 en tràmit.

Tipologia de les actuacions

Pel que fa a la tipologia de les actuacions, la memòria de la Síndica respecte l’any 2018 recull que un total de 28 actuacions s’emmarquen en l’espai públic, on hi destaca temes de via pública.

La sindicatura també ha recollit un total d’11 actuacions relacionades amb els serveis a les persones, i 4 sobre temes de l’administració general.

Estat de les queixes

La memòria elaborada per la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell també explica el contingut i l’estat dels diferents expedients oberts en el darrer any.  Pel que fa a l’estat de les 30 queixes, 10 han tingut una solució amistosa-mediació; 9 es troben en tràmit; 8 són recomanades, 2 no han estat admeses i 1 ha quedat arxivada per desestiment de l’interessat.

Després del primer any com a Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell, Anna Martí ha volgut remarcar que “he intentat mediar en totes les queixes que els ciutadans m’han fet arribar, escoltant i intentant que ningú marxés decebut”. La síndica ha afegit que la seva actuació al capdavant d’aquesta sindicatura ha estat guiada pel lema de la Declaració de Girona: “pensem globalment, defensem localment”.

Propostes

D’altra banda, la memòria de la Síndica Municipal de Greuges de la Seu d’Urgell també inclou diferents propostes com fer pedagogia a tota la ciutadania que es complementi amb la creació d’una pàgina web; seguir fent actuacions de mediació; participar i col·laborar en àmbits col·lectius i diàleg de la ciutat; agilitzar les respostes a les sol·licituds d’informació; i proposar una revisió de l’ordenança del defensor del ciutadà de la Seu d’Urgell.

Atenció al públic

L’horari d’atenció al públic és de dilluns a divendres de 9 a 14 hores. Els dies de visita són els dimarts i divendres de 10 a 12 hores i en hores concertades. Per fer arribar una queixa a la síndica cal fer-ho a través del Servei de Registre de l’Ajuntament.

TOTES LES NOTÍCIES