El  passat 13 d’octubre el Govern va fer arribar al conseller general d’SDP, Víctor Naudi, la documentació relativa al projecte de llei de l’heliport a la zona de les Tresoles a la parròquia d’Encamp, sol·licitada amb data 26 de juny del 2017. La demanda d’informació es va fer davant de l’opacitat amb la qual el govern de DA ha portat aquest projecte des de l’anunci de la selecció d’aquesta ubicació com a emplaçament per la construcció de l’Heliport Nacional, i la conseqüent oposició veïnal que no s’ha vist apaivagada per les poques explicacions donades. Tot i així, el 29 de març el Govern va procedir a la licitació el plec de bases d´un concurs de selecció d´un equip tècnic que redacti la documentació necessària per la construcció de l´Heliport Nacional d´Andorra i direcció de les obres.

El conseller general d’SDP, Víctor Naudi va demanar la documentació següent:

1. Còpia dels informes tècnics en matèria d´aviació que disposi el Govern fins a la data que avalin la idoneïtat de la zona proposada.

2. Còpia dels informes tècnics emesos per FEDA en relació a la necessitat, si escau, de desplaçar una o vàries línies elèctriques afectades pels sobrevols, així com el seu parer sobre les possibles afectacions en matèria de seguretat en relació al conjunt d’instal•lacions que disposa FEDA a la zona.

3. Còpia dels estudis d´oportunitat i viabilitat econòmica del projecte i explotació de l´Heliport.

En relació al primer punt, el Govern ha entregat una nota, que no mereix el qualificatiu d’informe, de dues pàgines. La nota porta la data de 30 de setembre del 2016 i fou tramesa al Govern per la Direction Générale de l’Aviation Civile francesa el 17 d’octubre del 2016, seguint la missió efectuada el 22 de setembre del 2016.

Aquesta nota-informe analitza tres característiques de l’emplaçament de Tresoles: Forats d’enlairament, plataforma i accés. En les seves conclusions remarca que l’emplaçament de Tresoles està molt restringit i que a causa de la seva localització, la construcció necessitarà de mitjans molt conseqüents i adaptats tant en moviments de terres com en enginyeria civil, així com de la construcció d’una via d’accés amb plataforma de gir.

Pel que fa al segon punt, el Govern informa al nostre conseller que FEDA no donarà el seu parer fins disposar d’informació detallada “sobre la infraestructutra en concret i les seves arribades i sortides”. I afegeix que una sèrie de línies afectades van ser deixades fora de servei a finals del 2000 i a principis del 2015. Tot i així, l’informe francès anteriorment citat menciona que línies elèctriques que estan a proximitat hauran de ser tractades.

Quant al tercer i últim punt demanat, el Govern no ha entregat cap informació i respon que els estudis de viabilitat i oportunitat es troben en desenvolupament però que no els tindrà fins que l’encaix aeronàutic i arquitectònic quedi definit.

A la vista de les respostes del Govern a aquesta demanda d’informació, els Progressistes volem fer les següents consideracions:

1. Constatem que nou mesos després de l’anunci oficial de la selecció de l’emplaçament de Tresoles per a l’Heliport Nacional, en una compareixença al Consell General del ministre d’Ordenament, Jordi Torres, no sembla que s’hagi avançat en el projecte de l’Heliport. Tot segueix en una indefinició preocupant.

2. Constatem que no apareix documentació que doni un suport definitiu a l’emplaçament elegit. Tampoc sembla existir una documentació que doni suport a la idoneïtat, l’oportunitat i la viabilitat del projecte de l’heliport a les Tresoles.

3. Lamentem i denunciem que el Govern, sense cap documentació substancial, tret d’una nota-informe de dues pàgines que no podem qualificar de cap manera de positiu per l’emplaçament de Tresoles ja que queda certament menys ben valorat que altres emplaçaments ja estudiats, tragués a licitació el plec de bases d´un concurs de selecció d´un equip tècnic que redacti la documentació necessària per la construcció de l´Heliport Nacional d´Andorra i direcció de les obres.

4. Lamentem i denunciem que el ministre d’Ordenament i altres membres del Govern s’hagin dedicat tots aquest mesos a fer declaracions sobre el projecte de l’heliport deixant entendre que tant l’emplaçament com el projecte en si estaven plenament avalats per informes quan aquests no existeixen més enllà de la ja esmentada nota-informe de dues pàgines.

5. Lamentem i denunciem la frivolitat amb la qual el govern de DA ha estat portant i tractant un tema tan important com la construcció de l’Heliport Nacional, amb anuncis fets sense fonaments, canvis d’ubicació i d’orientació del projecte des que es va decidir optar pel Roc del Patapou amb un projecte 100% privat al 2012, passant per ubicacions la Comella o Engolasters, i ara a Tresoles al costat de FEDA amb un projecte 100% públic.

6. Considerem finalment que, en absència de documentació que justifiqui el projecte tant a nivell d’emplaçament, com a nivell d’idoneïtat i viabilitat, a la vista del poc avançament que s’ha fet en els darrers mesos, cal responsablement abandonar aquella ubicació.

7. Demanem al govern de DA que aturi definitivament aquest projecte que sols ha generat despesa inútil a les arques de l’Estat, així com neguit i malestar entre els veïns i bona part de la població.

SDP

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada