S’aprova l’Estratègia del medi atmosfèric 2017-2030 que inclou accions per reduir les emissions

El  Consell de Ministres ha aprovat, aquest dimecres, a proposta de la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, l’Estratègia del medi atmosfèric per al període 2017-2030.

Aquest instrument estratègic inclou les accions que s’estan desenvolupant i que està previst desenvolupar per tal de reduir les emissions al medi atmosfèric.

El director general de Medi Ambient, Marc Rossell, ha presentat l’estratègia en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, i ha indicat que l’objectiu és garantir la qualitat de vida de la població i especialment la salut de les persones més sensibles als pol·luents presents al medi atmosfèric. Les accions que ja s’han anat desenvolupant darrerament, com el programa Renova per a l’eficiència energètica en edificació o el pla Engega per a la mobilitat sostenible, han permès plantejar objectius ambiciosos de millora de la qualitat ambiental.

Així, el document afecta els diferents àmbits del medi atmosfèric: la qualitat de l’aire, la qualitat acústica, la contaminació lumínica, la protecció de la capa d’ozó i les ones electromagnètiques. L’estratègia preveu objectius i accions concretes destinades a vigilar, conèixer i caracteritzar els indicadors del medi i també a prevenir i reduir les emissions provocades pel transport, les calefaccions i les activitats qualificades com a potencialment contaminants.

Pel que fa a la bona qualitat de l’aire, és un bé valuós que cal conservar, però no obstant això, encara hi ha punts negres i situacions que incideixen negativament en el medi, i plantegen un marge de millora. Una de les problemàtiques és el trànsit de vehicles amb motor de combustió, i per això es preveuen accions per reduir-ne el seu impacte.

L’objectiu, de cara al 2025 és eliminar els pics de contaminació diaris i setmanals amb qualitat deficient i dolenta, i de cara al 2030 es vol reduir en un 13% els nivells anuals de NO2 i PM2,5.

En aquest sentit, ja es duen a terme accions en el marc del foment de la mobilitat sostenible, com el Pla sectorial d’infraestructures verdes, el servei de bicicleta elèctrica compartida o un model més sostenible de transport públic, en el qual ja s’està treballant.

El programa Engega, de foment de la mobilitat sostenible, també incideix en aquest objectiu de millora de la qualitat de l’aire, i s’acompanya del treball en la taula tècnica de mobilitat, per millorar la circulació i reduir els pics de contaminació. A més, la sensibilització i conscienciació prop dels ciutadans també és important en aquest sentit, i per això es va engegar la campanya “Aire net. Motor apagat” perquè els conductors apaguin el motor en aturades de més d’un minut.

Pel que fa a la prevenció i reducció de les emissions ocasionades per les calefaccions, l’objectiu de cara al 2020 és estabilitzar durant l’estiu i l’hivern els nivell de PM10 per sota dels 20 µg/m3, que és el valor guia de l’OMS. Així mateix, de cara al 2030 es vol reduir el nivell hivernal del NO2 per sota de 40 µg/m3 . En aquest sentit, les accions de foment de l’eficiència energètica, com el Pla Renova, es continuaran difonent, i es mantindrà el control de la bona regulació de les calderes en funcionament. També es treballa en el Pla sectorial d’infraestructures energètiques, com a eina per fomentar les energies poc contaminants.

Finalment, l’estratègia fa referència també a la prevenció i reducció de les emissions per activitats potencialment contaminants, ja sigui pel que fa a l’ozó, a contaminació acústica o lumínica. En aquest àmbit es preveu actualitzar la normativa que regula les substàncies que afecten la capa d’ozó, actualitzar el Reglament de contaminació acústica i el cadastre sonor, i desenvolupar un marc normatiu per prevenir i reduir la contaminació lumínica.

Foto: SFG

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.